Geslachtsbepaling bij jonge leguanen
Hallo allemaal,

Ik ben van plan binnekort een groene leguaan aan te gaan schaffen Big Grin

Nu heb ik al een hoop vooronderzoek gedaan en ben erachter gekomen dat vrouwtjes wat rustiger zijn qua karakter als mannetjes, omdat dit mijn 1e leguaan wordt wilde ik ook zeker een dame..

Maar helaas is bij jonge leguanen het geslacht moeilijk te bepalen...

Nu vroeg ik me af, of er methoden zijn zoals DNA onderzoek bij een dierenarts? Heb er opzich wel wat voor over om zeker te kunnen zijn dat mijn toekomstige leguaan inderdaad mijn vriendin gaat worden Tongue

Of is er een makkelijkere manier om het geslacht te bepalen?

Iemand tips om op te letten qua uiterlijk bij jonge leguanen? Of kan er qua uiterlijk op jonge leeftijd ( < half jaar) echt nog niks van het geslacht gezegd worden?

P.s. ik ben op zoek naar iemand, liefst in de buurt van Den Bosch, maar wil er best wel een uurtje voor rijden, die (veel) ervaring heeft met het houden van groene leguanen. Zou graag een keertje komen kijken! Ook om inspiratie te vergaren om straks een mooi groot terrarium te gaan bouwen Sleepy
Reply
Of vrouwtjes rustiger qua karakter zijn dan mannetjes betwijfel ik. 
Ik denk dat elk dier uniek is in zijn karakter. Stel dat deze stelling waar zou zijn, dan nog kan je een vrouwtje treffen dat geen rustig karakter heeft. Garanties zijn er helaas nooit.

Iets waar je rekening mee moet houden is dat vrouwtjes natuurlijk op een gegeven moment eieren kunnen gaan leggen. Net als een kip maken ze eieren aan, ook als hier geen mannetje bij is geweest. Door de hormonen kunnen ze rond die periode zich anders gaan gedragen. Enkele dagen na de eileg kunnen ze zelfs agressief zijn, omdat ze het nest beschermen.

Mannetjes hebben elk jaar een korte periode dat de hormonen opspelen. Ook dan kan een dier een verandering in gedrag laten zien. Dat kan onder andere tot uiting komen in:  weinig interesse in eten, proberen het verblijf uit te komen of anders reageren op de baas.

Of en via DNA onderzoek gekeken kan worden naar het geslacht, vast wel, maar of dit door dierenartsen gedaan word weet ik niet. Sonderen is volgens mij ook een mogelijkheid, maar wordt meestal niet aangeraden ivm mogelijke beschadiging. 

Van de buitenkant valt er op jonge leeftijd weinig zinnigs te zeggen over het geslacht. Dit blijft tot ongeveer een anderhalf jaar speculeren. Daarbij kan het voorkomen dat een vrouwtje wat mannelijke kenmerken heeft, zoals bijvoorbeeld een grote keelwam en dat een mannetje wat minder mannelijke kenmerken heeft.
Normaliter is het geslacht op een gegeven moment voornamelijk te bepalen aan de poriën op de onderkant van de achterpoten en een eventuele verdikking in de onderkant van het begin van de staart waar zich de hemipenissen bevinden.

Ik hoop je zo wat info gegeven te hebben waar je wat mee kunt, maar de kans is groot dat ik het je alleen maar lastiger maak zo....  Confused
Reply
Nou nee eigenlijk niet, weer een hoop geleerd eigenlijk! Had het gelezen in een boek dat Tanya M. Geschreven heeft 'de Groene leguaan'. Zal een klein stukje citeren:

"Het temperament van een mannelijke en een vrouwelijke leguaan verschilt in veel gevallen dag en nacht! In het algemeen kunt u ervan uitgaan dat mannetjes aanzienlijk agressiever en onafhankelijker zijn dan vrouwtjes en zelfs minder nieuwsgierig. Vrouwtjes zijn altijd opzoek naar bijzonderheden."

Dat van dat DNA onderzoek stond ook in het boek, dus dacht misschien dat mensen daar meer ervaring mee hadden?

Maar wat je klopt is eigenlijk ook helemaal waar dat ze toch wel allemaal hun eigen karakter hebben en dat het bergen geduld kost om hun vertrouwen te winnen. Denk dat me er te druk om heb gemaakt, want denk dat bij veel oudere wat agressievere leguanen (denk aan marktplaats) eerder het tijdgebrek van de eigenaren het probleem zal zijn geweest. Dat zal hier in geen geval het probleem zijn dus misschien maakt het uiteindelijk niet uit nee...

Nouja, het zal misschien nog even duren voordat hij/zij er is maar ik denk gewoon dat als het moment daar is ik een halve dag ga uittrekken om alle kleintjes te observeren Big Grin
Reply
Hoi Daphne,

misschien kun je dan ook nog eens gaan nadenken om meteen een iets oudere leguaan te nemen. Dan weet je in ieder geval het geslacht zeker. Daarnaast kun je kijken bij opvangen en/of marktplaats waarmee je weer een "afgedankte" leguaan een goed onderkomen bied. Voordeel is ook nog dat veel mensen met een wat kleiner opgroei terrarium beginnen en later nog een groter terrarium moeten bouwen. Dus meerdere keren bouwen en meerdere keren kosten. Op deze manier zou je het opgroei terrarium kunnen overslaan.
Reply
Geslachtsbepaling via DNA kan maar dat gebeurd hier in de EU eigenlijk niet. Het is een nogal duur onderzoek. In de VS doen we het wel maar daar liggen de belangen en kosten iets anders.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)