nieuw huisje bouwen
Ja, ietwat late reactie maar eenmaal ik bezig ben stop ik niet meer.
Bij deze is de terra zo goed als af.
De diepte van de bak is 65. Iets te weinig zal men zeggen maar dit is wel het maximum dat ik er uit kon halen qua inrichting van het huis en al.
De zijwanden zijn steenstrips. Prijs viel goed mee aangezien het niet zo veel was... Ik had ook eerst gedacht om te werken met schuim maar Thilde heeft een goed punt: het zou rap terug herbeginnen zijn...
Hier nog een foto van het geheel en van ons Boontje.
Gisteren was het aanpassen, vandaag lijkt ze op haar gemak ;-)

[Image: DSCF4132_zpsnkuije4l.jpg]

[Image: DSCF4133_zps8v6culrq.jpg]

Hierbij nog 1 vraagje ivm de lamp.
Nu hangt er een lamp van 250W. Ik verschiet dat die op een afstand van +- 35cm maar 30 graden aangeeft...
De kelk waar de lamp inzit bereikt temperaturen van ongeveer 50 tot 60 graden. Deze zit wel bijna tegen de osb plaat. Gevaar voor brand? 
Iemand suggesties?

En als er nog opmerkingen zijn qua inrichting van terra, laat maar komen hé :-)

Alvast bedankt voor de reacties
Reply
Hoi Steven,
Je hebt zeker niet stil gezeten!
Het geheel ziet er op zich keurig uit, ik zou wel kijken of je meer stammen/takken/stronken in het terrarium kan plaatsen.
Grof gezegd heeft Boontje nu maar 3 takken om op te zitten. 
Jammer dat je de bak niet dieper hebt kunnen maken, ik vind de minimaal aangeraden maat van 100 cm voor een volwassen leguaan al aan de krappe kant.
Hmm raar dat de lamp niet boven de 30 graden uit komt. Vanaf welk punt heb je dan gemeten? En wat voor thermometer gebruik je?
Bij een laser thermometer kan je bijvoorbeeld de temperatuur meten van je leguaan als hij onder de lamp ligt.
Wat is de algemene temperatuur van de bak? Gemeten ergens boven de helft bijvoorbeeld. En welke manier van verwarmen gebruik je?

Pas op met beukensnippers als bodembedekking als je de voerbak op de bodem hebt staan, je leguaan kan per ongeluk een stukje mee naar binnen eten en dat kan voor verstoppingen zorgen. Je kan dit oplossen door bijvoorbeeld een plaat onder de voerbak te zetten, zodat gemorst eten niet in de snippers terecht komt.

Boontje is een knappe leguaan, hoe oud is hij of zij?
Reply
Even inhaken op wat hierboven staat en let wel dit schrijf ik niet om je terrarium af te kraken het gaat om het welzijn van de leguaan. de diepte kan bij een volwassen exemplaar toch echt problemen gaan geven. Het dier zal moeite krijgen om zich te keren. Hoop dat je glas dik genoeg is want de mogelijkheid bestaat dat hij er tegen zal slaan met zijn staart. Ik mis verluchtingsroosters, beetje verse lucht is wel prettig voor mens en dier. Heb je het plafond ook behandelt met epoxy of jachtlak? Leguanen hebben een hoge vochtigheid nodig maar het hout wat je gebruikt hebt zal hier niet tegen kunnen. 
Betreft je vraag over de lamp... ik zou hem iets verhangen zodat hij niet zo dicht tegen het hout zit, zekere voor het onzekere. Even een vraag, wat voor merk en type lamp is het? 

