nieuw huisje bouwen
4
Je kunt inderdaad de andere lamp er bij hangen. Leguanen houden van veel licht, dus prima als je de zoomed lamp daarvoor gebruikt.
Hang hem bijvoorbeeld een 20 naast de andere spot. Dan kan het op de zon plek een stuk warmer worden.
Om de rest van het terrarium te verwarmen kan je aan de koudere kant keramische warmtelampen plaatsen. Wordt het daar wel warmer, maar heb je niet dat je leguaan ineens ervoor kiest om daar onder te gaan zonnen.

Fijn als het in de zomer zonder al te veel extra stroomkosten wat warmer is het in het terrarium, dan kan je eventuele extra verwarming dan uitzetten. Het gebruik van een thermostaat is dan erg fijn. Daar kan je bijvoorbeeld de keramische lampen op aansluiten.
Reply
Misschien een rare vraag ondertussen.
Het is nu al 2 dagen dat boontje boven blijft liggen. Loopt praktisch niet rond en eet helemaal niets.....
Kan het zijn dat het ook ipv stressgehalte door nieuwe omgeving, dat hij zijn vriendinnetje mist...
En bij deze : is de terra groot genoeg om boontje en krootje er samen in te steken nu. (tot de andere terra af zal zijn).
Reply
Een nieuwe omgeving zorgt inderdaad voor stress. Je hoeft je niet al te veel zorgen te maken. Je leguaan kan best een hele poos zonder eten. Probeer wel om hem regelmatig te sproeien, zodat hij wel genoeg kan drinken. Een deel van het vocht haalt een leguaan namelijk uit zijn voeding.

Zie je wel, ik had bij het lezen van Boontje al zoiets van, was daar geen Krootje bij?
Die zit dus nog in een ander terrarium? Hebben ze voor die tijd wel samen gezeten en hoe ging dat samen?
En hoe groot is dat terrarium? Als Krootje er qua formaat terrarium op vooruit gaat zou ik zeggen dat het wel moet kunnen, met in het oog houdend dat ze nog wel een groter (dieper) terrarium krijgen in de toekomst. Mits ze dus goed samengaan.
Reply
Ja, krootje is nog steeds bij ons en stelt het heel goed. Had in het begin grote zorgen om die tam te krijgen maar nu heeft ze ook niet lievr om met boontje op pad te gaan en gestreeld te zijn.
Nu zit krootje nog in de terra die ik verbouwd heb met een 2de terra met een soort buizensysteem zodat b en k toch afzonderlijk konden genieten.
Grootte van die 2 terra samen is 2m/2m/65cm
Ze hebben 1,5 jaar samengezeten zonder al te veel ruzie....
Soms wat hoofdknikken (meestal eiglijk), de 1 schuiven voor de ander, en heeeeeel af en toe een dreigend bijten (dus niet echt gaan doorbijten) van k op b.
Het viel wel op dat b plaats moest maken voor k. Daarom dat ik twijfel om te terug samen te steken...
Reply
hallo,
hierbij laat ik nog eens weten dat alles wat jullie vroegen, is aangepast....
Lamp 2 hangt erbij en haal nu +- 42-44 graden onder de lamp.
Lampen gewisseld zodat hij meer onder de solar zit en krijg nu +- 38-40 graden.
Dus bij deze, alles opgelost.
De terra zelf haal ik 23 graden en lv van 60%. Dus bij deze toch ook alweer opgelost.
En Boontje dat weer eet en drinkt is het beste nieuws.
Nu was nog mijn vraag of ik Krootje erbij kon plaatsen?
Als Boontje op wandel gaat staat ze altijd te krabben aan de terra waar ze vroeger inzat... (waar Krootje nu dus alleen inzit).
Ik moet hem altijd opnemen en in zijn nieuwe terra gaan zetten met als ruitenkrabber tot gevolg.
Ik zou dus Krootje bij Boontje steken en de oude terra's verwijderen....
Wat denken jullie?
Reply
Klinkt allemaal goed Smile
Fijn dat de laatste dingetjes nu opgelost zijn.
Ik denk dat je het wel kan proberen het bij elkaar zetten. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat Krootje in eerste instantie niet precies weet hoe of wat ze moet in het nieuwe verblijf. Zal even wennen zijn. Maar denk dat de volgorde zo wel goed is. Boontje heeft nu in ieder geval goed kunnen wennen in het terrarium.
Reply
Je kunt het altijd proberen. zou niet meteen de oude terra's afbreken. Lijkt me verstandig om ze als back-up te houden mocht het mis gaan.
Reply
Krootje zit nu 2 dagen in de nieuwe terra. Het blijkt voorlopig toch goed te gaan. Wist de eerste 2 dagen niet echt waar gekropen maar dit blijkt voorbij te zijn.
Boontje speelde baas, maar vandaag zag ik dat Krootje de spot opeist....
Valt hier iets aan te doen?
En wanneer wordt er eiglijk beslist om ze toch uit elkaar te halen?
Het is nu niet dat ze bijten of doen maar ik heb nu weer te doen met Boontje dat ze haar plaats afstaat....
Of wordt dit binnen een paar dagen duidelijker...
Reply
Zolang je goede alternatieven bied aan de leguaan in lagere rang, is er weinig aan de hand. Bij twee leguanen is het altijd nodig om minimaal 2 zonplekken te creëren. Dus zolang ze elkaar fysiek niks aan doen en ze allebei goed kunnen zonnen en eten, lijkt het me niet nodig om ze uit elkaar te halen.
Reply
Ok, dus nog iets gaan aanpassen dan.
Mn volgende vraag is dan :

zie foto:
mag de 2de basking spot recht over de andere staan, iets hoger dan  (in elkaars gezichtsveld) (1)
of best ergens onder of verder uit elkaars gezichtsveld... (2) (deze komt dan aan de achterkant eiglijk juist onder de andere spot)
Dan moet ik wel nog een beetje knutselen om de kelk weg te werken zodat ze zich niet kunnen verbranden...

[Image: DSCF4135.1_zpso5epo9ub.jpg]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)