Oude Leguanen
Hallo beste mensen!

Mijn naam is Farhang en samen met mijn vriendin Debbie hebben wij een Groene Leguaan Spike. Spike is afgelopen december 16 jaar geworden en ik merk aan hem dat hij het wat rustiger aan doet. Hij loopt niet veel meer rond, eet wel veel maar schuifelt meer het huis door ipv zijn normale hoog op de pootjes wandel. Hij eet vrij gevarieerd, verschillende soorten groenten en fruit, verschillende soorten jonge bladsla en af en toe wat kaas omdat hij daar wild van is. Hij gaat elke dag in bad, wat hij erg fijn vindt en daarmee wordt zijn dagelijkse vochthuishouden tegemoetgekomen.

Mijn vraag aan jullie is, hoe gaat het met jullie oude leguanen en hoe oud worden ze? Geven jullie ze speciale multi vitamine en mineraal poeders? Er is verder niet veel mis met hem maar ik vroeg me af of ik eventueel zijn dieet moet aanpassen omdat hij een dagje ouder wordt.

Groetjes,

Farhang, Debbie en Spike

Spike vanmiddag:
https://youtu.be/3SahbLaf5Pk
Antwoord
hallo farhang en debbie

een oudere leguaan zal met de jaren minder actief zijn en ook kwa voeding zal dit minderen 16 is al een hele mooie leeftijd spike ziet er verder goed uit stevig beest aan verouderen doe je niks gewoon voeren wat die altijd krijg.
Antwoord
Hallo  Farhang, Debbie en Spike,
We hebben elkaar al via de telefoon  uitvoerig gesproken , hopelijk krijg je hier nog meer tips, alhoewel het momenteel vrij rustig is op het forum.
Je hebt trouwens een geweldige hangplek voor Spike Idea  Tesso is inmiddels 17 en 1/2  en eet momenteel minder maar dat is normaal voor de winterperiode.
Heb je de voedingswaarde tabel nog gevonden ??
https://sdgl.org/forum/showthread.php?tid=357
Tessoro  en Bimbo (iguana iguana rhinolopha)
een hond, Philos (X border collie / friese stabij)
http://drakieonline.haaralbums.nl/
Antwoord
Allereerst welkom hier, Thilde zei het al het is vrij rustig op het forum helaas.
De leguaan heeft al een mooie leeftijd hoor (zo oud worden ze in de natuur zeker niet altijd) en ik kan jou niet echt helpen uit ervaring, mijn oudste groene leguaan had de leeftijd van 13 toen hij overleed.
Wel merkte ik dat hij het "scheuren" met eten minder aantrekkelijk vond, liever gewoon al door het baasje fijn gesneden voedsel (lekker makkelijk) en ik had het idee dat hij naarmate hij ouder werd steeds rustiger werd, vond het allemaal wel best. In de zomer ging hij regelmatig mee naar buiten, iets wat hem aanzienlijk goed deed.
Kwa klimmen, dit werd na 10 jaar iets minder. Althans minder extreem, naar zijn vaste plekje klom hij natuurlijk tot de laatste dag.

Ik heb momenteel geen groene leguanen meer, alhoewel het soms wel blijft kriebelen.

groet,
Antwoord
Bedankt voor de reacties mensen! Ik heb wat meer rucola, paksoi en boerenkool toegevoegd aan Spikes eten. 

Ik denk niet dat we na Spike nog een Leguaan zullen nemen. Die beesten horen gewoon in het wild thuis, waar ze niets tekort komen. Bij het kopen van een leguaan speelt er ook altijd een genetische factor een rol, wie waren de ouders, hoe waren die, etc. Dit is helemaal niet transparant op het moment, en ook al zou je het weten worden de beestjes van de eigenaar nooit oud genoeg om aan te tonen wat voor genetische kwalen er zullen optreden. Het klimaat hier is gewoon niet goed genoeg om foutjes te veroorloven, vandaar dat veel reptielen geleidelijk afsterven door te kort aan van alles. En ander probleem is betrouwbare mensen vinden om je beestjes te verzorgen als je niet thuis bent. Bij ons zijn het dan Debbie's ouders die vriendelijk genoeg zijn om tijdens onze vakantie op de beestjes te letten. Spike wilt ook echt aandacht en hij moet ook elke dag in bad, zijn eten moet vers zijn etc. En hij is zo gewend aan zijn boom dat hij vervelend doet als hij in nieuwe omgevingen is. 

Dus hierbij de volgende vraag, wat doen jullie als je een maand weg gaat op vakantie?
Antwoord
Mijn zoon woont vlakbij  en zorgt voor onze oma , hij is opgegroeid met leguanen
goed dat je goede groentes in huis hebt gehaald , hopelijk eet Spike het ook, andijvie is ook goed Idea
Antwoord
het topic wordt verplaatst naar Iguana  Idea
Antwoord
ik neem aan dat je de afgelopen 16 jaar wel eens op vakantie geweest bent...toch?
Antwoord
wat ouderdom betreft geert van gerven heeft paar maal met succes jongen gehad en deze leguanen zijn 20 jaar oud geworden vrouwtje verleden jaar overleden en man leeft nog ,klimt wel niet meer maar rust veel en eet nog steeds goed,deze zijn nooit bij dierenarts geweest op vrouwtje na eenmaal stuk taart geamputeerd maar verder nooit iets gemankeerd,je moet er ook maar geluk mee hebben.
Antwoord
Nakweek leguanen van Geert van Gerven zijn gewoonweg top leguanen.  4
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)