Solar raptor Lampen bestellen
(24-01-2012, 02:36 AM)Brian Hoks Wrote: Dit is een onderdeel waar ik een keer met Gossé over gesproken heb. Ik kon hem eerlijk gezegd niet goed en duidelijk vertellen wat nou de meerwaarde van een VSA is. Kan jij (Roland) mij dat nog eens mooi en duidelijk vertellen. Zoals je weet gebruik ik al jaren de lampen zonder VSA en heb er veel plezier van. Het scheelt me wel in aanschafkosten maar hoeveel meer verbruiken deze lampen in tegenstelling tot lampen met VSA of is dat geen verschil? Wat is dus nu het grote verschil tussen deze lampen?

Ook hebben we het over de led lampen gehad welke hij nu gaat gebruiken. Ik vroeg me eigenlijk af in hoeverre leguanen deze lampen kunnen zien flikkeren of zeg ik nu iets raars?

De verschillen en voor/nadelen moeten we denk ik maar eens in een nieuw topic plaasten zodat daar naarote verwezen kan worden anders blijven we schrijven en vertellen elke keer . Daarnaast moeten we ook wat meer gaan vertellen over het nut van UVB. Wat betreft Led verlichting durf ik weinig over te zeggen daar ik me te weinig in verdiept hebt. Het is voor mij ook niet echt interessant omdat deze licht produceren en geen warmte en dat is wat ik nodig heb tesamen met uv voor me dieren. Persoonlijk denk ik wel dat led mooi kan zijn voor bijverlichting echter is de prijs nog behoorlijk hoog en wacht ik even de resultaten af van verzorgers van diergaarde blijdorp die dit veelvoudig in gebruik hebben voor enkele diersoorten. Gebruik van led is alleen ter vervanging van bijverlichting en men dient een keuze te maken in kleurtemperatuur om een goede weergave van licht te verkrijgen.

alvast een citaat

Wat is een HQI UV lamp (Bright Sun of Solar raptor)

Deze lamp is een speciaal ontwikkelde metaaldamp-lamp voor terraria.
Metaaldamp-lampen zijn zeer energie-efficiënte verlichtingsmiddelen. Ze zijn 5 keer efficiënter dan normale gloeilampen en produceren bij dezelfde wattsterkten veel meer licht.
Bovendien kan het spectrum door speciale gasmengsels beïnvloed worden.
De HQI lampen is zodanig ontwikkeld, dat ze gemakkelijk in terraria gebruikt kan worden.
Bovendien geven deze ook UVA- en UVB-straling af.

Overdag actieve reptielen genieten in de natuur van een lichtintensiteit van meer dan 100.000 lux. Met een normale terrariumverlichting kan deze waarde niet bereikt worden! Deze lamp is de enige commerciele terrariumverlichting die deze waarde bereikt ( afhankelijk van de afstand ) en daarbij een natuurgetrouw spectrum vertoont. Niet alleen UVB is van belang zoals tal van fabrikanten informeren, ook het globale spectrum van de lamp en ook het verlichtingsrendement moeten juist zijn opdat dieren zich goed voelen.
Deze lamp heeft vergelijkbare UVB- en hogere UVA-stralingswaarden in vergelijking met het huidige aanbod van UV lampen. De UVB straling volstaat in ieder geval en de hogere hoeveelheid UVA stemt overeen met de natuurlijke omstandigheden.

Door de speciale behuizing met efficiënte reflector en dikwandig glas wordt de warmtestraling naar onderen gemaximaliseerd. Er worden vergelijkbare temperaturen zoals bij reflectorgloeilampen met dezelfde wattsterktes bereikt. In tegenstelling tot gloeilampen en vooral UV menglichtstralers is er slechts weinig warmteverlies naar boven of naar de zijkanten. Een mengstraler van 160 W brengt vergelijkbare temperaturen zoals een 70W HQI straler tot stand maar verhoogd de omgevingstemperatuur in extreme mate.

BELANGRIJK :

Wat heb ik nodig om een HQI lamp te gebruiken ?

De HQI lamp past in een normale ( dikke ) E27 porseleinen fitting. Een speciaal VOORSCHAKELAPPARAAT, de VSA is altijd nodig.

Kunnen bestaande fittingen achteraf uitgerust worden ?

Ja, de aansluiting van bestaande fittingen op een voorschakelapparaat is relatief eenvoudig. Let er op dat de gebruikte kabel geschikt zijn voor de hoge spanningen die zich bij de ontsteking van metaaldampen voordoen !

Bij de eerste aanschaf bedragen de kosten meer dan bij andere menglichtstralers, weliswaar zijn de HQI UV lampen zelf gunstiger dan de meeste menglicht UV stralers.
De benodigde voorschakelapparaten vormen een eenmalige investering. Met iedere gekochte lamp bespaart men heel wat stroomkosten. Hiervoor krijgt men een beduidend hoger verlichtingsrendement en een verlichtingsmiddel dat alles kan !
Reken bijvoorbeeld uit wat een UV lamp met reflectoren en voorschakelapparaat kost en houd er rekening mee dat er nog eens warmtespots zijn en dat de oplossing net zoals een menglichtstraler en veruit lager prestatievermogen biedt. In vergelijking met andere metaaldamplampen vallen de HQI lampen in het lage prijs klassement.

Uiteraard zijn de er ook andere metaaldamplampen die geschikt zijn als uv,warmte bron echter naar mijn ervaring hebben deze lampen een meerwaarde en voorkeur van de meeste leguanen.

Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Ik had een vraag over deze lampen moet de vsa gelijk aan de wattage zijn als die van de lamp zelf anders moet ik 2 X van die vsa's aan schaffen een keer voor de 70w om mijn toekomstige leguanen in op te laten groeien en daarna voor de 160w of kan een 70w lamp ook op een vsa van 160w?
Reply
De 160w heeft geen extern vsa.
Reply
Ik zou trouwens ook meerdere 70 watt's kiezen als 1 160 watt
Meerdere zonplekken zijn geen overbodige luxe.
En als je opeens moet bij verlichten is t zonde om verlichting op te hangen die geen uv afgeeft.

Ook verdeel je de warmte beter en als je de lampen op verschillende afstanden van de tak zet kan hij of zij kiezen.
Is wel 1 keer een grotere uitgave maar in mijn ogen beter als 1 lamp
Athans dat is mij. Menning
mvg Arjan
Reply
Ik gebruik de 70 watt HID flood beam met VSA en in de kleine gekko terra's de 35 watt versie. Ben er super tevreden van en heb er nooit op nooit problemen mee gehad. Elk jaar worden de lampen wel vervangen. Zoals arjan zegt is het beter meerdere zonneplaatsen te hebben, ik heb ook 2 aparte hangen + 1 keramische voor de nacht.
Reply
Ik denk dat ik voor de 80waters hagen je ook geen vsa bij nodig zoals ik gelezen heb op het net klopt dit?
Reply
Het VSA heb je enkel nodig bij de 35 - 50 - 70 en 100 watt HID lampen
Reply
100 watt is een kwikdamplamp zonder VSA.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)