Reacties over de voedingswaarderekentabel
Devata Wrote:Ik ben hier op advies van Thilde gekomen, maar heb nog wat vraagjes over de tabel. (heb de handleiding gelezen)

Ze gaan in de tabel niet uit van het gewicht en leeftijd van de leguaan. Hij moet als groter word toch ook meer eten, maar hoeveel kun je hier dus niet me zien? (Zover ik had begrepen, zoveel als hij zelf eet). En de voedingswaarde blijven verder het zelfde?

De voedingswaardes zijn gemiddelde waardes voor de groentes en fruit die je in je Iguana salad doet, en heeft dus niets te maken met het gewicht van je Leguaan zelf, daarvoor moet je in het tabblad "Recomm. nutrient levels" kijken.
Daar staat hoeveel voedingsstoffen een Leguaan per kg lichaamsgewicht nodig heeft.

Devata Wrote:Als ik het goed begrijp moet je op regel 46 en 47 proberen op nul uit te komen?
Calciumlactaat dient toegevoegd te worden als er een overschot van calcium in het voer zit?

Je moet niet op nul uitkomen, als je een overshot aan Ca in je salade hebt is dit prima,
maar je MAG dan eventueel fosfaatrijker voer toevoegen.
Een tekort zal altijd moeten worden aangevuld met in ons geval Ca-lactaat.

Devata Wrote:Hoef ik niet naar alle overige waarden te kijken? (Energie, eiwit enz)
Ja hoor, dat mag en die moet je dan gaan vergelijken met het tabblad "Recomm. nutrient levels"

Devata Wrote:Verder worden alleen bloemen en kolen/bladgroenten meegenomen. Dus naast dit kan ik dan nog gewoon fruit toevoegen, of moet ik proberen dat toch hierin mee te nemen?

:?: :?: :?:
Er staat toch echt genoeg fruit in de "rekentabel"

Devata Wrote:Hoe zit het overigens met dat oxaalzuur.

Oxaalzuur belemmerd de opname van Calcium in het bloed, je moet dus wat voorzichtig omspringen met groen/fruit waar hoge waardes oxaalzuur in voorkomen.
Reply
Hoi Ewald,

Is leuk zo'n voedingswaardetabel, maar hoe maakt U de salademix voor uw leguaan en wat gaat daar zoal in :?: :lol: Want ik zie je nooit in de keuken :roll:
Reply
Kijk, dat is het beter subtiele afzeiken [Image: worshippy.gif]

Sorry Ewald :oops: [Image: grinning-smiley-006.gif]
Reply
Evert Wrote:Kijk, dat is het beter subtiele afzeiken [Image: worshippy.gif]

Hij/Zij die voor je werkt is je knecht :oops: en ze moet niet zo zeuren want de champagneflessen moet IK altijd ontkurken, in de keuken :!: :lol:
Reply
Stephanie Wrote:Hoi Ewald,

Is leuk zo'n voedingswaardetabel, maar hoe maakt U de salademix voor uw leguaan en wat gaat daar zoal in :?: :lol: Want ik zie je nooit in de keuken :roll:
ooooohhhh, wat ben jij :x :lol: Big Grin Tongue Wink
Tessoro  en Bimbo (iguana iguana rhinolopha)
een hond, Philos (X border collie / friese stabij)
http://drakieonline.haaralbums.nl/
Reply
Als het gewenst is kan ik er ook een html versie van maken Wink

Of vind men dit niet nodig?
Met vriendelijke groet;

Peter van Weeterloo
Webmaster SDGL/ DIGF
Reply
dit handen we, maar die werkte enkel in IE(boeeeeeee)
als het kan in Firefox ben ik er voorstander van in elk geval !

En evert hoe zet ik de macro's aan ? mijn blad leeg maken toets doet het niet =/
Reply
Ik kan het ook mogelijk maken voor firefox.
Is niet zo lastig

Voor ie is het vaak lastig

Ik denk ook dat de persoon die dat had gemaakt gebruik maakte van javascript.

Ik ga php en ajax gebruiken Wink
Met vriendelijke groet;

Peter van Weeterloo
Webmaster SDGL/ DIGF
Reply
Wat ik dan alleen niet helemaal snap is wat dat fosfaatrijker voer te maken heeft met het calcium overschot? En word bedoelt dat ik eventueel ander voer (in het lijstje) mag vervangen door fosfaatrijker voer of er nog eens bij te geven. (komt er altijd bij een calcium overschot te staan dat ik fosfaatrijker voer mag toevoegen?)

