Levend voer baby leguaan?
weet je zeker dat er niet gegeten wordt of wordt er misschien gegeten als jij weg bent of slaapt o.i.d.
Leg eens voedsel neer op een bapaalde manier en of een bepaalde hoeveelheid ( bv 5 stukjes ......) zo kun je dan de dag erna kijken of er toch niet stiekem iets is verdwenen.
Probeer eens in combinatie met zoet fruit, banaan, aardbei o.i.d.
Tja wanneer je je zorgen moet maken is inderdaad als er een bepaalde tijd voorbij is en je leguaan zochtbaar begint te vermageren, let wel de ene leguaan eet dezelfde dag al de andere soms 3 a 4 weken niets of minimaal.
Reply
Mijn leguaan was 4 maanden toen ik haar kreeg, het heeft 3 weken geduurd eer ik haar uit haar voerbak zag eten Wink en de tip die Leroy je al gaf, om eten op een bepaalde manier neer te leggen is een goeie :tumb up: dat heb ik toen ook gedaan en dan zal je zien dat er toch iets uit die voerbak verdwijnt als je er niet bent Wink
Reply
Hij heeft gegeten!! We hebben hem vanmiddag in z'n etensbak zien rommelen en daadwerkelijk groenvoer zien eten. Daarna ging hij zich zelfs even ontlasten in z'n waterbak... Wat een grote drol voor zo'n kleintje!!!
Ook heeft hij een witkleurig drapje ontlast, is dat normaal ?

Het gaat iig de goede kant op!!

Groetjes, Ron
Reply
Yep, witte drapje is urea.
Reply
Hierbij even een klein stukje tekst wat ik uit de Varia gehaald heb:
Dit geeft gelijk even een inzicht voor de nieuwe gebruikers dat de Varia een erg leuk maar vooral informatief stichtingsblad is, dit is natuurlijk maar een heel klein onderdeel van Tongue .
Stukje tekst staat ook nog ergens anders in een topic maar kon het zo snel niet vinden, dus dan maar even zo.

Wat is toch dat witte spul bij de ontlasting van een leguaan in gevangenschap:

Dit witte spul heet urinezuur en is dik omdat reptielen uiterst efficiënt met hun vocht omgaan. Vanuit de blaas wordt het water geresorbeerd waardoor je een verdikte stikstofhoudende substantie over houdt welke gelijktijdig met de mest wordt uitgescheden. Het witte deel bestaat voornamelijk uit kalium en natrium. Als in de voeding meer kalium aanwezig is zal het uitscheiden van urinezuur eveneens toenemen. In het wild is de mest van een leguaan meestal wat dikker omdat het plantaardig materiaal hoger in vezel zit dan in onze gecultiveerde groente producten.

Hopelijk is het nu helemaal duidelijk Wink
Reply
Geweldig Brian!!

Ik zal even kijken hoe ik lid word van de Varia etc.
Al deze info en het goede werk dat deze voorlichting voortbrengt voor het welzijn van onze beestjes lijkt me het wel waard Big Grin

Bedankt weer!!

Grt, Ron
Reply
Als je beest ontlast wil dat zeggen dat hij eet. Ookal zie je het niet. Je hebt het nou ondertussen wel gezien maar je kan ook gewoon de drol in de gaten houden. Alles wat eruit komt is er recentelijk toch ingegaan.

Toen die van mij zijn kuren had telde ik de stukjes fruit die ik op de sla legde. en ook een niet te groot bordje. dan kon ik savonds zien waar hij toch aan geproefd had om zo zijn favosmaakjes eruit te halen.
Maar op het einde van de rit worden het toch varkens hoor :roll:
Reply
Ron4you Wrote:Geweldig Brian!!

Ik zal even kijken hoe ik lid word van de Varia etc.
Al deze info en het goede werk dat deze voorlichting voortbrengt voor het welzijn van onze beestjes lijkt me het wel waard Big Grin

Bedankt weer!!

Grt, Ron

Om donateur te worden van onze stichting kan je het makkelijks op de oranje button klikken die bovenin onze website is aangegeven.
Hierop staat support us of op de Nederlandse website steun ons.
Hierbij het linkje naar de Nederlandse versie: http://www.sdgl.org/index.php?page=steunons

Voor een minimumdonatie van 10 euro per jaar wordt je al donateur en krijg je 4 keer per jaar de Iguana Varia thuis gestuurd.
Je zal gelijk een leuk start nummer van de Iguana Varia krijgen en natuurlijk contributor bij je naam op het forum.
Ik kan als redactie alvast verklappen dat de volgende Iguana Varia er over een tijdje weer aan zit te komen (rond de zomer) dus dan heb je al snel je eerste Varia binnen.

Groeten, Brian Hoks.
Reply
Hoi
Ik krijg er bij Bronco niks in van dierlijk proteine. Heb al van alles geprobeerd...
Kan dit kwaad bij zo'n jong dier? Zijn er meer dingen die ik kan proberen?

bedankt allemaal

Grt, Ron
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)