Verschil Solar Raptor en UVB spaarlamp nihil
Het is algemeen bekend feit dat ik in mijn ene terrariumkast UVB-spaarlampen gebruik en er ook een behoorlijke voorstander voor ben.
Ik heb nog nooit UVB gerelateerde gezondsheidsproblemen gehad.
Sterker nog , ik heb in die terrariumkast zelfs gezonde nakweek van Chuckwalla's en Halsbandleguanen gekregen.

Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door mijn manier van gebruiken van deze UV-spaarlampen. Door ze horizontaal in een aluminiumcakeblik te monteren, wordt de verlichting en daarmee de UVb geconcentreerd naar beneden afgegeven en komt niet door de hele bak terecht.
Door er voor te zorgen dat er een plateau binnen de 10 cm van het cakeblik hangt, haal ik op het plateau ook een temperatuur van rond de 40 graden. Hierdoor ontstaat er een 2e zonneplaats voor de dieren waar ze actief vit.D3 kunnen aanmaken en een goede hoeveelheid UVB te verduren krijgen.

De Maggierep Solarrep UVB 7% 23 watt is mijn favoriete lamp, omdat deze de beste UVB op mijn Solarmeter 6.2 behaalt. Daarnaast wordt er vanuit gegaan dat het een exacte en veel goedkopere kopie van de zeer gewaardeerde Arcadia D3 lamp is. Iets wat diverse metingen door hobbyisten ook lijken te bevestigen.
Echter deze lamp is een tijdje niet verkrijgbaar geweest , waardoor ik moest uitwijken naar andere merken.
Ik besloot toen de Terra exotica Compact Desert UV 10.0 ESL (23W) , de Namibia Replux® UV-Plus D3 10% (23 Watt) en de Sylvania Komodo compact lamp UVB 10,0 ES (26 Watt) te gaan gebruiken.
Met prijzen van respectievelijk 16€, 21€ en 23€ lampen die de Maggierep niet veel ontlopen.

De Komodo lamp sneuvelde al na een half jaar en doordat hij de duurste vervanger van de Maggierep was , laat ik deze verder buiten beschouwing.

De Namibia Replux laat iets lagere waardes over het gehele jaar zien als de Maggierep. Metingen die ik in een ander topic al eens eerder plaatste.

De Terra exotica laat echter bijna hetzelfde verloop zien als de Maggierep en is wat prijs betreft veruit de aantrekkelijkste.
Een goed alternatief voor de Maggierep is gevonden.

Op zich allemaal nog geen schokkend en spannend nieuws tot nu toe.
Dat komt nu pas.

Ik besluit voor de gein de waardes die ik nu op 12 cm van de 4 Terra Exotica lampen meet (gemiddeld rond de 75 uw/cm2) eens met mijn 3 Solar Raptor 50w HQI lampen te vergelijken door deze ook op dezelfde afstand te meten.
En wat schetst mijn verbazing!!! Ik haal bij deze SR lampen een gemiddelde van 70 uw/cm2.
En dat terwijl deze SR lampen ruim 2x zo duur zijn en elektriciteit verbruiken.

Ik vind het erg merkwaardig dat zulke goede aangeschreven lampen bij precies hetzelfde aantal branduren gemiddeld minder uw/cm2 halen, dan de vaak afgekraakte UV-spaarlampen.
Alleen als de afstand naar de lamp groter wordt, scoren de SR lampen wat beter.

Mijn vraag is dus eigenlijk. Zijn deze SR lampen ook daadwerkelijk zo goed als men beweert of is mijn manier van gebruiken van de UV spaarlampen gewoon zo effectief?
Ik weet uit ervaring en verschillende metingen dat ik met deze manier van monteren gemiddeld 40% hogere UVB waardes haal, dan dat ik deze lampen vertikaal hang.
Maar dat ze op deze afstand gemiddeld beter scoren dan de SR lampen, dat had ik echt niet verwacht
Chuckwalla,nabeulensis,halsbandleguaan
Reply
Dat is inderdaad een merkwaardige uitkomst, wellicht dat deze spaarlampen een betere keus zijn voor de lagere terraria (en de kleinere leguaan/reptielsoorten.
Een solar raptor heeft in dat opzicht een nadeel dat de wattages vaak erg hoog zijn en dus de warmte die uitstraalt vaak te warm is voor kleinere terraria.
Wat voor temperaturen haal je onder de lamp, gekeken naar wat het dier voor warmte ervaart?
Reply
Ik heb de SR zo hangen dat het op de baskingspot net boven de 50 graden ligt. Die temperatuur hebben Chuckwalla's ook echt nodig
Reply
Niemand die zowel UVB spaarlampen en SR lampen gebruikt en ook binnen 15cm van de lampen weinig tot geen verschil in UVB meet?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)