Aegyptia wil maar niet groeien
Goeiedag allemaal, gisteren had ik een email naar de stichting gestuurd en erg veel kon me niet verteld worden over de Egyptische Doornstaart. Dus gooi ik hier mijn email maar neer:

Geachte lezer,

Op 6-1-2003 heb ik bij Animal Attraction een Egyptische doornstaart agame gekocht. Ik zat al ongeveer een jaar of 6 aan reptielen (Pogona Vitticeps, Acanthosaura Armata, Dipsosaurus Dorsalis), dus een "newbie" was ik niet.

Mijn zus heeft met haar vriend toen een paartje gekocht. Ze hebben met z'n drieën, twee weken in mijn zelfbouw terrarium gezeten (150 x 70 x 70). Twee warmtelampen, genoeg holen, 1 UV TLbalk. Ging hardstikke goed, de juiste vitamines, juiste voedsel (zowel dierlijk als groenten en fruit).

Nu is het alweer een paar jaar later. Mijn zus heeft helaas vanwege een verhuizing haar Agames weg moeten doen, maar die waren gegroeid als kool. Padvinder (zo heet hij/zij) is amper gegroeid. Dat ik hem kocht wat hij ongeveer een centimeter of 10, nu maar 30 cm!

Ik weet niet wat het is, ik doe er alles aan, ben al bij de dierenart geweest om te kijken of het geen vitamine of mineralen tekort was, maar dat is het ook niet. Ik weet niet meer wat ik met Padvinder moet doen, de kosten worden me te hoog (je wil niet weten hoeveel de dierenarts op Europaplein in Amsterdam vraagt voor de onderzoeken) en ik ben gewoon bang dat er wat met hem mis is.

Het nadeel is, ik heb geen CITES certificaat, beter, ik wil ook geen moer meer te maken hebben met het LNV.

(Ik heb al te veel problemen gehad met een Oranjekuif kaketoe die ik had overgenomen van mensen die er niet goed voor zorgden. Het is een drama van een jaar geweest om het certificaat te krijgen, waarna hij werd bestempeld als een hele andere soort kaketoe, zijn ze ook nog eens het document kwijtgeraakt (waarvan ik zelfs nog een kopie had en ze het gewoon in het archief konden opzoeken). Dus heb ik helaas als enige optie hem naar het N.O.P. kunnen brengen, omdat ik met een huisdier zat die ineens een vervangend document had. Met een vervangend document mocht ik hem niet overdragen naar een ander, dan zou het certificaat op zijn/haar naam moeten komen, dus kon Kodi helaas niet naar de gene waar ik hem zeer graag had willen hebben.)

Maar goed, dat staat erbuiten.

Ik heb al contact gehad met Animal Attraction, maar er hoefde geen CITES certificaat bij ofzo, omdat het hier in Nederland is gekweekt. Eventueel zou hij het voor me kunnen nakijken omdat hij zelf ook Egyptenaren uit dezelfde vader en moeder had.

Waar kan ik terrecht? Ik heb me suf gezocht, ik kom er niet meer uit.

Ik kan het gewoon niet meer opbrengen, en ik weet echt niet meer wat ik met hem aan moet. Is het een foutje van de natuur of kan het toch komen door een verkeerde mineralen en vitamine suplement?

Ik hoop snel wat te horen.

Groetjes,
Eef

Ik hoop dat iemand me helpen kan met dit probleem!
Reply
nou een heel verhaal zeg....
Begrijp ik je verhaal nu goed en heb jij 1 van de 2 agamen overgenomen van je zus of ..ben ik nu helemaal de weg kwijt??
Of heeft zij er 2 weggedaan en jij een jonkie gekocht alleen deze groeit niet echt.
Ik kan je wel zeggen dat als je terrarium 70cm hoog is dan zal jou Urom. weinig tot geen UVB krijgen aangezien de UVB opbrengst van zo'n TL gewoonweg de bodem niet of minimaal kan bereiken.
Vertel verder eens iets over het voedsel en plaatsen evt eens een foto van het terrarium en een foto van het beest

groeten
Reply
Ik kan helaas geen foto's plaatsen gezien mijn harde schijf buiten mijn pc ligt, die moet er nog in. (harde schijf met foto's enz)

Maar goed, nee ik heb niet de agames van mijn zus overgenomen. Ik heb er 1 uit hetzelfde nest. Die van mijn zus zijn ongeveer een jaar geleden weggegaan, die waren toen al iets van 45 cm!

