Lisa, mijn 4 maand jong groentje
Hoi iedereen,

Ik ben Ann, 33j en ik heb sinds een week eindelijk mijn groene leguaan. Haar naam is Lisa en ze doet het momenteel heel goed.

Ik ben 4j geleden begonnen met het huisvesten van 2 gekkos, daarna heb ik mijn beige baardagaam gevonden. Mijn droom was voor ik startte  met het houden van reptielen van een groene leguaan. Aangezien daar toch enige ervaring en tijd voor nodig is, ben ik dus gestart met kleinere diertjes.

En zoals voorspeld heb ik de micro in me. Lisa, mijn droomdier is nu het allerlaatste dier dat ik in huis heb. Ik heb absoluut geen behoefte om heel het huis om te toveren tot een reptielenkot  Big Grin

Opvoorhand had ik al veel opzoekwerk gedaan en geinformeerd bij een vriend van me die ook veel met reptielen bezig is en natuurlijk mijn reptielenkweker.

Omdat Lisa nog maar 4 maand is kan ze voorlopig nog in mijn oud terrarium van mijn gekkos: dit is 80breed, 60 diep en 60 hoog. Ze was ontzettend bang vorige week toen ik haar ging halen en installeerde in haar nieuwe huis, maar uiteindelijk zit ze onndertussen na 7 dagen al op mijn arm. Ik heb haar vanaf dag twee uit de hand gevoerd. de sla en koolsoorten geef ik uit de hand, de overige groentjes en fruit krijgt ze uit haar voederbak. En ze kent het ondertussen al goed. Als ze me ziet aankomen, dan komt ze al uit haar terra gekropen en op mijn arm. Ook mag ik haar aaien op haar hoofd en aan de keelwam.

Ik vermoed dat dit goede vordering is voor week 1 ? Graag hoor ik jullie reacties hoe het vlotte met jullie diertjes en hoe je dit hebt aangepakt. Ik geef Lisa de ruimte om te exploreren, wil ze niet naar mij komen, fine by me, dan proberen we het later nog is  Rolleyes

Groetjes
A
Reply
Hoi Anke, wat leuk dat je je aangemeld hebt en jezelf even voorstelt.
Super dat je je droom waar hebt kunnen maken. Ach en wie weet veranderd het huis uiteindelijk alsnog in een reptielenhuis Tongue

Ik denk dat je zeker goede vorderingen maakt met Lisa. Bij de meeste leguanen duurt het veel langer voordat er uit de hand gegeten wordt. De liefde van de leguaan gaat door de maag haha.
Nee maar zonder gekheid, bij ons heeft dat veel langer geduurd, al was onze leguaan ook al een heel stuk ouder.
Ik denk dat je aanpak goed is, zo hebben wij het ook gedaan. Het dier naar je toe laten komen en niks forceren. Uiteindelijk lijkt me dit de beste basis voor wederzijds vertrouwen.

Ben benieuwd naar wat voor sla je voert.
Reply
welkom Ann hier op het forum, laat de leguaan maar rustig wennen....
Veel plezier hier, als sommige topics lang niet bezocht zijn en je wilt er toch op reageren...doe dit dan vooral en stuur evt de starter van het topic een PM of mail
Reply
Hi Ann, Welkom hier. Inderdaad ben je op de goede weg met je groene vriend. Heb je een foto van het dier?
Reply
Hallo, welkom op het forum. Dat klinkt goed als ze al uit je hand eet. Haar de ruimte geven is in mijn ogen de juiste manier. Je kunt ook heel goed de SDGL brok gebruiken als snoepje om ze "tam" te krijgen. Hoe ziet het verblijf er uit? heb je daar ook  foto's van?
Reply
(27-08-2017, 08:24 PM)Yoni van Uden Wrote: Hoi Anke, wat leuk dat je je aangemeld hebt en jezelf even voorstelt.
Super dat je je droom waar hebt kunnen maken. Ach en wie weet veranderd het huis uiteindelijk alsnog in een reptielenhuis Tongue

Ik denk dat je zeker goede vorderingen maakt met Lisa. Bij de meeste leguanen duurt het veel langer voordat er uit de hand gegeten wordt. De liefde van de leguaan gaat door de maag haha.
Nee maar zonder gekheid, bij ons heeft dat veel langer geduurd, al was onze leguaan ook al een heel stuk ouder.
Ik denk dat je aanpak goed is, zo hebben wij het ook gedaan. Het dier naar je toe laten komen en niks forceren. Uiteindelijk lijkt me dit de beste basis voor wederzijds vertrouwen.

Ben benieuwd naar wat voor sla je voert.
Reply
Photo 
Hoi,

Ik moet hier nog wat wegwijs worden op het forum, want het is me niet echt duidelijk of je best per reactie een antwoordje geeft, of gewoon een algemene reactie.
Dus als ik hier en daar wat klungel, forgive me please  Big Grin

Ik ben inderdaad best tevreden met mijn vorderingen. Ik spendeer nu dagelijks een uur aan het 'tam maken' van Lisa. Momenteel zit ze een in tijdelijk terrarium dat ik nog staan had. Omdat ze nog maar 4 maandjes is kan ze hier nog tot november/december inzitten.

Ik ben al volop bezig met de uitkijk voor een groter terra. Mijn reptielenkweker hier in Belgie raadde me aan om ineens een groot genoeg te nemen waar ze later als volwassen dier ook kan inblijven.

Ik merk dat bij reptielenwinkels zelf als je terra's daar laat maken het je stukken van mensen kost.  Confused Het is natuurlijk heel mooi, maar nu snap ik waarom veel mensen hier zelf een huisje bouwen voor hun dier.
Ik ben echter absoluuuuut onhandig op dat vlak. Dus ik zou niet weten waar ik moet beginnen en welk materiaal ik het beste neem.

