sprinkhanen/ krekel kweek
heeft iemand ervaring met het kweken van sprinkhanen of krekels.

Reply
(nog) geen ervaring mee. Maar in de terrarium encyclopdie van Eugene Bruins staan diverse kweekmethoden uitgelegd.

Reply
een bakje met een lege keukenrol en krekelgel en appel en in een recordtijd heb je krekels vooral als ze lekker warm staan bij je leguanen b.v.b
Tessoro  en Bimbo (iguana iguana rhinolopha)
een hond, Philos (X border collie / friese stabij)
http://drakieonline.haaralbums.nl/
Reply
wat voor deksel .
hoe kan ik ze dan vangen zonder dat ik er achter mag hollen dat er ontsnappen

Reply
nassie bakje een leeg wc rolletje erin leggen en dan kun je ze er zo uitschudden dekseltje wel hele kleine gaatjes in prikken Idea
mocht er toch 1 of meerdere ontsnappen gewoon een wc rolletje neer leggen ze  kruipen dan daar in  Idea

Reply
ze zijn ook minder avtief als je ze efkes in d frigo zet of is dit een fabeltje?
Reply

(24-07-2015, 09:24 PM)harleyleguaan Wrote: ze zijn ook minder avtief als je ze efkes in d frigo zet of is dit een fabeltje?

ik weet niet of dit wel zo gezond is voor de beessies  Idea Big Grin
maar dan moet je ze ook eerst vangen  2

Reply
krekels kweken is een stuk makkelijker dan sprinkhanen. 

sprinkhanen vond ik vrij moeilijk om op te kweken. vooral voeding was vaak een probleem.

hoe ik mijn krekels kweekte:

Om te beginnen koop je 4 hoge doorzichtige curverbakken. Hoe hoger ze zijn, hoe minder kans op ontsnappingen bij het vangen. In de deksels maak je gaten met een boor. dit mogen gerust gaten van 12 mm of meer zijn. daarna plak je aan de binnenkant van het deksel muggengaas, of nog liever benzinegaas. Op den duur zullen de krekels zelfs in het muggengaas kleine gaten bijten, dus goed in het oog houden!

1 punt dat een krekelkweek kan doen mislukken is cannibalisme. Dit kun je oplossen door ze veel oppervlak te geven. stapel meerdere eier-plateaus op elkaar. deuk ze hier en daar waar in, zodat er wat speling is. de krekels zullen hier tussen kruipen. verfrommeld papier is ook een goeie plek.

als voeding gaf ik steurvoer dat ik fijngemalen had met een oude koffiemolen. ook goudvisvlokken kunnen zeer goed dienen. Vocht gaf ik in de vorm van een potje dat ik vol had geduwd met nat keukenpapier. Ik gaf nooit fruit/groenten omdat dit problemen gaf met schimmel. en dat is de grote vijand van een krekelkweek. Als je toch groenten wil geven, geef dit dan in een schaaltje...

eierlegplaats: krekelbakje met cocospeat, gevuld tot de rand. doe hierover ook weer muggengaas want krekels durven hun eigen eieren op te eten. hou de cocopeat goed vochtig, niet nat.

koop nu een 50-tal krekels, volwas en halfwas. doe deze in de eerste curver. Na 2 weken haal je de legplaats weg en zet je dit in de volgende curver tot de stofkrekels uitkomen. Ondertussen zet je een verse legbak bij de volwassen dieren. Ondertussen kun je nu ook wel de oudste dieren gaan opvoeren aan je dieren, de kleinere maat zal nu ook wel al kweekrijp zijn. Je herhaald dit hele proces om de 2 weken.... en telkens giet je de dieren over in een verse curver zodat je die goed kan uitkuisen en ontsmetten. want krekels zijn super gevoelig aan ziektes en schimmels.

Het voornaamste als het snel moet gaan is véél licht en véééél warmte. Ik had mijn krekelkweek in een oude bakvriezer waar ik een gloeilamp van 60 watt had ingedaan. zo kon ik met vrij weinig wattage, een hele kweek voor zien van warmte en licht. lamp brandde al gauw 15 uur per dag.  Met dat ene lampje haalde ik toch makkelijk 35-40 graden. 

Maar, misschien moet je overwegen om Dubias te kweken. Naar het schijnt is dit een stuk eenvoudiger en dubias zijn een meer complete voeding dan krekels.

Als je trouwens maar 2-3 potjes krekels op een week nodig hebt, zou ik de moeite niet doen om te gaan kweken. Ik had een kweek waar ik dagelijks zo'n 30-40 krekels van opvoerde, dus dan wordt het wel de moeite. maar voor 30 krekels op een week zou ik dus de moeite niet doen (tenzij je mensen in je omgeving hebt die er van jou zouden afkopen, dan kun je het wel weer overwegen)
Als je op een appartement woont, of geen aparte kamer hebt die je vrij goed kan afsluiten (en verluchten) zou ik er ook niet aan beginnen. een lopende kweek maakt een gigantisch lawaai. Mede omdat ze door de warmte pas echt actief worden. daarbij gaat het toch wel ruiken... want ze produceren best wel wat stront.

greetz rigor
1.1.0 iguana iguana rhinolpha
0.5.0 Chelonoidis carbonaria
3.2.1 testudo hermanni boettgeri

Reply
Danku voor de uitleg dat heeft me een heel stuk vooruit geholpen
Reply
ik kwam zowat niet meer van die krengen af hoefde er niets voor te doen, zaten in het terrarium en daarbuiten Big Grin Angry maar met behulp van de wc en keukenrolletjes toch verdwenen  Tongue Idea
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)