Wat ik ook niet helemaal begrijp is hoe die calcium berekening precies werkt. Ik voeg verschillende groene of fruit toe en het calcium tekort loopt alleen maar op in plaats van af. Vervolgens voeg ik bijvoorbeeld 50 gram lindenblad toe en ineens verandert het Calcium tekort van 245,1 milligram in een overschot van 494,9 milligram. (of heeft dit iets met procentuele waardes te maken?) Het is op zich wel handig te snappen hoe het ongeveer werkt.
(In het voorbeeld had ik:
Aardbeien 130 gram,
Andijvie 20 gram,
Appel met schil 50,
Kokos 100.
En dan vervolgens voegde ik 50 gram lindenblad toe.
Dit was overigens alleen om te proberen, niet bedoelt als echte salade.)

Ik heb het fruit inderdaad al gezien, foutje.

Bedankt.

(Ajax bevat javasript)
Reply
Devata Wrote:Wat ik dan alleen niet helemaal snap is wat dat fosfaatrijker voer te maken heeft met het calcium overschot? En word bedoelt dat ik eventueel ander voer (in het lijstje) mag vervangen door fosfaatrijker voer of er nog eens bij te geven. (komt er altijd bij een calcium overschot te staan dat ik fosfaatrijker voer mag
toevoegen?)
Wat ik ook niet helemaal begrijp is hoe die calcium berekening precies werkt. Ik voeg verschillende groene of fruit toe en het calcium tekort loopt alleen maar op in plaats van af. Vervolgens voeg ik bijvoorbeeld 50 gram lindenblad toe en ineens verandert het Calcium tekort van 245,1 milligram in een overschot van 494,9 milligram. (of heeft dit iets met procentuele waardes te maken?) Het is op zich wel handig te snappen hoe het ongeveer werkt.
Het gaat om de verhouding Ca (Calcium) tot P (fosfor, of eigenlijk beter fosfaat,
want fosfor (P) komt in deze verbinding in o.a. voedsel voor. Fosfaat = (H2)PO4.

De minimale verhouding CaTongue die we bij Leguanen willen bereiken is 2:1 (2 delen Ca op 1 deel P) een hogere verhouding bv. 4:1 kan geen kwaad, is voor sommige dierensoorten zelfs heel goed.

Er is ooit eens een artikel; geschreven over bepaalde landschildpadden die een CaTongue verhouding van 5:1 of meer nodig hadden.
Daarom is het ook niet erg als in de verhouding CaTongue het Ca deel wat hoger is, onderzoek heeft uitgewezen dat Leguanen in het wild plantensoorten eten met CaTongue verhoudingen van 5:1 en hoger.

Te weinig Calcium zal ALTIJD aangevuld moeten worden met Calciumrijker voer, of toevoeging van Calciumlactaat.
een teveel aan Calcium (de verhouding komt boven de 2:1 uit) hier MAG fosfaatrijker voer worden gegeven.
Voorbeeld: ik heb een salade samengesteld, en deze bevat 40 mg Calcium en
10 mg Fosfor (fosfaat) totaal, de verhouding hier is CaTongue= 40:10 = 4:1, als ik nu fosfaatrijker voer ga invoeren in de tabel (voor mijn salade) zal het aandeel P meer stijgen dan het aandeel Ca ik voeg nu bijvoorbeeld 100 gr tomaten toe: Ca=5 mg en P=24 mg
Dan wordt het totaal 40 + 5 mg Ca en 10 + 24 mg P = 45 mg Ca en 34 mg P =
CaTongue= 45:34 = 1,3:1
In dit bovengenoemde voorbeeld zou je dit ingredient niet in deze hoeveelheid toevoegen want van mijn mooie verhouding 4:1 is slechts 1,3:1 over( we hebben immers een minimum van 2:1 nodig.)

In jouw voorbeeld: Lindenblad bevat gemiddeld heel veel Ca
100 gr. Lindenblad bevat gemiddeld 1980 mg Ca en 250 mg P = CaTongue= 7,9:1.
Vandaar dat je tekort ineens een "overschot" wordt
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)