Ik las hier dat sommige mensen gewoon een tweedehands kast ergens kopen en dit dan verbouwen. Of naar een meubelmaker planken gaan halen...

Kan iemand mij misschien wat helpen: want het internet is voor mij complete information overload!  Exclamation

Lisa zit nu momenteel in een volledig glazen terrarium dat ik vroeger voor mijn baardagaam heb gebruikt. 

@yoni: ik geef momenteel heel gevarieerde voeding om te kijken wat ze graag lust en wat niet aangezien ik haar nog maar week heb. Tot hiertoe is ze helemaal niet kieskeurig :-) OEF!
Ik doe een mix: probeer per dag 80% sla en koolsoorten te geven, 20% overige groentjes zoals tomaat, paprika, courgette, komkommer, wortel en dan nog savonds krijgt ze nog wat fruit ook. Ze is verzot op rode druifjes zonder pit natuurlijk. En galiameloen lust ze ook heel graag.

Momenteel zit ze in de fase dat als ze mij ziet aankomen met haar bakje sla ze al zelf naar het terrarium komt om eruit gehaald te worden. Ik heb nu een klein krabpaaltje aan haar terra staan zodat ze er daarna gewoon zelf terug kan inklimmen.

Ik besproei haar twee keer per dag: smorgens en savonds omdat ze op een redelijk warme plaats zit en het hier in mijn stad momenteel al 30 graden is. 

Ik zie dat ik blijkbaar enkel een link kan toevoegen en geen foto kan copy/paste. Hieronder kan je de link van mijn instagram profiel terugvinden. Zo hebben jullie een kijk op mijn diertjes. (voor diegene die instagram hebben natuurlijk)
https://www.instagram.com/p/BYIRv9thfnI/

groetjes 
Ann
Reply
Ja internet heeft als voordeel dat er veel informatie te vinden is, alleen is het soms lastig om het kaf van het koren te scheiden en de juiste plekken te vinden met juiste informatie. 
Wat dat betreft ben ik nog altijd groot fan van boeken  Smile

Het kan zeker interessant zijn om een bestaande kast om te bouwen, alleen is de diepte meestal niet echt toereikend. Had je onze website al gevonden? http://sdgl.org/iguana/iguana-iguana

Misschien heb je ook wel iemand in je omgeving wonen die je kan helpen met het bouwen van een terrarium?
Waar je in ieder geval goed over na moet denken zijn de materialen voor het terrarium. Betonplex hout is bijvoorbeeld watervast en hoeft niet per se extra afgewerkt te worden. Ander plaatmateriaal is natuurlijk ook mogelijk. Je zou het bijvoorbeeld kunnen betegelen of kunnen afwerken met tegellijm of cement en hiermee een rotsachtige achterwand maken.
Op de vloer is bijvoorbeeld vinyl of tegels mogelijk. Zorg ervoor dat je de lampen in beschermende kappen hebt hangen in het terrarium en ga altijd eerst proefdraaien voordat je je dier erin doet. Zo kan je de temperaturen eerst controleren en zijn eventuele aanpassingen zo gedaan zonder stress voor je diertje.

Lisa is een mooi diertje. Haar staartbasis is niet supervol, maar zoals je al aangeeft eet ze goed, dus dat zal wel goed komen. Echt leuk om te zien dat ze al zo op je hand zit.
Reply
Hoi Yoni,

Bedankt voor je snelle antwoordje. ?

Heb jij een idee hoe het komt dat haar staartbasis niet super vol is? Bij mijn reptielenshop zat ze wel bij meerdere leguanen, kleine eenen grote. In een heel groot terra, van 4m breed en 2m diep en 4m hoog.
De voorkant was echter geen glas maar wel open met gaas. Zou het kunnen zijn dat de luchtvochtigheid daarmee een rol kan spelen.

Heb jij een idee hoe ik haar staart en verveling zo optimaal mogelijk kan krijgen? Hoeveel gram groentjes en fruit zou ze moeten krijgen per dag, met haar 4maandjes jong?

Vandaag heb ik weeral vorderingen gemaakt. Ze zit in de verkenningsfase. Ze komt nu zelf direct naar me toe om op mijn armen en nek te zitten friemelen. ?

Ik vind dat het best vlot gaat voor 1,5w bij me te wonen.

Ik heb vanmiddag een nieuw waterbak/zwembadje in haar terra gezet zodat ze lekker kan plonsen. Ik hoorde dat veeveel leguanen dat graag doen. Heb alleen maar schrik dat ze gaat verdrinken ?.
Het is een kubus van 12cm. En er staat ongeveer 10cm water in.

Alvast bedankt voor de hulp.
Groetjes
Reply
Hi Anke, Zoals Yoni al aangaf, maak je niet te druk om de staartbasis. Die ziet er voor een jonge leguaan niet verkeerd uit. Dat komt wel goed.

Voeding valt niet in grammen uit te drukken. Dat komt omdat factoren meespelen zoals leeftijd leguaan, jaargetijde en temperatuursomstandigheden. Daarom rekeken we in percentages. Lees over voeding http://sdgl.org/voeding Mischien helpt dat je wat verder. In het wild eten jonge leguanen bladmateriaal wat hoog in proteine zit. In het wild bestaat hun dieet wel uit 27% plantaardige proteine. Kies dus voor producten die hoog in proteine zitten. gebruik daarvoor de SDGL voedingstabel. Ook hebben leguanen een hoge vezelbehoefte. De SDGL brokken zijn daarvoor een perfecte aanvulling op het dieet.

Je leguaan zal niet snel verdinken. Leguanen zijn in staat om 45 minueten tot een uur onder water te blijven zonder boven te komen. Wees dus gerust. Smile
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)