Nogmaals niet verkeerd bedoeld maar er valt nog wel wat aan te passen aan je terrarium om het optimaal te maken. Succes en stel gewoon vragen als je iets wil weten.
Reply
Bedankt alvast voor de reacties.
Even antwoordjes geven op alles :

@Yoni:
Leeftijd : we denken een jaar of 3-4. Hebben het beestje overgenomen en wisten de leeftijd niet...
(weet nog dat het beestje vastzat in een bakje van 2m hoog, 1m breed en 30 diep)
Takken en stronken komen er nog. Gewoon een kwestie nog van uitkiezen.
Temperatuur heb ik gemeten van de onderkant van de lamp waar de rooster zit tot pakweg de rug van boontje... Met een sensorthermometer.
Algemene temperatuur ligt rond de 20 graden. En wat wordt bedoelt met verwarmen? In de terra gebruiken wij enkel de lamp om te zonnen.
De eetbak wordt nog op een verhoog geplaatst. En wat is eiglijk een aanrader als bodembedekking?

@Eddy:
Er worden nog verbouwingen gedaan aan het huis waar we rekening houden met grotere afmetingen voor terra. Die zouden waarschijnlijk 1m/2m/2m40 zijn. Maar is dit dan genoeg voor 2 leguanen?
Verluchting gebeurt via het plafond. Ik heb namelijk de spots die in het plafond zaten verplaatst naar plafond terra waardoor er een tocht ontstaat tussen terra en buiten. Indien niet goed, dan een rooster eventueel in het middenstuk?
Glas is 4mm en hout is behandeld osb, dus op zich geen probleem.
Lamp is denk ik van zoomed (niet zeker). Hebben die een tijd geleden miskocht. Maar dan toch vind ik het raar dat ik 'maar' 30 graden bereik...
Kan het zijn dat de lamp zijn warmte afgeeft naar boven toe? Als ik de temp van de kelk aflees bereik ik meer dan 50 graden...
Bij deze: suggestie voor lamp?

En terug alvast bedankt voor de reacties. Ik weet dat het niet is om af te kraken maar zoals ik al zei : alle hulp en info is welkom ;-)
Reply
Mooi terrarium alleen zou het inderdaad ook wat voller zetten met meer takken.

Is er ook een goede UV lamp? Of is die van zoomed een gewone warmtelamp?
Aangeraden wordt Solar Raptor, The White Light of Mega Ray.

30 graden is wel weinig, en 20 graden in de bak ook wel.
Ik zou toch proberen om rond de 40 graden onder de UV lamp te halen, en 25-30 graden in de rest van het terrarium.
Meten van de basking spot kan het beste met een IR thermometer gebeuren.

Hier staat nog wat meer informatie http://sdgl.org/iguana/iguana-iguana/

Nick
Reply
hey,
hier even een update van enkele aanpassingen :

- enkele takken erbij gedaan (er komen er nog)

[Image: DSCF4135_zpsohos1zxq.jpg]

- voederbak op verhoog gezet

[Image: DSCF4137_zpsh5dkz9jj.jpg]

- boontje op verkenning

[Image: DSCF4139_zpsgmqdsyh0.jpg]

- en nog het blijvende probleem

we hebben vandaag naar de winkel geweest en kochten deze :

[Image: DSCF4142_zps2awbonyb.jpg]

Na enkel uren branden, kreeg ik toch nog steeds 'maar' 29 graden. Ofwel meet ik mis ofwel scheelt er iets anders...
ir-thermometer niet kunnen vinden vandaag. Vind het al raar dat ik met een lamp van 160w dezelfde temp krijg als de lamp met 250w...
In de terra, nog steeds 22 graden...
Terug de verkeerde lamp? Want in de winkel waar we gaan, hebben ze maar 3 soorten van solar raptor van verschillende wattages... Max 160w.
Indien de verkeerde lamp, iemand een suggestie waar ik online kan kopen?

De rest wordt in de loop van volgende week in orde gebracht (indien tijd)

Bedankt voor reacties
Reply
Allereerst, super dat je het meteen allemaal goed oppakt!

Ik denk dat het probleem van de temperatuur niet omhoog krijgen komt door het feit dat er maar 1 lamp gebruikt word op te verwarmen. Vaak worden er op diverse plekken nog enkele warmtelampen gebruikt zoals bijvoorbeeld keramische lampen. Dit zijn lampen die alleen warmte afgeven en geen licht. Maar voor grotere terraria kan je ook gebruik maken van een electrische warmteplaat of infrarood panelen. Wij hebben op onze kamer gebruik gemaakt van een warmtepaneel van econo-heat. 
Als je wat extra lampen of een andere warmtebron toevoegd in het terrarium, zal je de algemene temperatuur wel omhoog krijgen en de plek onder de spot zal ook warmer zijn.
Voor wat betreft bodembedekking. Ik zou als ik jou was vinyl/zeil op de bodem leggen. Makkelijk schoonmaken en goedkoop in aanschaf.

