Solar Raptor lampen
Wij hebben hier veel 35watt floots, maar ook 50watt en 70watts en ik moet zeggen dat ik dieren het nooit zo goed onder lampen heb zie doen als bij deze. Al waren de andere ook niet slecht. Bedankt voor je info. Vind dit altijd erg interresant.
Reply
Zeker weten interessant onderwerp.
Ik heb nu 2 x bright sun jungle hangen die ik van plan ben te vervangen als de leguanen naar de grote bak moeten.

Groet cliff
Met vriendelijke groet :

Cliff Vaessens
Reply
Reptielen welke aan UVA licht worden blootgesteld vertonen gedragsverandering. Dat ligt niet in eerste aanleg aan UVB maar aan UVA. Bij UVA toediening wordt een een lichtgevoelige klier (epifyse of pijnappelklier) welke net onder de hersenen ligt geactiveerd. Deze klier reageert op de de toename en afname van daglicht. toediening van UVA zorgt voor een verhoging in het sociaal gedrag en activiteit. Dieren zullen meer de zonplek op gaan zoeken en geneigd zijn om vaker te gaan eten. Het zorgt tevens voor de regeling van de seizoensgewijze voortplanting, doordat het de jaarlijkse lichtvariaties koppelt aan de activiteit van de geslachtsklieren via een wisselende productie van melatonine.
Reply
Goede zaak dat er nu iets aan onderzoeksmateriaal naar buiten komt. Heeft lang geduurd van Solar raptor terwijl deze toch een behoorlijke markt aan het winnen is.

(06-11-2011, 06:24 PM)Evert Wrote: Positieve eigenschappen:
1. De Solar Raptor heeft het typische spectrum van een kwikdamp lamp die een zeer effectieve glazen filter heeft en daarmee alle golflengten van minder dan 295nm blokkeert. Het laat perfect de golflengten UVB door welke benodigd zijn voor vitamine D3 synthese. Er is geen bewijs gevonden voor UVC uitstoot en niet aardse UVB afgifte. Geen van beide lampen hadden een excessieve UVB output in de korte meer fotoreactieve UVB golflengten ten opzichte van zonlicht. Dit zijn de belangrijkste parameters bij het beoordelen van een lamp voor werkzaamheid en veiligheid.
Dit is heel positief maar kan ook haast niet anders gezien Econlux en ReptileUV de kennis hebben gebundeld.

(06-11-2011, 06:24 PM)Evert Wrote: Mogelijke geĆÆdentificeerde problemen:
1. Geen van de lampen stootte de opgegeven UVB waarden af en fluctueerde aanzienlijk gaf was die zo bepaalde niveaus van UVB, en de variatie van de opgegeven levels was aanzienlijk. De 100 watt lamp produceerde ongeveer de helft van de opgegeven output.was de productie van ongeveer de helft van de geadverteerde output. Op 30cm afstand de output in gelegen in het hart van de lamp was UVI 2,4. Dit suggereert dat de lamp geschikt zou zijn voor reptielen die gedeeltelijk of incidenteel zonnen. De bundel van deze lamp is vrij smal. De 160 watt lamp produceerde ongeveer het dubbele van de opgegeven output. Dit zorgt voor een ernstiger probleem, omdat het mogelijk kan leiden tot een overmatige bestraling. Bij de aanbevolen afstand, zou de UVI in het midden van de lamp (UVI 10,7) onnatuurlijk hoog lijken. Dit zelfs voor dieren die in het middaguur wanneer de zon op zijn felst is zonnen en dus een hoog UV niveau kunnen verdragen.

Bij de 160 watt is dit inderdaad behoorlijk hoog en heb ik altijd al getwijfeld aan het feit of dit wel goed zou zijn. De dieren hebben er nooit lang en veel onder gelegen kozen liever voor de HQI lampen. Deze zijn overigens ook erg hoog in het begin bij de Flood versies.

(06-11-2011, 06:24 PM)Evert Wrote: Beperkingen van het rapport:
Verouderingspatroon is niet gemeten. Deze test is essentieel om inzicht te verkrijgen betreffende de levensduur een minimum van 2000 uur (dat wil zeggen ongeveer zes maanden gebruik op 10 a 12 uur per dag)

Van de lampen die ik heb gemeten zijn alle waarden anders omdat ze per lamp behoorlijk variƫren. Dit is behoorlijk lastig vastleggen wat het UVB bederf is. Ik heb 2 lampen meegemaakt die maar 4 maanden meegingen en andere draaien al snel 7 a 8 maanden redelijk.

Btw ik heb hier nog een megaray 160 watt branden die redelijk wat afgeeft na 6800 branduren. Soms heb je ook een uitzonderlijk goede lamp. Mede door het meten van lampen weet je ten alle tijden of je voldoende UVB verstrekt en kan in dit geval de lamp veel langer mee.

Zelf heb ik inmiddels de solarmeter 6.4 binnen en een hele serie lampen welke ik aankomend jaar ga testen. [Image: Foto-4VFH7NPC-D.jpg]
[Image: Foto-XFSV6CGW-D.jpg]

[Image: Foto-GJ7PUCKQ-D.jpg]

[Image: Foto-TY84M6AL-D.jpg]

Grotendeels zullen het de Solar raptors zijn welke ik ga testen en een klein gedeelte Bright sun en enkele spaarlampen.
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
(06-11-2011, 09:00 PM)cliffvaessens Wrote: Zeker weten interessant onderwerp.
Ik heb nu 2 x bright sun jungle hangen die ik van plan ben te vervangen als de leguanen naar de grote bak moeten.

