Hoogte JBL UV-Spot 100w
Dames en Heren,

Ik heb sinds vorige week een juvenile leguaan in mijn bak zitten.

Ik zal even wat specs geven zodat jullie weten waar het over gaat.

bak 1x1x0,5m
1x 100w JBL uv-Spot
1x 42w reptispot JBL

De afstand tussen de lamp en de grote horizontale tak bedraagt 20cm, ik neem aan dat dit te kort is ?

Verder is het onderin mijn bak rond de 22a23 graden, in de buurt van de lampen komt de temp richting de 30 graden.
Luchtvochtigheid zit rond de 60/70%.

Ik heb wat foto's bijgevoegd zodat het wat duidelijker is.

[Image: 28b5ems.jpg]

[Image: 3463uw4.jpg]
Reply
De afstand lijkt inderdaad vrij kort, ik weet niet wat de producent zelf aangeeft op de verpakking wat de minimale afstand moet zijn?
Ik zou als ik jou was de lampen wel afschermen voor je dier, door middel van een gaaskap oid, dit om te voorkomen dat je diertje tegen de lamp aan kan komen. Zo voorkom je brandwonden.
Als ze jong zijn, zijn het behoorlijke acrobaten en komen ze op plekken die niet had verwacht.

Overigens, je aanhef begint met, heren, er zijn binnen de stichting en het forum ook veel dames actief Wink
Reply
ik ga hem 30cm laten zakken de tak.

Aanhef is aangepastWink
Reply
Haha super Smile
Ik denk dat 30 cm een mooie afstand is.
Eet het diertje al goed?
Reply
Zo.. job done.
Hij hangt nu precies op 30cm. hieronder vangt hij zo'n 140 UV-B uw/cm2, is dat ok?
[Image: teddy1.jpg][/url]

Verder kwa eten heb ik vanavond wat handgevoerd ( paksoi bladeren ), hij heeft er wat van gegeten echter kwam er ook weer iets terug toen ik hem terug had gezet.
Ik heb het idee dat hij niet veel eet, heb zelf spitskool/komkommer etc.. in zijn bak liggen.
gisteren at hij wel wat gemengde salade.
Drinken heb ik hem nog niet zien doen, ik ben van plan om een grotere waterbak erin te zetten.

Tevens een vraag mbt. tam maken, de een zegt helemaal met rust laten de ander juist wel vastpakken.
Ik doe gewoon lekker mijn eigen ding en hoop dat de leguaan zo snel went aan alle handelingen in de bak en mijzelf.
Zal hem niet continue gaan pakken uiteraard.

[Image: teddy3.jpg][/url]
Reply
Heys heel mooi diertje heb je .
Idd goede tip een beschermkap ze springen echt op de lampen.

Met de lamp ja.
Deze lamp is zonder vca . De lampen met vca hebben een hogere uv afgifte.je mag gerust 300 hebben.
Maar omdat de index dan veel te hoog(warmte) wordt zou je even moeten vertellen wat de tempratuur is onder de zonneplek nu.

Daarom ben ik zelf altijd een voorstander van de 70 watt met vca presies de goede uv onder de juiste afstand voor de index en het onbereikbare voor de leguaan.

( de 50watt met vca zou met bijverwarming het ook goed doen in je bak met jou formaat maar 70 is in de grote bak ook te gebruiken)
mvg Arjan
Reply
ik meet met mijn exo terra analoge thermoemeter 38graden onder de zonneplek ( 100w bulb )
Reply
@Arjan, ik neem aan dat je met vca een VSA bedoelt? (voorschakelapparaat)
Wij gebruiken zelf de 70 watt solar raptor lampen met VSA en zijn daar zeer tevreden over.

Wat betreft tam maken, daar heeft inderdaad ieder zijn eigen mening over. Ik denk dat je moet doen wat goed voelt.
Ik zou alleen nooit het dier forceren. Wij hebben goede ervaring met het naar je toe laten komen van het dier. Probeer hem te verleiden met wat lekkers.
Ik kan je dan ook absoluut de SDGL-brokken aanraden. Onze Darwin is er gek op!

Voor meer ideeën betreffende voeding kan je kijken op de homepage. Daar staat precies beschreven wat goede voeding is voor je leguaan. Probeer (krop/ijsberg)sla te vermijden, net als komkommer. Hier zit erg veel vocht in en weinig voedingsstoffen. Betere alternatieven hiervoor zijn bijvoorbeeld rucola sla en courgette.
Probeer zo veel mogelijk te variëren en snijd voor je leguaan alles in ministukjes, zodat hij niet gemakkelijk alleen zijn favorieten eruit kan pikken.

http://www.sdgl.org/voeding/
Reply
Sorry kben niet echt taal kundig

Je doet het zoiezo al goed dat je de juiste lampen gebruikt met de hogere uv afgifte.

Je bent er denk ik wil van bewust dat een lamp trugloopt in uv afgifte .
Ik denk dat de lamp over een half jaar te weinig af gaat geven en vooral bij jonge dieren is dit heel belangrijk.

Normaalgesproken met een 70 is het om het jaar vervangen.
Zou dit meschien overwegen . Goedkoper voor je portomonee door stroom verbruik VSA (haha) is zuiniger
En als je de uv afgifte wilt behouden dus ook
En het belangrijkste beter voor het dier
mvg Arjan
Reply
Wat kan je met een voorschakelapparaat?

De uv kamp die ik nu heb dient voor 3 zaken, uv,licht,warmte.
Is dit bijv ook zo met een osram/raptor?
Zijn dit enkel alleen uv lampen?

De leguaan zit er nog niet onder.. Hij zit hoog in het terrarium tegen de wand aan. Dit zal denk ik nog een tijdje duren.

Ik laat de set-up zoals hij nu is staan en ga over een jaar een nieuwe bak maken. Van een kast denk ik.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)