Lamp vraag
Om wat meer warmte te creëeren heb ik naast de White Light 50 Watt HQI spot een Lucky Reptile Halogen Sun 75w erin gehangen. Mijn dipso is nu een stuk actiever en beweegt veel meer door de bak heen, tot het middag uur, daarna verwijnt hij in zijn gegraven hol. Zijn er nog andere alternatieven voor de Lucky Reptile lamp? Zou ik beter een flood lamp erin kunnen hangen i.p.v. de spot? Wat is het voordeel van persgaslampen t.o.v. de halogeen lamp die er nu in hangt?
Reply
Ik denk dat je moet proberen uit te vinden waarom het dier zich terugtrekt. Mogelijk wordt het te warm of gaat het gewoon een tukkie doen. Let er wel op dat het dier de UVB lamp als baskingspot gebruikt en niet de zwaardere  halogeenlamp, want dan krijgt het niet de bedoelde UVB.

Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply
Dat terug trekken in zijn hol heeft hij eigenlijk altijd al gedaan. Ook toen ik nog niet mijn nieuwe bak had staan. Hij is vooral tot een uur of 13:00/14:00 een stuk actiever nu de extra lamp er hangt. Daarna zie ik hem niet meer terug. Met de HQI lamp alleen was het non stop een paar uur basken en dan gelijk zijn hol in om zich niet meer te laten zien. Aangezien er genoeg warme en koudere plekken zijn in de bak lijkt het mij niet te warm voor de dipso
Reply
Actievere gedrag is verklaarbaar, het diertje zoekt de warmte op, met één lamp zal hij zich niet verplaatsen omdat hij de warmste plek gevonden heeft onder die lamp. Een 2e lamp is dus toch een goede beslissing geweest, ik had de hoop dat de bak voldoende warm zou worden met één lamp, niet dus. Nu beweegt hij meer omdat er op meerdere plekken warmte is. Te warm voor de dipso zal niet snel gebeuren hij mag onder de spots echt wel hoge temperaturen hebben. Om  er achter te komen welke temperaturen er op de verscillende plekken zijn moet je simpelweg meten. 
Reply
Waarom denk jij dat het beestje het rond het middag uur voor gezien houdt? Ik weet dat dipso's graag in holen zitten maar er zijn in de bak, buiten zijn gegraven hol en gangenstelsel, meerdere plekken die minder warm zijn waar hij kan rondhangen.
Reply
Meet het anders nog eens een keer na. Het kan namelijk ook zijn dat het diertje het warm genoeg heeft en zich juist terugtrekt om niet verder op te warmen.
Reply
Ik zal binnenkort een infrarood thermometer kopen. Of het nou te koud of te warm wordt, hij gaat altijd in de middag onder de grond en komt er dan de volgende dag weer uit..  Het beestje wisselt het basken wel af, de ene keer onder de UVB lamp en dan weer onder de "gewone" lamp.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)