Peiling: Wat vindt u van de voederbrokken ?
ik weet het nog niet
8.57%
3 8.57%
niet tevreden
2.86%
1 2.86%
tevreden
5.71%
2 5.71%
zeer tevreden
68.57%
24 68.57%
overweeg het te voeren
14.29%
5 14.29%
Totaal aantal stemmen: 35 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Ervaringen/vragen SDGL brokken
[Afbeelding: 24605255.jpg]
In deze topic kan men vragen en of ervaringen plaatsen naar aanleiding van de topic SDGL Iguana mix.
Daarnaast zullen we de ervaringen van niet-forumbezoekende gebruikers peilen en dit op de website/forum en in Iguana Varia publiceren.

[Afbeelding: Foto-BWVUIATJ-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-HH3SGZEZ-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-SWKUMJ4Y-D.jpg]

Hieronder een filmpje van 1 van onze donateurs die deze brokken gebruikt. Met dank aan Mathijs Dekker.

Note * Het kan zo wezen dat niet relevante vragen later worden verwijderd/opgeschoond om informatie en data zo overzichtelijk mogelijk te houden.
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Antwoord
Mooi en duidelijk verhaal over die Marion brokken, waar veel mensen wat mee kunnen en op een juiste wijze hun leguanen kunnen opvoeden en gezond kunnen houden. Door middel van deze brokken zullen de leguanen die het eten veel vezels binnenkrijgen en zal dit de helft van het dieet schelen.

Hierbij mijn ervaring met de brokken:
Zelf heb ik altijd een erg lastige leguaan gehad die vrij schuw is geweest. Ondanks dat at hij wel altijd uit de hand en kwam ook zeker even kijken naar wat eten. Toen kwam de Nutribird binnen de stichting aan het licht en ben ik dat gaan geven. Het duurde wel even voordat hij Nutribird accepteerde omdat hij dit niet gewend was en het niet echt vertrouwde en het daarom liet liggen aan het begin. Toen hij dit eenmaal geaccepteerd had, zag hij het echt als snoepje en rende hij echt op de brokjes af. Jammer genoeg kan Nutribird alleen gegeven worden als snoepje omdat deze erg vet zijn. Maar toen kwamen de Marion brokken bij ons in de groep en ben ik deze gaan proberen te geven. Doordat hij zo gek op Nutribird is en dit als snoepje krijgt accepteerde mijn leguaan eigenlijk gelijk al de Marion brokken.

Na de brokken even (ongeveer) 30 sec. onder de warm/lauwe kraan gehad te hebben, geprobeerd deze te voeren aan mijn leguaan. Eerst likken en voorzichtig proberen en dus de kat uit de boom kijken zoals ze dat altijd noemen. Zoals ik al zij accepteerde hij ze snel en at hij ze eigenlijk gelijk uit de hand. Ik heb al een oudere leguaan dus hele brokken waren geen probleem. Voor jongere dieren is het aan te raden deze ook even onder de kraan te houden en deze dan te verkruimelen in kleinere hapklare stukken. Na een poosje deze brokken uit de hand gegeven te hebben, ben ik ze toe gaan voegen aan de dagelijkse salade. Zodra hij merkt dat de brokken door de salade zitten komt hij ook gelijk eten wat een uitgedroogde of oude salade die lang staat doet voorkomen.

Op moment eet mijn leguaan een brok of 40 in de week. Dit is een beetje om de dag en niet iedere dag krijgt hij ze aangeboden. Ik wil dit binnenkort na een 20 tot 30 tal brokken per dag gaan verhogen. Hij kan dit in verhouding met zijn gewicht makkelijk hebben en ben dan ook benieuwd hoe hij hier op zal reageren.

Ook lijkt hij sinds het geven van de brokken en groeispurt gemaakt te hebben, hij is in korte tijd een stuk vorser geworden en zijn lengte is aanzienlijk groter geworden. Dit heeft zoals we al eens eerder besproken hebben zeker te maken met de brokken. Het is niet alleen goed voor de leguaan zijn dieet maar ook de bouw en groei wordt er beter door.

Moet nog wel even vermelden dat sinds ik ben begonnen met het voeren van de Marion brokken het eetgedrag is veranderd. Hij lijkt meer trek te hebben en komt sneller naar zijn salade/etensbak. Ook is de mest iets anders geworden, maar niet veel. Dit zal erger veranderen als ik straks meer ga voeren, doordat ik nog weinig brokken voer ten opzichten van zijn gewicht is dit minimaal gebleven.

