VSA/EVG van Philips/Osram voor HQI
Nog steeds kopen veel mensen complete verlichtingsets van Solar raptor of Bright Sun die vrij fors aan de prijs zijn.
Voor een 50 watt Solar raptor set (VSA en HQi lamp) betaal je immers al gauw rond de 100€.

Toch zie je steeds meer mensen kiezen voor voorschakelapparatuur van een andere fabrikant. Voornamelijk Philips (HID Primavision Compact CDM) en Osram (POWERTRONIC PT-FIT) doen het hierbij goed. Maar ook Tridonic (PCI Pro-serie) is in opkomst, omdat je met deze veilig verschillende wattages lampen kunt gebruiken (35/50, 35/70) en daarmee meer variatie in je temperatuur en verlichting kunt aanbrengen met betrekking tot een winter- en zomerperiode.

Prijstechnisch zijn deze fabrikanten veel interessanter, omdat de VSA bijna de helft goedkoper zijn dan die van de orginele sets.
Een losse Solar raptor 50 watt HQi lamp (35€), een HID-PV C 50 van Philips (30€) en wat snoerwerk (5€), brengt de teller samen op 70€.
Op deze manier steek je toch 3 tientjes in je zak per terrarium.

Daarnaast zou je niet alleen goedkoper uit , maar ook beter af zijn. Er zijn metingen bekend die aangeven dat deze VSA's betere resultaten leveren.
Waar de orginele Bright Control Pro 70 VSA uit de daarbij behorende lamp een uw/cm2 van 128 en een lichtopbrengst van 49500 lx haalt, behaalt de VSA van Philips met 136 uw/cm2 en 63200lx veel betere resultaten uit dezelfde lamp.
Vooral het ongelooflijke verschil in lichtopbrengst (ruim 25% meer) is erg opvallend.

Zijn er mensen hier op het forum die deze VSA's ook gebruiken en kunnen zij zich vinden in deze cijfers?
Chuckwalla,nabeulensis,halsbandleguaan
Reply
Wij hebben de solar raptor VSA's, dus ik kan hier helaas geen vergelijk in trekken.
Reply
Papier zegt veel, maar heb je het ook al uitgeprobeerd?
Solar Raptor geeft alleen garantie op lampen als de originele VSA's worden gebruikt.
Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply
Mijn huidige leverancier raad de osram (1(2x) 70watt pti EVG aan.
Ik krijg hier dan ook 2 jaar garantie op de Solar Raptor lampen(uv is dan al bijna weg maar toch!)

Osram 2x 70 watt pti EVG kosten daar 45€ En wij hebben (6) 70W SR HID lampen dus tel uit je winst!, als je alles met deze Osram voorschakel zou uitrollen.
Hebben nu 4x SR voorschakel en een van Osram

Voor het gemak de prijs verschillen 3x 45€(135€) of 6x 64€(384€)

Erg vreemd alles wat ik type komt blanco op het forum,daarom ff zo.

Chills in mijn laatste UVB meeting was er geen meetbaar UVB verschil tussen de SR of Osram(zelfde leeftijd)... En qua ANSI lumen (lichtopbrengst) zie ik ook geen verschil,... wel tussen verschillende leeftijden van lampen.
Hiervoor kunnen we toch Roland (aqualingen) het beste raadplegen die heeft namelijk UVI, UVA & UVB meetapparatuur om mogelijke verschillen te constateren.
Buiten dat is de prijs gunstiger van Osram, je kunt de bestaande bekabeling hergebruiken! Handig als je deze niet makkelijk kunt vernieuwen..de kabel Lengte kan niet "veel langer" maar is wel iets dynamischer dan de koppel-kabels van SR.
En 2 lampen op een voorschakel biedt ook zijn voordelen.

Gr Rob
Reply
Interessante prijsverschillen geef je daar aan Robe46c. En wat die garantie betreft, dat geloof ik verder wel.
Maar merk je ook verschil?
Want 25% meer lichtopbrengst tav de orginele SR moet toch duidelijk zichtbaar zijn met het blote oog?

@Frans: Ben me aan het oriënteren voor de verlichting die in mijn 3 nieuwe terrariums komt te hangen.
En daarbij kom je van alles tegen op het internet, ook vergelijkingen en tests tussen verschillende VSA's.
Als je dan diverse metingen tegenkomt waaruit blijkt dat de duurdere orginele VSA's van SR of BS minder goede resultaten
geven dan de veel goedkopere VSA's van andere grote merken, is het toch legitiem om dit op een forum nogmaals te checken, navraag te doen
en mensen te vragen naar hun ervaringen?
Waarom zou ik immers meer gaan betalen voor mindere resultaten?

