Maggierep Solar rep UVB 7%
Na mijn eerder stukje betreffende de prestaties van de repti-glo 10.0 en mijn overgang naar de Maggie-rep Solar Rep UVB 7%, heb ik besloten een nieuw topic te openen waarin ik de prestaties van deze lamp zal bijhouden.
Zo kan iedereen in één oogopslag zien of deze lamp een potentie heeft en geschikt is voor zijn/haar reptielen en onderkomen.

Hier mijn eerste gedaande metingen van de Maggierep, nadat deze 48 uur had ingebrand en minimaal 30 minuten was opgewarmd.

3 cm: 800 uw/cm2
5 cm: 575 uw/cm2
10 cm: 250 uw/cm2
15 cm: 125 uw/cm2
20 cm: 75 uw/cm2
25 cm: 50 uw/cm2
30 cm: 20 uw/cm2

Ik heb inmiddels contact gehad met Maggie-rep zelf. Zij gaven aan dat de Arcadia D3 en nog wat andere merken indezelfde fabriek worden geproduceerd als lampen.
De geruchten dat de Arcadia D3 en de Solar Rep UVB 7% dezelfde lampen zouden zijn, lijkt me hierbij bevestigd.

Zij gaven ook aan dat op dit moment de fabriek waar de lampen gemaakt worden grondig wordt verbouwd en de productie van de UVB lampen stil ligt.
Maggierep heeft daarom besloten hun aanvoer stil te leggen en niet naar een andere lamp of fabriek over te gaan, iets wat andere fabrikanten wel lijken te doen.
Zij kunnen de kwaliteit van hun producten zo niet langer garanderen en willen absoluut niet een andere lamp onder hun oude naam verkopen, omdat daar geen resultaten van bekend zijn.
Verwacht wordt dat de productie eind van het jaar weer opgestart wordt en dat er dan pas weer nieuwe lampen op de markt komen. Tot die tijd moeten de mensen het doen met de lampen die nog her en der in voorraad zijn.

Hieronder de orginele mail van Maggierep.

You know well the entire process to create a UV compact fluorescent lamp and you know well how big a factory has to be to manufactur such a lamp. So there are not so many true factories worldwide, and even less able to produce a quality lamp.
Our Solar rep uvb 7% is manufactured by the same factory of the Arcadia and a couple of other less known brands, and has proved to be one of the best uvb lamp available. Unfortunatly the factory who actually manufactured this kind of lamp has undergo some major changes, bringing production outside of Europe and now they stopped the production of special lamps (i.e. uv lamp) since one year. This is why this lamp is now out of stock and we don't know if it will be available again in future. Factory says they will probably start again at the end of this year, but there is nothing sure right now. So, except for the products stored in warehouses, this lamp will not be the same as before till the factory will resume production. We decided not to sell other lamps under the old lamp names, but other company may have done, not sure if quality level is still the same.

Best regards.
Maggie Rep team
Chuckwalla,nabeulensis,halsbandleguaan
Reply
Zeker mooie waardes hebben deze lampen (voor bepaalde diersoorten). Voor mijn kameleons zouden deze lampen dan ook prima geschrikt zijn. Ik heb hier de UVB meter van Gossé op bezoek maar ik ga er zeker ook zelf een halen, het is gewoon super om te meten en te kijken wat je lampen nog aan UVB geven en om zelf niet op gevoel uit te gaan. Ik ben hier de afgelopen tijd ook wat aan het spelen geweest met verschillende UVB lampen en er zit echt wel verschil in. Zo heb ik de Arcadia's getest en deze bleken toch echt nog wel genoeg UVB uit te stoten. Na een jaar gebrand te hebben gebruikte ik de lampen als reserve. Sommige waren dan ook echt op en sommige kunnen nog wel even. Ook heb ik hier nog wat oude Repti Glo 5.0 UVB spaarlampen liggen welke ik van de week ga testen. Ook deze hebben al enige tijd gedraaid en ben benieuwd wat de UVB uitstoot nog is van deze lampen.

Ik laat het je weten...
Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
Ben bang dat de afgifte van die 5.0 helemaal niks meer zal zijn, tenzij het ook echt nog "oude" lampen en dus van de eerste series zijn.

Ben benieuwd naar de resultaten
Reply
Ik heb meerdere soorten modellen liggen van deze lamp, de iets wat kleinere en de wat grotere. Welke sessie ze zijn durf ik niet te zeggen, ik zal eens meten en kijken wat ze doen.

Ik heb ze ook puur bewaard om te meten, ben hier altijd al benieuwd naar geweest. Veel slechte meningen over deze lampen gehoord toen de tijd, dat was ook de reden dat ik ze vervangen heb voor de Arcadia lampen. Deze zijn altijd stabiel geweest.
Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
Even een update betreffende de Maggierep Solar rep UVB 7%.
De beginwaardes waren prachtig en veelbelovend. Net zoals de bewijzen en geruchten omtrend deze lamp. Het zou namelijk precies dezelfde lamp zijn als de veel gebruikte en geroemde Arcadia D3 lamp, maar dan wel meer dan de helft goedkoper.

We zijn inmiddels 5 maanden en 1800 (150 dagen x 12 uur) branduren verder en heb hieronder het verloop/achteruitgang van de lamp neergezet.

