Brian Hoks Wrote:AQUALINGEN Wrote:Ze gaan maandag a.s. er in en hopen dat de verhuizing geen stress gaat geven.
Ze moeten niet zeuren met zo'n terrarium/kamer
.
Ik zal in ieder geval geen stress hebben als ik zo'n kamer zou krijgen :lol:
Maar even serieus, kan het effect op de eieren hebben omdat ze nu moet wennen aan de omgeving en dus meer stress heeft en dus misschien last kan krijgen van legnood omdat ze nu veel stress gaat krijgen en misschien dus de eieren niet wil persen.
Of kan dit niet gebeuren en heb ik het mis.
Je hebt het bij het juiste eind. Elke vorm van stress is natuurlijk niet goed en kan op het gehele lichaam uitwerken.
De verandering van omgeving kan ze doen opleven maar ook zeer zeker een stressvolle situatie opleveren. Het grote verschil zit nu in het feit dat wij zo hun kamer in komen lopen en dat is even anders met de bak beneden. De reden van legnood is best moeilijk te achterhalen omdat dit verschillende factoren kan hebben. We hebben het stukje leggelegennheid ten opzichte van vorig jaar verbeterd. De kamer had eigenlijk al een maand geleden klaar moeten zijn om ze te laten wennen voor het paarseizoen (helaas ). Beneden in de bak laten zitten is geen optie omdat deze voor 2 zwangere vrouwen absoluut niet geschikt is.
We gaan maandag gewoon gecontroleerd starten met de verhuizing van de leguanen. Voordeel is dat ze redelijk goed tam zijn en vaak los rond lopen. En....ik denk dat de kamer ze meer bied dan de bak beneden wat toch wel positief moet gaan werken.
Momenteel ben ik de restpunten aan het aanpakken en temperatuurtesten aan het doen. Final test zal pas zondag nacht plaatsvinden omdat ik er dan pas klaar voor ben om met verwarmd water aan de gang te gaan.