Voorstellen
Sorry maar ik denk toch dat jou dierenwinkel je duidelijk verkeerd heeft voorgelicht, kijk eens waar de dieren vandaan komen (habitat) en probeer dit dmv ruimte/indeling/verlichting etc na te bootsen (voor zover dat mogelijk is natuurlijk)
Misschien kom ik ietswat negatief over, dat is zeker niet de bedoeling maar we zitten hier op een forum waar iedereen elkaar probeerd te helpen.

Reply
Geen probleem natuurlijk Leroy, hulp en advies in deze waardeer ik enorm! Vandaar dat ik deze week ook meerdere malen telefonisch contact heb gehad met Yoni om e.a. te bespreken. Wat ik dan niet snap is dat de dierenwinkel mij bijvoorbeeld een baardagaam afraad i.v.m. een te kleine bak en toen ik over een groene leguaan begon ze mij vertelden dat ik hier al helemaal niet aan moet beginnen, als "newbie" die ik ben. Dit soort negatieve reclame is voor een bedrijf natuurlijk uitermate slecht. Ik heb natuurlijk niet bewust een kleine bak laten inrichten door een bedrijf waarvan ik dacht dat ze weten waar ze mee bezig zijn.

Hoe zit het met de rest van de inrichting? Voldoet dit voor nu? Klopt het wat ze zeiden over het niet "nodig" hebben van veel water en dat ik ook eens steen met een spuit kan nat houden?

Reply
Hoi,

Ik ben op de hoogte van je gesprekken met Yoni (haar partner). weet dat je sowieso het beste voor hebt en je volgende terarium zal zeker beter worden. 
Blijf maar even contact houden en dan helpen we je om die bak zo optimaal mogelijk te maken. Als het goed is kom je naar de beurs in Houten, daar kunnen we je verder helpen met de aanschaf van de juiste benodigdheden. 
Betreft de inrichting nu... ik zou wat stenen stevig stapelen zodat ie er een beetje tussen kan kruipen. Metzel of speelzand er in doen. Vocht halen deze dieren voornamlijk uit hun voedsel. Dus een steen natspuiten lijkt me niet nodig. Het zou zelfs de vochtigheid te hoog kunnen maken.
Reply
Hoi Eddy. Ik had beter eerst hier navraag kunnen doen en met die kennis naar de dierenwinkel kunnen gaan. Maar jah, dat is natuurlijk altijd achteraf he. Een welles/nietes discussie met die winkel wil ik gewoon voorkomen en als ik dit forum zou hebben aangehaald dan zouden ze natuurlijk alle argumenten van tafel vegen. Heel verwarrend allemaal, zeker als je er blanco instapt en verwacht dat je goed wordt geadvisseerd en de zaken niet bij een louche handelaar haalt. Ik kom inderdaad naar de beurs in Houten, om mij te orienteren op een grotere bak.

Ik zal de stenen wat steviger stapelen. De lamp van 60 watt gaf ongeveer een temperatuur van 35/38 graden volgens de verkoper. Ik hou zeker contact en zal de komende tijd vaker met vragen komen.
Reply
Ach ja... het valt ook niet mee, ook op het internet roept iedereen weer wat anders. Maar daarom is deze doelgroep er juist ook. Kennis vergaren en delen. En we zijn nooit uitgeleerd.  Maar ben je zelf een beetje handig op gebied van klussen? Voor deze dieren is het niet zo moelijk om zelf een zeer geschikt en mooi terrarium in elkaar te bouwen. 
Reply
Mwoaa redelijk, de bak die door de dierenwinkel in elkaar is gezet zou ik nu zo kunnen namaken. Geen hogere wiskunde. Maar eigenlijk ben ik meer van het laten inrichten door iemand die er dan veel mee bezig is om zo niet weer aan iets te beginnen wat achteraf niet goed of niet nodig blijkt te zijn. Op de beurs in Houten zal ik wel even bekijken hoe en wat handig is voor mij en de Dipso..... als hij dan nog leeft en ondertussen al niet weggekwijnt is in de bak die ik nu heb.. Sad
Reply
Mijn koppel dipso's heb ik in een bak van 2 meter breed en 75 cm. diep zitten i.c.m. chuckwallas. De dipso's zijn echte gravers en overnachten altijd in een hol. Zodoende heb ik een laag van ruim 40 cm. zand in mijn bak. Het koppel overwintert nu nog in de bak in een afgesloten hol. Vorig jaar heb ik nakweek gehad, waarvan ik nu nog in diertje heb zitten. Het diertje zit in een meterbak en graaft zich ook iedere nacht in. Het is grappig om te zien hoe deze dieren graven en het hol weer vakkundig dichtmaken.