3 cm: 800 uw/cm2 ------- 450 uw/cm2
5 cm: 575 uw/cm2 ------- 295 uw/cm2
10 cm: 250 uw/cm2 ------- 145 uw/cm2
15 cm: 125 uw/cm2 ------- 70 uw/cm2
20 cm: 75 uw/cm2 ------- 42 uw/cm2
25 cm: 50 uw/cm2 ------- 31 uw/cm2
30 cm: 20 uw/cm2 ------- 14 uw/cm2

Conclusie: De lamp scoort nu waardes die net boven de helft van de beginwaardes liggen, maar is nog steeds acceptabel op bepaalde afstanden.
Test lijkt wel aan te gaan wijzen dat de achteruitgang van deze lamp vervanging elk jaar noodzakelijk maakt. Maar voor prijs van 14€ mag en kan dat geen probleem zijn.
Reply
Omdat de Maggierep Solarrep UVB 7% 23 watt een tijdje niet beschikbaar zijn geweest, had het in mijn ogen niet veel zin om mijn laatste metingen ook hier te vermelden.
Maggierep heeft mij per mail laten weten dat zij de produktie moesten staken i.v.m produktieaanpassingen in de fabriek in Tunesië.
Zij hebben er destijds bewust voor gekozen om de produktie van de lampen even te staken, voordat er een gelijkwaardig produktieproces van hun lampen gevonden is.
Ze wilden hiermee hun kwaliteit blijven kunnen garanderen en niet snel naar een andere fabriek overstappen die mogelijk tot een mindere kwaliteit lampen zou kunnen leiden. Dit zou in hun ogen tot een verslechtering van hun naam kunnen leiden.
De produktie is inmiddels alweer een tijdje hervat. Of de kwaliteit van hun lampen inderdaad op hetzelfde niveau is gebleven, dat kan ik niet beoordelen. Ik heb alleen maar lampen van de oude serie liggen. Hopelijk kan ik hier volgend jaar een antwoord op geven.

Nu de eindresultaten van de lampen waarmee ik de metingen ben begonnen.

Beginwaardes na 1800 branduren na 3600 branduren
3 cm: 800 uw/cm2 ------- 450 uw/cm2-----------------235uw/cm2
5 cm: 575 uw/cm2 ------- 295 uw/cm2----------------165 uw/cm2
10 cm: 250 uw/cm2 ------- 145 uw/cm2---------------112uw/cm2
15 cm: 125 uw/cm2 ------- 70 uw/cm2-----------------51uw/cm2
20 cm: 75 uw/cm2 ------- 42 uw/cm2------------------26uw/cm2
25 cm: 50 uw/cm2 ------- 31 uw/cm2------------------17uw/cm2
30 cm: 20 uw/cm2 ------- 14 uw/cm2------------------8uw/cm2

Zoals je ziet zijn de UVB-waardes op mijn Solarmeter 6.2 flink achteruit gelopen naarmate het aantal branduren toenam. Ruw geschat kun je zeggen dat de eindresultaten nog 1/3 van de beginwaardes zijn.
De snelle terugloop van de UVB waardes was natuurlijk te verwachten, maar valt in mijn ogen zeker nog mee. Toch zeker als men de aanschafprijs in ogenschouwt neemt.
Tot 15 cm is de waarde nog acceptabel en binnen de 10 cm zelfs nog gewoon goed te noemen.

Deze waardes behaal ik hoogstwaarschijnlijk door de horizontale montage van de lampen in een aluminium cakeblik. Met deze manier van monteren en er voor zorgend dat mijn dieren op een plateau binnen de 10 cm van deze lampen kunnen zonnen, heb ik in mijn ogen een goedwaardig alternatief voor de duurdere UVB-lampen.
Reply
En met de lagere aanschafprijs is het ook niet zo'n ramp om ze op tijd te vervangen om op die manier voldoende rendement eruit te halen Smile
Reply
Aan de waardes van de compactlampen als ze nieuw zijn is al te zien dat ze op een afstand van meer dan 15 cm niet veel effect hebben.
Zelfs voor een prijs van 14 euro is dat nog veel te weinig. Een goede HQI-lamp kost (exclusief voorschakelapparaat) 35 euro. Deze geeft wel voldoende UVB op 35 - 40 cm afstand, warmte en zeer helder natuurlijk licht. Levensduur in de meeste gevallen 2 jaar. Zelfs als je alleen maar naar je portemonnee kijkt en niet naar het effect op je dieren, dan is een compactlamp de slechtste keuze.
Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply
Ben het met je eens dat de SR lampen een betere keuze zijn als je het over grotere afstanden hebt.
Maar als je net zoals ik werk met een 2e baskingspot binnen de 10 cm zijn de UV-spaarlampen een goed alternatief en een stuk goedkoper.
De aanschafprijs en het stroomverbruik ligt immers vele malen lager.

Het enige nadeel is wel dat je ze dan horizontaal in een aluminium cakeblik moet monteren of met speciale spiegelreflectoren moet werken om er het maximale uit te halen en dus met de bouw van je terrarium daar rekening mee moet houden.
Ik behaal immers met deze lampen zonder deze horizontaal in een cakeblik te monteren, gemiddeld 40% lagere waardes.
Dat betekent dus feitelijk dat als je ze gewoon vertikaal -zoals in de meeste terrariums het geval is- zou hangen, de effectiviteit dusdanig minimaal is dat de SR beslist zeker een betere keuze zou zijn.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)