Dat mijn vraagstelling hierover, gezien je reactie, jou mogelijk niet goed uitkomt doet daar niks aan af.
Heb je immers al diverse mails gestuurd om informatie betreffende de HQI-lampen met de bedoeling er een aantal bij jou
aan te schaffen. Helaas bleef een reactie hierop helemaal uit. En dan ga je natuurlijk zelf op het internet zoeken en kom je
vervolgens o.a. deze informatie tegen.
Reply
Thx rob. Ik heb al contact gehad met Roland en die heeft de vsa van Philips en osram ook benoemd. Zal hem nog eens wat gerichter ernaar vragen en of hij metingen kan doen. Het prijsverschil is zo enorm groot dat het voor velen een interessante optie is. De meesten hebben er immers hun buik van vol om teveel te betalen alleen omdat er een bepaalde naam op staat
Reply
Ben al erg benieuwd naar de uitkomst...
Reply
(30-11-2013, 10:10 AM)Chills Wrote: @Frans: Ben me aan het oriënteren voor de verlichting die in mijn 3 nieuwe terrariums komt te hangen.
En daarbij kom je van alles tegen op het internet, ook vergelijkingen en tests tussen verschillende VSA's.
Als je dan diverse metingen tegenkomt waaruit blijkt dat de duurdere orginele VSA's van SR of BS minder goede resultaten
geven dan de veel goedkopere VSA's van andere grote merken, is het toch legitiem om dit op een forum nogmaals te checken, navraag te doen
en mensen te vragen naar hun ervaringen?
Waarom zou ik immers meer gaan betalen voor mindere resultaten?

Dat mijn vraagstelling hierover, gezien je reactie, jou mogelijk niet goed uitkomt doet daar niks aan af.
Heb je immers al diverse mails gestuurd om informatie betreffende de HQI-lampen met de bedoeling er een aantal bij jou
aan te schaffen. Helaas bleef een reactie hierop helemaal uit. En dan ga je natuurlijk zelf op het internet zoeken en kom je
vervolgens o.a. deze informatie tegen.

Zie het aub alleen als een losse opmerking, geen waardeoordeel over jouw bevindingen. Natuurlijk mag iedereen experimenteren met andere oplossingen, graag zelfs.
Mails van jou heb ik hierover niet ontvangen, maar ik neem aan dat mijn stellimg duidelijk is. Ik kan niet achter alternatieve VSA's staan omdat ik dan geen garantie kan verlenen. Experimenteer dus graag verder en maak het voor anderen mogelijk om een goede en bedrijfszekere verlichting aan te kunnen bieden waarbij het ontbreken van garantie wegvalt tegen andere voordelen.
Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply
Deze reactie maakt het een stuk duidelijker en compenseert ruimschoots je 'losse' opmerking Frans.
Je maakt hiermee duidelijk een initiatief en andere invalshoek betreft verlichting toe te juichen, maar zelf door garantiebepalingen met handen gebonden te zijn.

Ps: Ik heb destijds een aantal mails gestuurd naar info@reptielenlampen.nl ,maar daar nooit enige reactie op ontvangen.
Reply
Beste Robe

zou jij mij kunnen vertellen waar deze VSA's te verkrijgen zijn? vind een hoop pagina' s maar geen enkele echt betrouwbaar naar mijn gevoel.

alvast bedankt!!
(30-11-2013, 10:02 AM)Robe46c Wrote: Mijn huidige leverancier raad de osram (1(2x) 70watt pti EVG aan.
Ik krijg hier dan ook 2 jaar garantie op de Solar Raptor lampen(uv is dan al bijna weg maar toch!)

Osram 2x 70 watt pti EVG kosten daar 45€ En wij hebben (6) 70W SR HID lampen dus tel uit je winst!, als je alles met deze Osram voorschakel zou uitrollen.
Hebben nu 4x SR voorschakel en een van Osram

Voor het gemak de prijs verschillen 3x 45€(135€) of 6x 64€(384€)

Erg vreemd alles wat ik type komt blanco op het forum,daarom ff zo.

Chills in mijn laatste UVB meeting was er geen meetbaar UVB verschil tussen de SR of Osram(zelfde leeftijd)... En qua ANSI lumen (lichtopbrengst) zie ik ook geen verschil,... wel tussen verschillende leeftijden van lampen.
Hiervoor kunnen we toch Roland (aqualingen) het beste raadplegen die heeft namelijk UVI, UVA & UVB meetapparatuur om mogelijke verschillen te constateren.
Buiten dat is de prijs gunstiger van Osram, je kunt de bestaande bekabeling hergebruiken! Handig als je deze niet makkelijk kunt vernieuwen..de kabel Lengte kan niet "veel langer" maar is wel iets dynamischer dan de koppel-kabels van SR.
En 2 lampen op een voorschakel biedt ook zijn voordelen.

Gr Rob

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)