bouw verslag van mijn mancave
Hey ouwe operator... uhhh collega.:dk:

Ziet er heel goed uit mijn complimenten. Heeft even geduurd maar dat wisten we al en hoop dat je het vrouwtje ook tevreden hebt gesteld met het gehele huis. ik neem aan dat alles nu af is en jullie er wonen. Ik kom graag een keer kijken.

Als process operator heb ik niet stil gezeten en ben inmiddels een stukje verder met terrarium automation zie me nieuwe topic Ik ben er al behoorlijk ver mee en kom voor jou denk iets te laat met deze info gezien al je Lucky reptile metingen. Wellicht een keer afspreken om de mogelijkheden door te nemen.

Gr, Roland
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
terrarium ziet er heel leuk uit voor de leguanen. Grote terrariums geven de dieren veel meer (innerlijke) rust

Alleen heb ik flinke bedenkingen bij de schildpad. Deze komt namelijk uit een volledig ander biotoop dan je leguanen. Hoe wil je bijvoorbeeld de winterslaap gaan regelen? de ondergrond is ongeschikt en het biotoop is veel te vochtig...
Heb je daarnaast al stilgestaan bij het gevaar van bacteriën? of dat een leguaan met al zijn gulzigheid een nagel in de oog van het dier plant...

http://www.testudohermanni.eu/?page_id=122

greetz rigor
1.1.0 iguana iguana rhinolpha
0.5.0 Chelonoidis carbonaria
3.2.1 testudo hermanni boettgeri

Reply
Beste Rigor Mortis,

De schildpad zit al 33 jaar in dit soort "biotoop".
Heeft nog nooit verschijnselen vertoont die met jouw naam overeenkomen.
Sterker nog hij is nog nooit ziek geweest.

Het is zelf zo dat hij iedere dag graag een poosje in z'n waterbak gaat zitten.
Zijn schild en huid worden regelmatig schoon gemaakt en ingesmeerd met parafineolie.

Als de temperatuur steeds overeenkomt met wat de soort nodig heeft gaat hij ook niet in winterslaap.
Het nadeel van een winterslaap kan zijn dat als je diertje z'n conditie wat minder is of de omstandigheden niet optimaal zijn hij zwakker uit de winterslaap komt dan wanneer je hem wakker houd.
De meningen hierover zijn verdeeld maar dit is mijn 33 jarige ervaring met schildpadden.

Maar bedankt voor je bezorgdheid!

Met vriendelijke groet,
Leen Dekker (de vader van het plantje) Wink
life moves pretty fast if you don't stop and look around once in a while you could miss it...
Reply
Beste,

wat mij voor de borst stoot is, dat er duidelijk veel geld en moeite is gepompt in een prachtig terrarium voor de leguanen. Daarbij ben ik dan eerder verwonderd om te zien dat een dergelijk mooie en toch vrij zeldzame soort in gevangenschap gehouden landschildpad, niet correct wordt gehuisvest. Ik kan best begrijpen dat je dit dier al 33 jaar hebt en daarom denkt dat alles goed is gedaan. Testudo hermanni (met al zijn ondersoorten) zijn nu eenmaal vrij sterke schildpadden die wel wat fouten vergeven...

Maar, streven we niet altijd naar het 'ideaal'?

De gebruikte ondergrond is te stoffig en droog voor de schildpad. Hierdoor kan ze problemen krijgen met de luchtwegen. Daarbij is dit geen ondergrond waar ze enig natuurlijk gedrag op kunnen vertonen, lees: graven. Ik kan je vertellen dat europese landschildpadden in het wild, bij temperaturen die voor leguanen nodig zijn, zich zo veel mogelijk zullen schuilhouden onder hoge grassen en struiken. Ze zullen hun eten in de morgen en avond zoeken.
Zoals deze schildpad nu wordt gehouden, onder tropische omstandigheden, gaat haar metabolisme veel te snel. Daardoor kan ze onvoldoende de vezels uit haar voeding opnemen, heeft ze veel meer voedsel nodig dan normaal en zal ze naar alle waarschijnlijkheid ook nooit de 'normale' leeftijd van een schildpad halen. Niet zozeer door ziekte, maar omdat haar lichaam te snel heeft geleefd.
Dat is ook de reden waarom we in gevangenschap de dieren in winterslaap laten gaan (als ze in terraria worden gehouden, buiten doen ze dit natuurlijk zelf). Tijdens de winterslaap worden de vetreserves van het dier aangesproken, waardoor de kans op vervetting kleiner is. Bij reptielen in gevangenschap is dit namelijk 1 van de meest voorkomende problemen.

Laat het ons zo stellen: wat 30 jaar geleden perfectie was, is nu eenmaal voorbijgestreefd. De kennis over deze dieren is zo ver toegenomen dat we ondertussen weten wat beter kan.

Verder wil ik u wel complimenteren met de schildgroei van de schildpad. Heb nog niet vaak dieren gezien, die hun hele leven in terrarium hebben gezeten, met een dergelijk glad schild.

Weet u trouwens of het een vrouw of een man is? Aan de grote te zien, denk ik een vrouw... misschien is het een idee om het dier in het stamboek te laten opnemen en haar te laten bevruchten? want hercegovinensis is eerder zeldzaam te noemen.

en dan nu terug on-topic...

mooi terrarium waar de leguanen zeker en vast tevreden mee zijn.

mvg
lijkstijfheid Wink
1.1.0 iguana iguana rhinolpha
0.5.0 Chelonoidis carbonaria
3.2.1 testudo hermanni boettgeri

Reply
ziet er netjes uit goed gedaan zeg....
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)