Tam maken leguaan
Beste!

Ik ben nieuw op het forum en heb mijn eerste leguaantje aangekocht!
Heeft heel mooie kleuren, groen lijf en staart en op de kop wat blauwe kleuren!

Heb ervoor baardagamen gehad! (Zeer tam)

Nu was mijn vraag hoe krijg ik leguanen tam..?
Heb al enorm veel gelezen en gehoord maar iedereen spreekt elkaar tegen... Namelijk:

- De 1 zegt leguaan vastnemen en dan wachtten tot ie rustig is en iets lekkers geven... --> terwijl de andere zegt naar je toe laten komen lokken met eten en dan aaien...?
Wat is de beste methode??

-Als ik te dicht kom, langs onderen naderen, springt ie door heel de kast... en ontsnap soms wel eens... probeer dan hem wel terug te vangen en dan wachtten tot ie rustig is en weer aaien proberen wat lekkers te geven maar heeft ie niet zo graag... zet soms zijn bekje open maar dat aai ik weer rustig toe! Slaan met de staart doet hij wel niet en word lekker rustig en wilt dan wel soms weer weg maar hou ik hem even tegen tot ie weer rustig is en laat hem dan rustig zijn kooi in wandelen.. wandelt dan ook heel rustig en kijkt nog eens na,.. loopt dus niet als een gek weg... Is dit goed zo volhouden? of hoe kan ik het best doen?

Ik weet dat het te vroeg is (1dag) om al raad te vragen,.. etc.. Maar ik wil namelijk de beste manier weten om hem tam proberen te maken!

Groetjes diederik!
Reply
Allereerst, welkom op het forum en gefeliciteerd met de aanschaf van je diertje.

Die discussie over tam maken zal eindeloos blijven. Ik ben voorstander van het dier naar je toe laten komen.
Bekijk het eens vanuit het perspectief van je diertje, wat zou jij liever hebben?
Het is sowieso een kwestie van lange adem hebben en er regelmatig mee bezig zijn.
Reply
welkom hier op ons forum, als je bij de zoekfunctie tam maken intypt, krijg je gelijk heel veel info :dk: maar staar je niet blind op het tam maken want er zijn ook eigenwijze gaantjes die nooit tam worden maar geduld is een schone zaak . Bij mijn Tesso heeft het jaren geduurd voor ze tam geworden is en nog moet ik haar voorzichtig benaderenIdea
Tessoro  en Bimbo (iguana iguana rhinolopha)
een hond, Philos (X border collie / friese stabij)
http://drakieonline.haaralbums.nl/
Reply
Alvast bedankt! Smile

Ik ga idd ook hem naar mij toe laten komen, lijkt me beter omdat ik denk dat hij anders mij bedreigend na een tijdje gaat vinden...

-Ik leg mijn hand stilletjes +/- 30cm van hem af met voedsel in mijn hand...
maar weet wel nog niet wat hij lekker vind en wat niet.. maar hij is er pas van vandaag in dus zal in de loop van de dagen zowiezo beteren!

Is dit volgens jullie de juiste manier?
Of moet ik eerst met lange pincet/lepeltje hem wat lekkers geven?

Heb al geprobeerd met vanalles in mijn hand: rucola,gewone salade,paardenbloemblaadjes, bieslook, uhm ja vanalles! Smile

Maar ik zal morgen proberen! Smile

Nog een vraagje: Hoevaak per dag mag je je beestje lastig vallen? Smile

Grts diederik
Reply
mijn tip: doe gewoon je dingen in het terrarium zoals water verschonen, ontlasting opruimen, eten geven zodat hij kan wennen aan die lastige hand en aanwezigheid van jou.
Laat het beestje vooral de eerste tijd gewoon met rust.

gr
Reply
(28-08-2014, 06:40 AM)leroy Wrote: mijn tip: doe gewoon je dingen in het terrarium zoals water verschonen, ontlasting opruimen, eten geven zodat hij kan wennen aan die lastige hand en aanwezigheid van jou.
Laat het beestje vooral de eerste tijd gewoon met rust.

gr

Oké bedankt! En hoelang zou ik best wachtten met tam maken?

Grts
Reply
dat is afhankelijk....trouwens laat je niet wijs maken dat leguanen tam worden.
Sommige leguanen worden alleen handelbaar en een enkele wordt handtam, sommige worden dit beide niet.
Reply
(28-08-2014, 01:17 PM)leroy Wrote: dat is afhankelijk....trouwens laat je niet wijs maken dat leguanen tam worden.
Sommige leguanen worden alleen handelbaar en een enkele wordt handtam, sommige worden dit beide niet.

Ja dat weet ik, ik wil gewoon dat ik hem/haar eens kan opnemen zonder schrammen,.. En dat ik in de bak kan komen zonder dat hij alle richtingen rondspringt..

--> Vooruitgang.. Heb mijn hand naast zijn kopje kunnen leggen en daar dan eventjes met wat voedsel gewacht, na 5min voedsel naast hem gelegd en heeft hij na 5min opgegeten!
--> Opnieuw geprobeerd soms kan ik heel dicht komen maar soms begint hij als ik 30cm weg ben plots rond te springen zonder enige waarchuwing...

--> Zo blijven verder doen?

Grts
Reply
Ik zou hem komende dagen eerst rustig aan zijn nieuwe huis laten wennen. Hoe oud is je diertje?
Reply
(28-08-2014, 02:39 PM)Yoni van Uden Wrote: Ik zou hem komende dagen eerst rustig aan zijn nieuwe huis laten wennen. Hoe oud is je diertje?

Oké zal ik doen! En heb hem pas gekocht dus nog een jonkie!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)