De maten die je noemt voor een toekomstige bak zijn geschikt voor 2 leguanen, al zou ik kijken of je nog mogelijkheid hebt om wat dieper te gaan dan 100 cm.
De solarraptor lamp is een goeie lamp.

Misschien is het een idee om 6 dec naar de eerstvolgende beurs in Houten te gaan. Wij zijn daar ook aanwezig Smile
Reply
Vandaag dus nog een beetje bezig geweest met wat klimmogelijkheden ;-)

[Image: DSCF4145_zpsis0rafir.jpg]

En de linker zijwand:

[Image: DSCF4143_zps5s34cxhf.jpg]

[Image: DSCF4144_zpsycs0ufcp.jpg]

Ondertussen ook nog wat metingen gedaan met de lamp van solar raptor. Het komt er dus op neer dat ik de kelk waar de lamp inzit op ongeveer 20cm afstan zou moeten krijgen tov de rug van boontje. Nu vrees ik wel dat als boontje tegen de kelk zal gaan kruipen dat die zich vreselijk zal verbranden...
Misschien nog een foto van de kelk, misschien ligt het daar ergens aan... (ik denk wel van niet maar je weet maar nooit).
Wel inbeelden dat de kelk nu helemaal in het vals plafond zit....

[Image: DSCF4146_zps0djnlmc2.jpg]

[Image: DSCF4147_zpsribcgdhw.jpg]

[Image: DSCF4148_zpsupyzl5xs.jpg]

En nog een tussendoorvraagje. Ik zou nog 1 verluchtingsrooster plaatsen in het midden van de middenbalk. Is dit genoeg of niet de juiste plaats. Bovenaan kan ik geen plaatsen aangezien ik dan in het vals plafond zit...

6 december zal ik zien of we kunnen komen. Zitten juist met een verjaardagsfeestje....  Undecided
Reply
Wederom, goed bezig!
Goed idee om een verluchtingsrooster te plaatsen aan de voorkant. Dan kan er lucht circulatie plaatsvinden in de bak, doordat er aan de bovenkant al verluchting zit.
De kelk die je hebt is een prima ding. Ik geloof dat er voor deze units roosters te krijgen zijn die je eronder op kunt klikken, zodat je dier niet direct tegen de lamp aan kan komen.
Reply
En update:

verluchtingsroosters: check

[Image: DSCF4157_zpsg6d7hnfi.jpg]

Die kapjes voor op de kelk zaten er idd bij. Was gewoon om een idee te hebben hoe diep de lamp zat in de kelk....

Nu hier en daar bezig met paar afwerkingselementjes:

[Image: DSCF4153_zpsyacan2is.jpg]

[Image: DSCF4151_zpsvcbkoi10.jpg]

En nu nog zoeken hoe ik het laatste zal oplossen. De warmte in de terra en spot....
Nu heb ik eens deftig gemeten (boontje liet het mij eens toe) met de sensor exact op de spot :

[Image: DSCF4149_zps8s5u8zxf.jpg]

En kreeg ik met de warmtelamp van zoomed (250w) in de 40 graden:

[Image: DSCF4150_zpstwlhx8dj.jpg]

Nu he b ik de warmtelamp vervangen door de solar raptor van 160w en krijg ik 32 graden op de spot.
Midden terra heb ik nog steeds 20 graden...

Aangezien solar raptor uvb en uva geeft, laat ik deze nu zitten.
Is het dan goed dat ik de warmtelamp er juist naast hang of kijk voor keramische lampen....
Of warmtelamp aan de andere kant hangen?
Moet er wel bij zeggen dat het in de zomer stukken warmer zal zijn want dan schijnt de zon ook nog eens in de terra zelf...
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)