Solar Raptor lampen
Van lucky reptile heb je ook de 150 watt echter slecht rendement betreft UVB maar zeker wel heel veel licht (te veel naar mijn ogen). Ik kies liever voor 2 x 70 watt dan 1 x 150W.

UVIndex is datgene wat je ook vaak in het nieuws hoort over verblijftijden in de zon. Met andere woorden zonnekracht index. Vergelijk het maar met een straal water uit de kraan hoe hoger de index hoe verder de kraan open staat.

De D3 meter gebruik ik puur om kleine verschillen tussen UVB lampen te bepalen en daarmee de beste onder de betere te onderscheiden. Het is voor mij puur experimenteel en heeft nog geen echte toegevoegde waarde voor andere. Er zijn wel wat rekenprogramma die dan D3 omzetten naar UVI maar geeft in de praktijk geen goede weergave, althans heb ik ondervonden tot nu toe. Er zijn wel wat andere mensen (geleerden) die deze meter gebruiken voor UV bepaling maar gebruiken moeilijke formules en parameters die ik zelf nog niet de baas ben. Waarschijnlijk zal me dat ook niet lukken omdat hiervoor veel meer equipment cq kennis voor nodig is. Verders bekijk ik hiermee ook de verschillen in lampen die dezelfde afgifte UVB hebben maar toch D3 verschillen laten zien. Verschillen in UVB en UVI tussen dezelfde merk lampen zijn er niet veel.

Al om al leuk om wat meer inzicht in lampen te krijgen. Mocht je meer willen weten of eens wat testen willen doen ben je van harte welkom.

gr,Roland
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Vraagje, hoelang blijft een raptor lamp straling afgeven? Tot hij het voledig begeeft of eerder al?
Reply
Begeven zullen ze het niet snel, de lamp kan in principe aardig wat jaartjes blijven draaien.
Maar de hoeveelheid UV die hij afgeeft zal naar verloop van tijd minder worden tot het uiteindelijk niet meer voldoende is.
Over het algemeen wordt gezegd dat je de lampen na een jaar moet vervangen.
In dit geval is "meten is weten" natuurlijk altijd handig, maar heb je geen beschikking tot een UV-meter dan zou ik toch op tijd je lampen uit voorzorg vervangen.
Wij hebben dit na ongeveer anderhalf jaar gedaan.
Reply
Dan spoedig een nieuwe lamp!
Reply
Misschien de beurs in Houten een mooi moment? Smile
Frans heeft overigens een nieuwe serie lampen.
Reply
En UVB meters voor een schappelijke prijs....
Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 5 Guest(s)