Woestijnleguanen/Dipsosaurus dorsalis
Beste mensen, omdat ik op het internet tegenkwam dat de woestijnleguaan een heel gemakelijke hagedis was voor beginners zet ik dit topic. Is het waar dat deze beter en makkelijker zijn als baardagamen? Ik vindt ze wel mooi (heb zelf ookal een baardagaam). Ik hoor het graag.
Mvg
Reply
Hi Michiel,
Dipsosaurus is geen moeilijke leguaan maar zeker niet makkelijker dan een baardagaam. Je dient je behoorlijk aan het natuurlijk regime van deze dieren te houden. Denk aan grootte van het zand/woestijnterrarium, 1 m2 en 60 cm hoog is geschikt voor 2 dieren, voor elk extra dier 50% meer ruimte.
Een hoge tempereratuur in de dag en snachts flink laag met een goede RV. Holen/gangenstelsel in de grond waar het vochtig is.
Temperatuur Zomer Max 40 °C, Min 30 °C, Winter Max 13 °C, Min 9 °C. Opwarmplek van 45 °C. Luchtvochtigheid Zomer max 30% min 20%, Winter max 40%, min 30%
Verlichting 1800 Lux met UV (BV de Osram ultravitalux
Plantaardig voedsel dient vezelrijk te zijn met daarbij bloemen en insecten.

Lees op de SDGL site onder diersoorten het stuk over de Dipsosaurus. http://www.sdgl.org/index.php?page=hagedissen
Reply
Zijn dit eigenlijk beginners dieren? Of zijn ze moeilijk in leven te houden? Ik lees vanalles. Misschien kan iemand de voordelen en makkelijke dingen aan deze soort opnoemen maar ook de nadelen en de moeilijke dingen aan deze soort opnoemen.
Mvg
Reply
De moeilijke dingen staan boven al beschreven. Op het oog klinkt het niet moeilijk maar het luisterd zeer nauw. Daarnaast heb ik het feit om ze paringsbereid te krijgen maar weggelaten. Hoe moeilijk het is is af te lezen aan de invoer van deze dieren en wat je tegenkomt in de hobbywereld. Sterfte in gevangenschap door onderschatting is hoog.
Reply
Ik wil ook nog wel mijn steentje bijdragen.

Ik heb zelf deze dieren al enige jaren en er zelfs al mee gekweekt. Persoonlijk denk ik dat dit zeker geen makkelijke dieren of beginners dieren zijn. Dit komt vooral omdat de aangeboden dieren vaak in slechte conditie zijn. Daarnaast zoals Evert al verteld heeft moeten ze erg warm gehouden worden, en houden ze vaak zowel een lange winterrust als een zomerrust, waarin je ze minder ziet en dus ook minder controle op je dieren hebt. Ook heb je een relatief grote bak nodig voor deze dieren. (ik heb 1 koppeltje in een bak van150 x 70 x 60cm)

Ook het kweken met deze dieren is erg lastig, ik heb het geluk gehad al 2 keer jongen van deze soort te hebben gehad, maar helaas ben ik afgelopen jaar 1 van mijn 2 vrouwen aan legnood verloren.

Maar lees anders onze care sheet eens daar staat al veel in.
http://www.agamen.nl/Dipsosaurus-dorsalis.aspx

Als je ergens nakweek kunt vinden en alle randvoorwaarden zoals goede bak / verwarming/ verlichting (UVB) / voedsel voldoet dan is er zeker wel kans op succes.

Ik vind zelf de Sauromalus een beter soort om te houden, ook omdat hier a wat meer mee gekweekt wordt. Daarnaast is deze soor, en dan zeker de nakweek redelijk rustig en "tam "te krijgen. Heb hier nog nakweeek zitten van afgelopen jaar Tongue

voor wat meer infor:
http://www.agamen.nl/Sauromalus-ater.aspx

gr. Kamel
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)