Al met al bevallen de brokken mij en de leguaan prima. Ben benieuwd wat hij doet met zijn eetgedrag als ik meer brokken ga voeren. Nu ziet hij het misschien nog als snoepje omdat hij regelmatig de brokken via de hand gegeven krijgt. Updates volgen dus.
Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Antwoord
ey hallo,

ik geef sinds 3 weken de marion brokken fijn gemaakt aan baco...hij is hier helemaal gek op terwijl hij van nutribird niks moet hebben...
sinds we de brokken geven wilt hij alleen zijn groente niet meer, maar omdat hij even op gewicht moest komen hebben we het even zo gelaten en in de 3 weken is hij heel erg gegroeid...
hij eet 2 brokken per dan en vanaf woensdag gaan we het door zn eten vermalen om te kijken of hij zo weer een beetje groente gaat eten...nu is die van mij nog klein en kan natuurlijk ook zijn dat hij gewoon voorkeur heeft aan de brokken omdat hij dan toch wel vol zit...

alleen had ik nog een vraag over toevoeging van de voedingssupplementen....van de da moesten wij extra poeder ed op iedere maaltijd/voeding doen (dit geven wij ook op de brokken )..maar is dit op den duur ook nog nodig als hij deze brokken goed eet???
Antwoord
Hoi Jeanette,

Het kan kloppen dat Baco geen tot weing groenvoer eet als hij voorkeur heeft voor de brokken. De brok geeft al snel een vol gevoel waardoor er geen behoefte is naar groenvoer. Ik adviseer om de brokken pas te geven als de bak met groen voer leeg is of einde van de middag / begin avond. Op deze manier krijgt hij ook de nodige vocht binnen welke hij uit de groente haalt welke voor 90-95% uit water bestaat. Het toevoegen van extra supplementen buiten het calcium lactaat is niet nodig aangezien het een uitgebalanceerde brok is die voorziet in de behoefte van de leguaan. Het toevoegen van calcium lactaat doe ik persoonlijk via de boontjes en fruit.

Ik zal Jasper (Reptielen Arts) op de hoogte brengen van de brokken met al zijn ingredienten.

Gr, Roland
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Antwoord
Mijn ervaring met de brokken is ook zeer positief te noemen.
Jama mijn rode leguaan die krijgt het nu elke dag voorgeschoteld.
Als hij ze ziet word ie helemaal wild en eet ze dus erg goed.
De ontlasting is geweldig te noemen.Mooi stevige poep.
De overige ontlasting is wat oranje roze te noemen maar dat zal aan de brokken liggen.
Mijn groene leguaan ziggy die eet ze niet uit de hand maar wel door de salade heen.
Jama voeren we natuurlijk ook het overige groente en fruit.

Met vriendelijke groet :
Cliff Vaessens
Met vriendelijke groet :

Cliff Vaessens
Antwoord
Robben en Dempsey, de eerste nakweek van Aqualingen van 2010, zijn ook erg gek op de brokken.
Ze komen goed in gewicht aan.
Ze krijgen overdag gewoon groentenmix en na het avond eten is het brokken tijd.
Ik laat ze eten wat ze zelf willen. Dat varieert van een paar tot 20 per leguaan.
Momenteel eten ze wel een stuk minder, omdat Robben de kolder in zijn kop heeft en alleen maar wil paren.
Zeer tevreden dus met deze brokken !!!
Groene Leguaan Flip (19 jaar)
2 rode leguanen Robben & Dempsey (NNK2010)
Antwoord
Maar geld dan nog steeds de formule 1 brok per 100 gram gewicht ????
Met kalkbepoeiering

Met vriendelijke groet : Cliff Vaessens
Met vriendelijke groet :

Cliff Vaessens
Antwoord
(08-05-2012, 01:37 PM)cliffvaessens schreef: Maar geld dan nog steeds de formule 1 brok per 100 gram gewicht ????
Met kalkbepoeiering
Met vriendelijke groet : Cliff Vaessens
Je kan dit grofweg aanhouden maar ze mogen eten zoveel als dat ze willen.
Je kan ze niet overvoeren zeg maar. Wat betreft toevoeging van calciumlactaat dit kan over de brok zelf gedaan worden. Als je dit direct na het afgieten van de brok doet blijft het er aan plakken. Ja kan ook extra toevoegen over de bonen en of fruit.
Wij zelf geven elke week ook Amsoi en overige groente (uiteraard) maar amsoi heeft een Ca:F verhouding van 10:1
Antwoord
Vandaag hebben we de dieren weer gewogen en gemeten en de dames zijn behoorlijk in gewicht toegenomen sinds de laatste meting (16 jan 2012). De laatste meting was ook voor het eieren leggen en zijn na het leggen van de eieren veel sneller aangekomen dan vorig jaar. De reden hiervoor zou kunnen liggen in het dieet. De dieren zijn vanaf november 2011 gevoed met de voeder brokken van Marion Reptile Food. De blauwe Leguanen hebben vanaf december deze brokken gekregen en een enorme sprong gemaakt zie grafiekje.
[Afbeelding: Foto-YDFVNNZE-D.jpg]

Antwoord
Onze Ziggy is helemaal wild van de marionbrok, we hebben Ziggy nu 3 weken en mijn vrouwtje is er gemiddeld een 2 uurtjes per dag bezig met hem en terrarium op een gegeven moment brokjes gehaald in tilburg bij reptilica,bij thuis komst eens kijken en voor zichtig nam hij een stukje nu als hij de brok al ziet is hij binnen 2sec op de plaats waar hij het krijgt aangeboden,mooie stevige ontlasting en we zien hem met de dag groter en voller worden hij krijgt nu ongeveer 2 brokjes per dag Topspul haha en dan de rest van zijn groentes en fruit.

grtz Rick en Cathy
Groeten uit Brabant jonghu!!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)