Mijn bak is een zelfbouwbak, je weet wel, met pur- en piepschuim, tegellijm enz enz. De twee zonplekken die ik heb voor hem is er 1 met een 60watt spotlamp op een hoogte van 30 van lamp tot zonplek (40 graden), de andere is een 40 watt spotlamp met de hoogte van 23 cm (35 graden). Het ligt rond de 30 garden in de bak.
De UV-TL schijnt op de kant van de zonplekken, afstand daarvan is ongeveer 35cm.

Vervellen gaat slecht, hij heeft net een dubbele vervelling gehad, ondanks dat ik sproei (dat is het enige wat werkt, hij gaat ook echt zelf badderen) blijven sommige delen van zijn staart toch vast zitten. Handtam is hij niet echt, dus helpen bij zijn vervelling gaat zeer moeilijk.
Momenteel ben ik de bak eronder (ook een 150x70x70) aan het veranderen. Hierin zaten mijn baardagames die al een tijdje terug zijn overleden van ouderdom. De bak heeft nu iets van 2 jaar leeggestaan en al 2 jaar aan het wachten tot ik hem afmaak. De zonplekken zijn hierin net wat mooier.

Ik zal vanavond even foto's nemen van zijn bak (mijn vriend heeft mijn camera meegenomen naar een fotoreportage dus helaas kan het vanavond pas)

Het voerpatroon is voornamelijk groentes en soms fruit, hieroverheen gooi ik vaak de miner-all van de sticky tongue farm, en eens in de week gooi ik nutri-bac erover. Daarnaast krijgt hij dierlijk voer in de vorm van krekels (vind ie echt geweldig) en meelwormen is ook iets wat hij zeer graag eet (nog liever dan zijn groentes)
Ik weet dat ik nu iets ZEER fout ga zeggen, maar ik ben bang dat het misschien wel eenszaamheid is {foutmodus] Hij heeft vroeger de eerste paar weken samen met die van mijn zus gezeten, en daarna heeft hij een tijdje met Dipsosaurussen gezeten. [/foutmodus] Hij was toen echt een stuk actiever! Helaas was de bak veel te groot voor de dipsos, en het mannetje viel continue het vrouwtje aan dat ik ze appart zette, ik heb ze toen helaas moeten teruggeven aan Animal Attraction. Vanaf dat punt heb ik ook geen reptielen er meer bij genomen, alleen nog insecten. Deze heb ik door tijdgebrek helaas ook niet meer.
Reply
Hoi Eefjuh welkom op het forum, ikzelf heb geen praktijkervaring met deze dieren dus het enigste wat ik kan zeggen is om de verschillende omstandigheden te controleren met jou en je zus. Van vrienden met uro's heb ik begrepen dat ze minimaal 40 graden celcius moet hebben en zelfs meer aankunnen.

UV-tl buis geeft op 35 cm nagenoeg niets meer aan UVB. Indien je vsa en buis mee kan nemen naar Rinus van Animal atraction zal hij deze voor je meten. Ik weet zeker dat je gaat schrikken. Verders wil ik je aanraden indien je dit nog niet zelf heb gedaan om de site Reptielenlampen.nl te lezen. Hier kom je op UVB gebied een heel stuk verder.

Suc6
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Hoi hoi,

Ik heb geen aegypticas, omdat deze dieren te groot worden 8) maar wel een heel stel andere uromastyx. De bak die je nu hebt zal op termijn veel te klein zijn voor je uro.

Zonneplek is bij mijn dieren 55+ graden Celcius, overall in de bak 30 graden en de koudere plek 28 graden (ongeveer) Een TL lamp voor de UVB voor deze dieren is eigenlijk gewoon niet goed. Beter is een megaray of andere UVB spot. Deze geven gelijk ook warmte, en dat is bij deze dieren mooi meegenomen.