Groet cliff

Hoi Cliff de bright sun lampen zijn zeer veilig betreft UVI en UVB door de lagere UVI mag het dier redelijk dicht op de lamp komen waardoor de warmtestraling efficient benut kan worden. Alle HQI Solar raptor lampen zitten behoorlijk hoog in UVB wat gunstig lijkt te zijn echter als men dan UVI gaat meten is dit te hoog en kan schadelijk zijn voor het dier.

Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Mooi stukje. Ben dan ook zeer benieuwd wat er allemaal gemeten gaat worden en/of het nou goed uit de bus gaat komen. Ik hoor het tegen die tijd wel.
Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
Gezien de onderzochte Solar Raptor lampen vind ik het vrij discutabel wat deze lampen presteren. Bij de 160 watt versie kan het zelfs gevaarlijk zijn. De extern belaste serie lampen lijken lastig toepasbaar in terraria gezien hun smalle tot zeer smalle bundel. Daarnaast is de UVB output per lamp behoorlijk verschillend.

Voorzover doet mij dit alles bij de oude Osram Ultravitalux te laten. Het zijn ultieme flood lampen met een zeer brede bundel, en een zeer aantrekkelijk zichtbaar licht. De hoeveelheid UVB is waar het om draaid naast de UVI index. Een aandeel UVA wordt ook geleverd. Osram zend ook kortere UVB golflengten uit van net onder de 290nm Maar het licht van deze lamp is zo helder en warm dat reptielen zelden rechtstreeks er in kijken. Er zijn over de wereld maar enkele gevallen gemeld van dieren met oog of huid beschadiging.

Reply
Hey,

Ik wil niet de osram afkraken, want het is een goede lamp. Maar je kan in een terrarium van 100x50x50cm gewoon geen osram hangen. Osram is echt alleen geschikt voor de grotere terraria. Daarnaast zijn de wattages zo hoog dat het voor veel mensen niet te doen is qua kosten om overal osrams te hangen.
Dan is de solar raptor denk ik toch de beste optie. Als ik ook zie hoe goed mijn eigen dieren er op reageren ben ik zeer tevreden. Wij hebben zelf hier alleen de 35, 50, 70 en 100watt solar raptors hangen dus ik weet niet hoe de dieren op de hogere wattages reageren.
Daarnaast denk ik dat de powersun nog steeds een erg goede lamp is. Probleem was dat je voor sommige dieren het terrarium zo een stuk groter moest maken om er een powersun in te hangen. Nu is groter altijd beter, maar niet voor iedereen mogelijk. Ben dus blij dat er nu lagere wattage lampen zijn in goede kwaliteit.
Reply
Klopt dat je een Osram daar niet in kunt hangen. Maar daar zit ook precies de crux. Je hangt de lamp er niet in maar bestraald er boven.Enkele dierentuinen en onderzoekscentra werken op deze wijze. Je kan grote collecties dieren in kleine terraria met een of enkele lampen per dag bestralen en dan gedurende de tijd dat de soort voldoende cholecalciferol heeft kunnen aanmaken. Dit zorgt er tevens voor dat je de lamp economisch gebruikt. Op deze wijze is destijds binnen NL enorm gekweekt. Maar de man is aan zijn eigen succes kweektechnisch ten onder gegaan. Veel te veel nakweek en veel te veel verschillende soorten dieren wat niet meer af te zetten viel.

Maar in gemiddelde terraria kan je de Osram ook plaatsen. De keuze van beluchting komt dan om de hoek kijken. Warmte stijgt omhoog en die ben je dan zo kwijt. Meten is weten en voldoende kennis over de werking en de te bestralen soort komt dan wel om de hoek kijken anders gaat het flink mis.

Maar je kunt ook kiezen voor Arcadia D3 (160 Watt versie).Deze lijkt precies op de Osram Ultravitalux, het is een wit gecoate R40 gloeilamp met een echte schijnwerper, en zeer brede UVB verspreiding, maar het geeft veel minder UVB dan een Ultravitalux. De 100 watt Arcadia D3 Basking lamp heeft is minder geschikt vanwege de veel smallere bundel en lagere output.
Reply
(07-11-2011, 09:41 AM)Evert Wrote: Gezien de onderzochte Solar Raptor lampen vind ik het vrij discutabel wat deze lampen presteren. Bij de 160 watt versie kan het zelfs gevaarlijk zijn.
Ik ben bang dat ik deze mening moet delen maar geld ook voor de 100 watt versie. Als deze lampen zijn ingebrand een langere periode dan zijn ze wel redelijk te gebruiken maar in het begin dien je voldoende afstand te houden op het dier gezien de hoge UVI en idd een wat smallere straal.

(07-11-2011, 09:41 AM)Evert Wrote: De extern belaste serie lampen lijken lastig toepasbaar in terraria gezien hun smalle tot zeer smalle bundel. Daarnaast is de UVB output per lamp behoorlijk verschillend.
De bundel van de 70w flood lampen zijn wel redelijk vind ik persoonlijk. Ook bij deze lampen is inbranden noodzakelijk. Eigenlijk geldt voor alle Solar raptor lampen dat zij moeten worden getest voordat ze worden gebruikt op de dieren. Men dient dan minimaal UVB & UVI te meten om zeker te zijn van een veilige straling. Afstellen van de lamp in hoogte is dan van belang echter zeer lastig als je een dier op een bepaalde lichaamstemperatuur wil laten komen. Enkele zonneplekken kan ik zelf hier dus niet veranderen en gebruik dan een LR bright sun of een wat oudere SR lamp die al behoorlijk is terug gelopen in uvb/uvi.

Al om al is het gebruik van deze lampen voor een particulier zonder UV meters een zeer lastige zaak en is de vraag of je dit ongecontroleerd mensen moet laten gebruiken. Indien men deze toch zonder te meten wil gebruiken dient er voldoende afstand op het dier te worden aangehouden.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)