Lamp vraag
Ik vroeg mij af of de tijdsduur van mijn verlichting in de herfst/winter aangepast moet worden? Ik heb ergens gelezen dat Dipso's winterslaap kunnen gaan houden? Mijn lampen gaan nu om 7:00 aan en om 19:00 uit.
Reply
Dipso's houden inderdaad een aantal weken een winterslaap.
Je kunt de tijdsduur van de lampen langzaam aan wat afbouwen.
Misschien dat iemand met ervaring met dipso's je wat meer kan vertellen over de verdere ins en outs.
Reply
Iemand ervaring hiermee op het forum?
Reply
er zijn nog maar weinig houders actief op de diverse fora (helaas)
Wel twijfel ik of deze in winterslaap moeten of in winterrust
groet,
Reply
Hmm ja eerder een winterrust. Ik meen dat de afbouw van de tijdsduur van de lampen tot ongeveer 8 uur per dag gaat in de winter.
Ik vraag me af of voor een dier alleen de winterrust noodzakelijk is, voor de voortplanting is het vaak wel beter. Maar het is altijd goed om het biotoop van herkomst zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen.
Reply
In de `zomertijd` heb je als het goed is je lampen tussen de 12 en 14 uur lang aan. Als je ze naar de `winterperiode` wil brengen  dan bouw je dit af naar 8 uur. De dieren gaan dan in winterrust. In het wild gaan de dieren eind oktober deze periode in en komer er weer uit in maart. Daarna gaan zo over in de paartijd. Tijdens de winterrust verblijven de dieren graag in tunnels onder het zand. Jonge dieren graven zich in het wild minder diep in dan oudere dieren. Je kunt dit zelf bewerkstelligen door eenvoudig weg een dikke zandbodem in je terrarium te hebben waar je van buizen een gangenstelsel  onder de grond maakt. Als je de wintertijd afbouwd dan kan het voorkomen dat een dier slecht met eten wil opstarten. Het aanbieden van krekels wil dan nog wel eens goed helpen.
Reply
Duidelijk verhaal Evert, bedankt voor het advies!
Reply
2 uur later aan en 2 uur eerder uit, is dat een optie denk je? Na 13:00/14:00 laat hij zich over het algemeen niet meer zien.
Reply
Ik heb zelf ook ooit 1.2 dipso's gehad. Bij mij ging het volledig automatisch. Zodra de nachttemperatuur 
omlaag ging zag ik ze al niet meer. Afbouw van de verlichting was eigenlijk helemaal niet nodig.
Bij dipso's is er eerder sprake van een winterslaap dan van een winterrust. Zag ze soms 5 maanden niet en daarom was het niet echt een soort voor mij. Hoor meer soortgelijke verhalen over deze soort. Vind het daarom meer een soort on te combineren.
Chuckwalla,nabeulensis,halsbandleguaan
Reply
5 a 6 maanden is een normale periode voor winterrust houdende reptielen. Ik heb ooit eens een stuk geschreven over het hoe en waarom van winterrust. Indien interesse dan zoek ik het op en plaats het hier.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)