Goed te lezen dat je op zoek bent naar een beter onderkomen! Ik woon zelf op 15 minuten rijden van Haarlem maar heb geen bakken over...eerder altijd tekort Big Grin Zolang je geen betere bak hebt, is mijn advies om er een hogere laag zand in te doen, zodat het diertje lekker ka graven en evt. een hol maken. Succes ermee!
3.3.0. Sauromalus ater
1.1.1. Dipsosaurus dorsalis
0.0.1. Heloderma suspectum suspectum
Reply
@Orinoco, fijn dat je reageerd, altijd handig om iemand met eerste hand ervaring erbij te hebben.

Wat Eddy noemt, een bak zelf maken is ook zeker een goede optie. Voordeel van een woestijnterrarium is dat je niet met vochtigheid te maken hebt, daarmee is het maken van een bak van gedeeltelijk hout goed te doen zonder dat je betonplex (duur) moet gebruiken.

Wat natuurlijk mooi zou zijn is als romanski eens een kijkje kan nemen bij Orinoco om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Wat je inderdaad nog zou kunnen doen om de bak te optimaliseren is wat stenen stapelen, máár let hierbij goed op dat je diertje zich er niet zodanig onder kan graven dat de boel kan instorten.
Ook zou je een platte (lei) steen onder de lamp kunnen leggen, daarmee creeër je een mooie warme zonplek. Als ik je een tip zou mogen geven, haal voor de zekerheid (misschien dat je er nog een hebt) thermometertje bijvoorbeeld voor aquaria op, dan kan je de temperaturen in de bak controleren. Meten is weten.

Qua water betreft, wat Eddy al noemde, vocht halen ze uit de voeding. Ik zou het bakje dat je erin hebt staan dan ook gebruiken om voer in te leggen. 

Als je naar Houten gaat kunnen we je wel begeleiden (we zijn met onze stand van de stichting aanwezig) 
Wel zou ik als het even kan de bak groter kiezen dan 100 cm. Nadeel van een meterbak is dat deze vaak standaard 50 cm diep en hoog zijn. Liever kies je voor een 120 x 60 x 60 of nog groter. 

Het komt vast wel goed met je beestje, geen zorgen. Zoals ik al noemde aan de telefoon, reptielen zijn sterke dieren en knuppelen niet zomaar om. 

Wel zou ik zsm contact op nemen met Frans van reptielenlampen om te kijken wat voor deze bak de mogelijkheden zijn voor UV verlichting en welke lampen je in de toekomst zou kunnen nemen.
Reply
Ik ben zelf met een grotere bak voor mijn baardagaam bezig, dus binnen een paar maanden komt mijn huidige bak vrij voor de verkoop. Deze heeft de maten 150x60x60. Als je nog niets heb dan wil ik jou eerst wel een berichtje sturen voor hij marktplaats op gaat als je daar interesse in hebt.
Reply
Dat zou gewoonweg de perfecte bak zijn.... met de mogelijkheid om ook aan gezinsuitbreiding te doen Big Grin

1.1.0 iguana iguana rhinolpha
0.5.0 Chelonoidis carbonaria
3.2.1 testudo hermanni boettgeri

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)