Daarnaast geef ik mijn Uromastyx geen fruit,maar wel veel verschillende soorten groenten (vooral blad groenten andyvie /paksoy , enz er staat als goed is ergens een lijst op deze website) en een hoop kruiden, bloemen, zaden, linzen, stijfmeelkorrels, spliterwten.

Sproeien is bij deze dieren vaak ook niet echt een goed idee, en badderen al helemaal niet. in plaats daarvan zou je 1 van de schuilplaatsen licht vochtig kunnen houden zodat ze zelf hiervoor kunnen kiezen.

Zou je kunnen zeggen hoe oud het dier is en hoe groot, dan kan ik even bij andere navragen hoe oud hun dieren zijn en hoe groot ze zijn om te kijken of dit veel afwijkt. Uromastyx groeien normaal gesproken erg lagzaam en als het dier verder gezond oogt en actief is dan zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken, kan zijn dat hij een groei achterstand heeft opgelopen ergens on the way.

Nee deze dieren zullen zich niet eenzaam voelen, sterker nog ik ken persoonlijk niemand die 2 volwassen dieren echt goed bij elkaar kan houden zonder dat er een extrra terra is om ze uit elkaar te halen, mannen en vrouwen kunnen beiden behoorlijk agressief zijn naar elkaar.

Het is inderdaad wel zo dat je papieren behoort te krijgen als je een Uromastyx aanschaft. als het nakweek is kan volstaan worden met een overdrachtverklaring met daarop naam en adres van de vorige eigenaar, bij wildvang heb je de Cites papieren nodig, of in ieder geval een nummer. (correct me if I'm wrong)

Dit was natuurlijk lang niet alles, maar hoop dat ik je iets geholpen heb.

gr. Kamiel
www.agamen.nl (ook voor de doornstaart :lol: )
Reply
Inderdaad, eerst de omstandigheden waaronder de soort gehouden wordt controleren op onvolkomenheden. UVB is inderdaad voor deze dieren niet aanwezig. Dit kan groeiachterstand opleveren. Daarnaast is natuurlijk inadequate temp voor de soort een elemnt waarbij groeiachterstand om de hoek komt kijken.
Reply
Dank jullie wel!

Ik ben al vanmiddag gelijk naar de winkel geholt om te nieuwe lampen te kopen, althans, ik heb nu een extra 75 watt en nog een goeie 60 en 40 watt die even een wat grotere hoek van licht hebben. Met een grote wisseltruuk en dus een extra fitting is de temperatuur in de bak nu rond de 35 graden. De 75 lamp die heb ik nu bij de laagste plateau gedaan, de 40 zit nog steeds bij de hoogste en ik heb de 60 in de nieuwe fitting gedaan die hangt in het midden van de bak.

De TL van UV heb ik bij Rinus laten meten, hij heeft me een TL van 60 breed. Ik zal Rinus zowiezo nog wel bellen gezien ik hem daar ook heb gekocht.

Dat is juist het stomme, alle dieren uit dat nest zijn vele malen groter dan padvinder. Daar had ik Rinus al een jaartje of anderhalf terug naar gevraagd.

Ik zal nog vanavond (hoor net dat me kerel pas rond half 10 thuis is) of morgenochtend een foto plaatsten van de nieuwe en oude bak.

Ik lees nu weer dat sproeien en badderen niet goed is, maar Padvinder gaat uit zichzelf in de drinkbak liggen. Languit genietend, misschien juist om af te koelen, maar ik denk toch echt dat het met zijn vervelling heeft te maken gezien hij het alleen doet als hij in de vervelling zit.

Oja, en uiteraard zal ik ook even padvinder naast de meetlat leggen om het even te laten zien haha!
Reply
Hoi hoi,

En al nieuws?

hoe groot is je uromastyx nu precies? en heb je intussen een goede UVB lamp voor het diertje gekocht TL zal echt niet voldoen), dit is nl wel erg belangrijk voor een goede groei van het dier. (samen met uiteraard warmte voor de vertering van het voedsel)

Misschien een fototje erbij :lol:

gr. Kamiel

www.agamen.nl
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)