"Vergeten groenten"
Tijdens mijn zoektocht naar minder bekende groenten voor humane consumptie, kwam ik best wel wat tegen. Onder minder bekend kan ook verstaan worden: niet het bekende groentenlijstje die iedereen zijn leguanen voert. Mijn vraag is dan ook of deze aan de leguanen gevoerd kunnen worden:

Bladkool

Bosui

Kankong of dagoeblad

Kardonzen

Koolrabi

Pepino of meloenpeer

Mizuna

Mosterdkool

Oosterse mosterd

Prei

Radichio of roodlof

Rammenas

Sopropo of balsampeer

Spruiten

Veldsla

Venkel

Voederkool

Witte kool

Indien bepaalde groenten niet geschikt zouden zijn, graag enige uitleg waarom (giftig, te hoog oxaalzuur). Indien van de geschikte groenten, enkel bepaalde delen (bladeren, stengel) gebruikt kunnen worden en pakweg de knol niet, ook graag vermelden.
Moest iemand nog de Ca:F-verhoudingen van deze groenten kunnen vermelden, zou het helemaal top zijn!
Vragen aangaande Ca:F-waardes van groenten en fruit, be my guest.
Reply
Ik als kok ga het eens proberen om je wat informatie te geven. Natuurlijk kan je zelf ook de voedingswaardetabel downloaden en daar je eigen salade samen stellen. Daar kan je perfect zien wat je verhoudingen zijn en of ze geschrikt zijn om te geven.

Eigenlijk zijn alle koolsoorten die je noemt geschrikt om te gebruiken als leguanen voer, ze beschikken allen over veel calcium. Helaas zijn niet alle groente (koolsoorten) die je noemt het hele jaar te verkrijgen en ook niet in iedere supermarkt te vinden. De groentewinkel zal uiteraard een groter assortiment hebben en dus zal daar meer van deze soorten groente die je noemt te vinden zijn.

Zelf geef ik regelmatig het groene gedeelte van de prei. Rammanas (zwarte radijs) heb ik zelf nog nooit gegeven. Kardozen heeft de smaak als selderij en schorseneer in een, denk niet dat je leguaan deze zal lusten, maar wie weet (zelf ook nog nooit gegeven). Bosui (lente ui) is mijn leguaan helemaal gek op, helaas staat deze niet in de voedingswaardetabel maar is volgens mij best goed te geven. Koolrabi is te hard en eet mijn leguaan dus niet, je kan hem eventueel koken maar dan gaan er veel voedingsstoffen verloren dus heb je niks aan. Mizuna (Japanse mosterd) lijk qua uiterlijk op Rucola, Rucola is goed leguanen voer maar of dat voor Mizuna ook geld durf ik je niet te zeggen. Ook heeft het qua uiterlijk wat weg van raapstelen dit is uiterst geschrikt voer. Oosterse mosterd zelf ook nog nooit gegeten dus mijn leguaan ook niet, dit geld ook voor de Pepino of meloenpeer Blush

Roodlof (Radicchio Rosso) is erg pittig en weet dus niet of je leguaan dit zal eten. de mijne eet het wel maar het bevat vrij veel water en is dus net als andere sla soorten meer een toevoeging dan een goede leguanen hap. Sopropo of Balsampeer is familie van de komkommer en zal dus ook erg veel water (vocht) bevatten. Spruiten ook nog nooit gegeven maar staan wel in de voedingswaardetabel en kunnen als toevoeging best gebruikt worden, of je ze dan even af moet koken durf ik niet te zeggen anders moet je ze even plukken/uit elkaar halen. Of veldsla net als andere sla soorten weinig voeding bevatten kan ik je niet vertellen helaas.

Voor de rest een leuk topic, ben wel benieuwd of er nog mensen zijn met toevoegingen waarom wel of niet geschrikt om te geven. Zelf moet je maar even kijken voor de verhoudingen in de voedingswaardetabel, helaas zullen niet alle groente die jij noemt te vinden zijn omdat ze niet allemaal alledaagse groente zijn. Ook ben ik wel benieuwd hoe je bij deze groente kom, werk je in een keuken of bij een groentewinkel?

In het lijstje vergeten groente mis ik nog de aardpeer, suikerwortel, brave hendrik, peterseliewortel, snijbiet. Er zijn er nog wel meer, en dan heb ik het vooral over planten en bloemen die gegeten kunnen worden.
Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
Brian, ik ben (al zeg ik het zelf een hele goeie hobbykok) en al steeds een buitenbeentje geweest, dus ook voor mijn voeding, ik ga graag terug naar de -wat men noemt- vergeten groenten.
Ik stelde vandaag een lijstje samen met wat ik volgend jaar in mijn moestuin wil gaan telen voor mezelf, maar ook voor de leguanen. Ik kom op 30 soorten groenten enkel en alleen voor hen Smile, natuurlijk ga ik er zelf ook van smullen.
Ik zie bepaalde groenten ook niet als dé leguanenhap, maar eerder als een aanvulling/afwisseling van de groenten met een goede C:F-verhouding.
Reply
Er zitten zeker groente bij die goed zelf te verbouwen zijn. Zelf kweek ik hier ieder jaar weer een aantal kool soorten. Ook andijvie en paksoi zijn groente soort die er altijd weer bij staat. Zelf bij de Intratuin zijn groente te vinden die je zelf kan kweken. Op moment heb ik alleen nog bramen en aardbeien waar de leguaan ook van mee smult. Helaas is de tuin te klein voor een eigen moestuintje (woon ook nog thuis), dit is altijd nog wel een droom van mij geweest en gaat er dus hopelijk ook ooit een keer komen. Maar 30 soorten is zeker een mooi aantal om zelf te verbouwen Smile
Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
In alfabetische volgorde, de te telen groenten- en fruitsoorten (41 soorten) voor de monsters anno 2012:

aardbeien
alfalfa spruiten
andijvie
bieslook
bladkool
bleekselderij
boerenkool
bosui
chicoreibladeren
chinese kool
courgette
dille
druiven(blad)
frambozen
frisé sla
groene of savooikool
groenlof
knoflook
komkommer
krulandijvie
meloen
mosterdkool
okra
paksoi
paprika
pastinaak
pompoen
prei
raapstelen
radichio
radijs
rode bietenblad
rode eikenbladsla
romeinse sla
rucola
snijbietblad
spitskool
spruiten
taugé spruiten
veldsla
witte kool
Reply
Een aantal van je producten hebben geen toegevoegde waarde voor leguanen, let wel dat een Leguaan hoofdzakelijk een bladeter is.
Ook zijn bepaalde bladeren van de over het algemeen zeer goede voedselbron van de Brassica familie slecht leguanenvoer.
Dit zijn eigenllijk alle koolsoorten die naast een blad ook een stevige bloeivorm hebben zoals bloemkool,spruiten en broccoli.

Deze heb ik daardoor niet opgenomen in de voedingswaarde rekentabel.
Er zijn er misschien nog enkele die ik wel aan de tabel kan toevoegen,
zoals Spinazie, ondanks het vrij hoge oxaalgehalte kan deze groente gerust af en toe gevoerd worden.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)