Verlichting! Wat is de beste UVlamp?
Hallo allemaal,

Ik ga dus zondag mn eerste baby leguaantje halen. Maar nou heb ik dus een vraag over de verlichting. Ik heb een terrarium van 80cm hoog, 40cm diep en 80cm breed. Ik heb daar 2 warmte lampen van 40w in hangen. Maar nu heb ik dus gelezen dat mn leguaantje ook uvb licht nodig heeft. Welk uvb licht kan ik nou het beste kopen???

Groetjes,

Fleur
Fleur was here!!
Reply
Fleur Wrote:Hallo allemaal,

Ik ga dus zondag mn eerste baby leguaantje halen. Maar nou heb ik dus een vraag over de verlichting. Ik heb een terrarium van 80cm hoog, 40cm diep en 80cm breed. Ik heb daar 2 warmte lampen van 40w in hangen. Maar nu heb ik dus gelezen dat mn leguaantje ook uvb licht nodig heeft. Welk uvb licht kan ik nou het beste kopen???

Groetjes,

Fleur

http://www.reptielenlampen.nl/
hier staat een keuzetabel, onder het kopje welke lamp?
Let wel, dat als je een TL-UVB lamp kiest de afstand tussen lamp en leguaan kleiner of gelijk is aan 40 cm !!!
Neem GEEN UVA lamp
Reply
UVA is helemaal niet zo slecht maar je hebt OOK een uvb lamp nodig. deze laatste is het belangrijkst! (voor de D3 fotosynthese in de huid).

reptielen zien een breder spectrum aan licht dan wij zien. als je een UVA lamp (of een volspectrumlamp) naast de UVB lamp in het terrarium hangt dan wordt het lichtspectrum in de bak breder. Hier is niet zo heel veel over geschreven maar het zou een gunstige invloed hebben op het gedrag van de dieren. rood lijkt roder, groen lijkt groener wat natuurlijk de eetlust stimuleert.

Ik heb zelf nog geen leguanen maar wel enkele jaren ervaring met andere hagedissen. in lacerta stond destijds een heel stuk hierover.
hierin werden ook 10 lampen getest op UVB afgifte. UV-spots zoals de zoomed powersun en de terrasun werden hierin niet meegenomen. de reptisun 5.0 kwam als beste uit de bus. op de tweede plaats stond ook een reptisun 5.0 maar dan een van 10 maanden oud. de rest van de lampen waren allemaal nieuw.

ik heb de reptisun 5.0 iguana in combinatie gebruikt met een reptisun 2.0 (deze zou een breder spectrum aan licht geven). mijn baardjes deden het er uitstekend onder.

GRTZ rob
Reply
rob_reptiles_addicted Wrote:UVA is helemaal niet zo slecht maar je hebt OOK een uvb lamp nodig. deze laatste is het belangrijkst! (voor de D3 fotosynthese in de huid).

reptielen zien een breder spectrum aan licht dan wij zien. als je een UVA lamp (of een volspectrumlamp) naast de UVB lamp in het terrarium hangt dan wordt het lichtspectrum in de bak breder. Hier is niet zo heel veel over geschreven maar het zou een gunstige invloed hebben op het gedrag van de dieren. rood lijkt roder, groen lijkt groener wat natuurlijk de eetlust stimuleert.

Ik heb zelf nog geen leguanen maar wel enkele jaren ervaring met andere hagedissen. in lacerta stond destijds een heel stuk hierover.
hierin werden ook 10 lampen getest op UVB afgifte. UV-spots zoals de zoomed powersun en de terrasun werden hierin niet meegenomen. de reptisun 5.0 kwam als beste uit de bus. op de tweede plaats stond ook een reptisun 5.0 maar dan een van 10 maanden oud. de rest van de lampen waren allemaal nieuw.

ik heb de reptisun 5.0 iguana in combinatie gebruikt met een reptisun 2.0 (deze zou een breder spectrum aan licht geven). mijn baardjes deden het er uitstekend onder.
GRTZ rob
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen neem geen UVA in de plaats van
UVB, Aan UVA heb je niks als het gaat om vit D3 aanmaak.
Deze fout wordt nog wel eens gemaakt, en zeker door reptielenzaken, dit weet ik uit eigen ervaring.
UVB is een must, UVA niet, maar misschien nice to have als het klopt dat de dieren zich er goed bij voelen.
Reply
Fleur Wrote:Hallo allemaal,

Groetjes,

Fleur

In een terrarium van die hoogte kan je alleen een UV-B TLbuis kwijt of een UV-spaarlamp zoals bijvoorbeeld van Arcadia.
Voor hogere terraria kan je goed overweg met een Powersun 160 die de hele dag moet branden. Wil je voordeliger uit zijn, neem dan een Osram Ultra vitalux van 300 Watt die voor de UV-B behoefte maar een half uurtje hoeft te branden. Als daglicht bron is bijvoorbeeld een True-Light TL-buis heel geschikt. Voor warmte gebruik je als goedkoopste bron een Elstein keramische warmtelamp.

Frans, nog meer vragen?
Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply
Hay hay,

Ik heb nu dus een UV-B tl buis in mn terraium hangen van het merk Solar Reptil Sun van 18w en het geeft 36% UV-A af en 8% UV-B. De tl buis zelf is 60 cm lang en ik heb m onder een reflector hangen ook van het merk Solar Reflect. Maar ja nu is mn vraag dus weer hoe lang kan ik dit UV-B licht laten branden ??? Want dat staat dus niet duidelijk vermeld op de verpakking.

Alweer vast bedankt!! Big Grin

Groetjes, Fleur
Fleur was here!!
Reply
Fleur Wrote:Hay hay,

Ik heb nu dus een UV-B tl buis in mn terraium hangen van het merk Solar Reptil Sun van 18w en het geeft 36% UV-A af en 8% UV-B. De tl buis zelf is 60 cm lang en ik heb m onder een reflector hangen ook van het merk Solar Reflect. Maar ja nu is mn vraag dus weer hoe lang kan ik dit UV-B licht laten branden ??? Want dat staat dus niet duidelijk vermeld op de verpakking.

Alweer vast bedankt!! Big Grin

Groetjes, Fleur

De hele dag
Reply
Okey, dank je wel !! Big Grin
Fleur was here!!
Reply
Hoi

Ik heb sinds 15 Januari 2006 een Leguaan in huis.

Maar is een warmtelamp ook goed of niet.

Wie kan mij dat vertellen?

Mvg

KLM-747
Reply
Een leguaan heeft UVB nodig voor vitamine D3 aanmaak.
Of je koopt een goede UVB lamp of je voegt zelf vitamine D3 toe aan het voedsel van je leguaan, dan is een goede warmtelamp voldoende.
Het is alleen heel moeilijk om de juiste hoeveelheid vitamine D3 te geven,
daarom heeft een goede UVB lamp de voorkeur.
2 kinderen, 1 hond, 4 katten, 2 konijnen, 2 cavia's, 6 sagrei anolissen, 3 langstaart hagedisjes en 2 leguanen Lizzy en Dino
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)