Positieflijsten
Vind het eerste stuk erg interessant over hoe AAP ooit begonnen is.
Verder biedt deze studente aardige alternatieven, die uiteraard al door diverse anderen zijn aangedragen.
Wat ik een mooie stelling vind: In principe zijn alle dieren te houden, alleen zijn niet alle mensen geschikt om dieren te houden.
Ik zie dagelijks voorbeelden voorbij komen over "gangbare" huisdieren zoals hond, kat, konijn, parkiet, hamster, enz waarbij de eigenaars eigenlijk niet geschikt zijn om deze dieren te houden. 

Persoonlijk vind ook ik houderseisen voor alle diersoorten een veel beter alternatief dan een positieflijst. 
Daarbij vind ik ook dat het principe "huisdier" of "gezelschapsdier" op verschillende manieren wordt geïnterpreteerd. 
De een vind een huisdier of gezelschapsdier een dier dat geknuffeld moet kunnen worden, of per se in huis gehouden moet worden, de ander (waaronder ikzelf) vind een huisdier of gezelschapsdier een dier waar je ook op een andere manier plezier aan kan beleven.
Zoals bijvoorbeeld kijken naar gedrag. Als voorbeeld kan je bijvoorbeeld de wasbeerhond noemen, prima te houden en voor diverse mensen een ontzettend leuk huisdier, maar niet op dezelfde manier als een hond. En dat is de fout die geregeld gemaakt wordt. 

Ik denk dat er daarom straks ook heel veel reptielen mogelijk op de 3e lijst geplaatst gaan worden, omdat ze niet knuffelbaar zijn. Maar ik vind dat geen vereiste voor het houden van een dier. Persoonlijk vind ik een hamster in een groot (glazen) terrarium in een natuurlijke omgeving stukken beter, dan een hamster in een kleine plastic kooi die keer op keer opgepakt wordt door bijvoorbeeld kinderen.
Maar helaas zijn er nog steeds een heleboel mensen met dat standaard beeld van een hamster in een plastic kooi. 
Reply
In vele opzichten heb je volkomen gelijk maar een hond kat vogel zijn goed handelbaar in huis en gemakkelijk in omgang en stellen minder eisen aan omgeving en huisvesting,ik heb zelf nu sinds 10 jr leguanen en beleef er een hoop plezier aan,maar ondanks dat ik een terra heb van 14 m2 ben ik soms nog steeds van mening dat het me soms te klein lijkt daar er vaak word gezegd zorg voor schuilplekken zodat ze elkaar kunnen ontlopen maar een terra van 7 m lengte en 2 m breed blijft maar 7 m lang om elkaar te ontlopen en dit is nog kort wanneer ze echt de spurt erin zetten ,en hoewel ik ze zelf ook bezit overvalt me toch vaak de gedachte dat deze beesten toch het best op hun plaats zijn in de natuur,ieder zijn eigen mening natuurlijk en ik ben ondanks alles toch blij met die twee die ik nog heb en hoop ze nog lang te mogen verzorgen
Reply
Tja, het beste af in de natuur. Ja en nee. In de natuur is natuurlijk. Maar bedenk dat voor letterlijk elk dier het leven in de natuur elke dag weer een leven van overleven is. Stress en natuur gaan hand in hand. Groene leguanen in het wild bereiken uitzonderingen daargelaten een gemiddelde leeftijd van ongeveer 8 jaar. Dat weten we in gevangenschap toch wel te verdubbelen.
Reply
Ik ben het gedeeltelijk met je eens Huub, onze kamer van 12 m² bleek ook niet groot genoeg voor een trio. Na de eileg van Ivy destijds kon ze ook niemand in haar buurt hebben. De andere leguaan hoefde maar enigszins in beeld te zijn en dat was al genoeg om er achteraan te gaan zitten. En dan merk je dat zo'n ruimte te klein is. Splitsen van de ruimte is dan de enige oplossing. 
Maar ik ben het niet eens met het feit dat een hond, kat en vogel altijd goed houdbaar zijn in huis. Een hond moet je 4 keer per dag uitlaten, een kat wordt veelvuldig naar buiten gedaan, omdat ze binnen te "druk" worden gevonden. En vogels worden (bijvoorbeeld parkiet/kanarie) alleen in een kooi gehouden, terwijl deze dieren veel beter tot hun recht komen in een grote voliere. 
En denk eens aan konijnen die alleen in een kooi binnen of buiten gehouden worden. Deze dieren graven holen in het wild, maar ik denk dat 99% van de gehouden konijnen niet aan die natuurlijke drang kan toegeven omdat ze de mogelijkheid niet krijgen. 

Daarom is het zo belangrijk dat er eigenlijk voor álle dieren houdersrichtlijnen komen. 

Het is soms net hoe je het bekijkt, de reguliere huisdieren stellen ook eisen aan de huisvesting, maar daar wordt óf niet aan voldaan, óf het wordt als normaal bevonden. Denk bijvoorbeeld aan het puppyproof maken van een woning. Niemand vind het raar, maar veel mensen vinden een slaapkamer ombouwen tot terrarium (of een terra van 14 m² in huis) wél raar....
Reply
Een terra van 7 m lengte en 2 m breed! Haha ik zit te bakkelijen over 1.20 of 1.00m breed. Wonen jullie allemaal in gigantische huizen of hebben jullie een kamer over ofzo? Smile
Reply
De meeste hebben een kamer of een zelfgebouwd terrarium, Huub heeft het mooi aangebouwd voor deze beesten.

Reply
En bij gebrek aan een kinderwens hebben wij een kamer over  Big Grin
Geen gigahuis, gewoon een 3 slaapkamer tussenwoning.
Reply
Wij wonen in een boerderijwoning uit 1780 en hebben ook eerst terra in woonkamergehad met leguaan pino,na verloop van tijd widen we er toch meer en besloten een terra naast ons huis aan te bouwen,twee leguanen erbij in terra van 3.50-2.30,jaar verder toch besloten uit te bouwen en kwam er 3.00-2.30 bij en kleine serre om terra in te gaan,in de zomer beide terras open en in de winter maar een open scheelt enorm in stookkosten daar er in totaal 4 plafond en een wand kachel hangen en in totaal 7 lampen voor uv en de nodige bijverlichting,het geluk is daar we beiden veel zelf doen en niet van derde afhankelijk zijn anders werd het kostenplaatje ook veel te hoog,en het is een hobby natuurlijk,nu alleen kleintje en puk nog en daar blijft het ook bij.
Reply
Wil je graag weten wat SDGL doet aangaande de positieflijsten? Klik dan op deze link

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)