Lamp vraag
Bedankt Evert, maar snap het hoe en wel van winterrust hoor. Vind alleen dat er bij dat Dipso's en bijvoorbeeld halsbandleguanen meer sprake is van winterslaap, aangezien je ze maandenlang niet zit en ze compleet inactief zijn. Bij mijn Chuckwalla's is er wel meer sprake van winterrust, aangezien hun periode veel korter is en zij gedurende deze periode regelmatig nog te zien en actief zijn.

Het verschil viel me gewoon op aangezien ik alle 3 de soorten tegelijkertijd in huis heb gehad. Zodra de nachttemperatuur daalt en de verlichtingsduur een uurtje of 2 was afgebouwd zag je de halsbandleguanen al minder actief worden, om al snel helemaal niet meer zichtbaar te zijn. Vaak duurde dat een maand of 3/4.
Bij mijn Chuckwalla's is dat helemaal niet het geval. Daar moet ik echt de verlichtingsduur tot een uurtje of 6 afbouwen om ze tot minder activiteit te dwingen. Die reageren bijna helemaal niet op een lagere temperatuur.
Die dipso's waren echter helemaal het toppunt. Die zag je al niet meer zodra je met een ijsje de kamer in kwam lopen. (bij wijze van spreken). Zodra zij enige verlaging van de nachttemperatuur waarnamen, waren ze gelijk verdwenen voor een maand of 6.

Om dit feit vind ik dipso's vooral een soort om te combineren met Chuckwalla's of klein blijvende landschildpadden. Vind het helemaal niks om een half jaar naar een leeg terrarium aan te kijken.
Chuckwalla,nabeulensis,halsbandleguaan
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)