Solar Raptor lampen
[

Van Frans weet ik dat hij zijn lampen test alvorens te verkopen.
@Frans, waar test jij eigenlijk je lampen op en heb je zelf ook al bovenstaande waarnemingen ervaren.

[/quote]

Het is voor mij in de praktiijk jammergenoeg ondoenlijk om alle lampen volledig te testen voor ze hier de deur uit gaan. Daarom test ik uit elke partij een of twee lampen op UVB afgifte en laat ze daar voor een halve dag branden om te zien of ze de beloffde specificaties waarmaken.
Deze lampen zijn dan niet zonder meer verkoopbaar omdat er dan enige verkleuring en krasjes aan de lampvoet optredenen er klachten komen over "gebruikte lampen".
Alle soorten lampen die in kleine aantallen worden gemaakt, of dit nu beamerlampen, UV lampen of anderssoortige lampen zijn worden niet op 24-uurs productielijnen volautomatisch gemaakt en zullen altijd afwijkingen in prestaties geven. Gelukkig is de producent zo gewillig om iedere klacht seriues te nemen en kan ik daardoor ook de bekende service verlenen.
Ik controleer in ieder geval wel dat elke lamp die ik verstuur ook daadwerkelijk brandt.

TIP: HQI lampen hebben altijd een keramische fitting van een godede kwaliteit nodig om te voorkomen dat tijdens het opstarten de stroom van 4/5000 volt in de fitting overspringt van de ene naar de andere pool. HQI lampen voor de eerste keer altijd minimaal 4 uur aansluitend laten branden. Mechanische schakelklokken kunnen flikkeringen veroorzaken.
Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply
Hoi Frans,

Heel begrijpelijk dat je niet elke lamp kan testen iig een steekproef waar je evt de eerste problemen kan ondervangen mocht er een seriefout zijn binnen de productie.
Persoonlijk denk ik ook niet dat ze in het productieproces de UV afgifte testen maar wel de werking van de lamp als zodanig.
Uiteraard moet er een goede keramische fitting gebruikt worden en de vraag zal dan veelal luiden wat is nou juist een goede of slechte fitting. Heb je hier een fotovoorbeeld van ? Zelf denk ik wel goede fittingen te kunnen onderscheiden echter vraag ik me af hoe een echte slechte fitting er uit ziet.
Dat van de mechanische klokken is een goede en heb daar weinig bij stil gestaan daar ik electronische gebruik. Kan me er wel wat bij voorstellen (technisch) en zal dit onthouden.

Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Hoi
Is er een bekend probleem met de solar raptor 150 watt HOI lampen. Ik heb wederom 2 kapotte lampen en nog een VSA....dat i 2 VSA's en 4 lampen binnen enkele maanden. Dit lijkt mij toch een structureel probleem te moeten zijn?

Ik zal Frans morgen een mail sturen en dan moeten we maar een oplossing zoeken. Het is nu telkens te koud in wall-e's bak en nog meer reservelampen in voorraad lijkt me geen goed plan. Jammer want het licht op zich beviel me prima qua kleur en felheid.

Groetjes, Ron
Reply
Ben hierover in bespreking met de fabrikant om te zien of het een algemeen probleem is en wat er aan gedaan gaat worden.
Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply
Net mijn nieuwe 160watt versie binnen, ik ben benieuwd hoe het deze afgaat.
Met de vorige 160 watt versies weinig tot geen problemen gehad dus ik verwacht dat ook deze zijn tijd meegaat.
@Frans....snel opgestuurd zeg
Reply
(07-06-2010, 09:19 PM)AQUALINGEN Wrote: voor een pdf bestand met info klik hier

Helaas werkt het linkje niet meer, jammer.

(07-06-2010, 10:01 PM)AQUALINGEN Wrote: De lichtintensiteit is hoog wat wij al gewend zijn van de bright sun lampen.

Heb je een link voor me voor wat betreft de bright sun lampen?

Verder wordt er gesproken over digitale thermometers met laser en infraroodthermometers. Wat meet je daar nou precies mee, wat niet met een gewone thermometer te meten is dan? Lichaamstemperatuur?

(06-11-2011, 10:34 PM)AQUALINGEN Wrote: Hoi Cliff de bright sun lampen zijn zeer veilig betreft UVI en UVB door de lagere UVI mag het dier redelijk dicht op de lamp komen waardoor de warmtestraling efficient benut kan worden. Alle HQI Solar raptor lampen zitten behoorlijk hoog in UVB wat gunstig lijkt te zijn echter als men dan UVI gaat meten is dit te hoog en kan schadelijk zijn voor het dier.

Hoeveel zou dan de afstand tussen een solar raptor 160W en het dier moeten bedragen, zodat de UVI waarde niet meer schadelijk is?
En hoeveel de afstand tussen een solar raptor 100W en het dier?
Hoe meet je de UVI van een lamp eigenlijk?
Reply
(28-02-2012, 04:29 PM)leroy Wrote: Net mijn nieuwe 160watt versie binnen, ik ben benieuwd hoe het deze afgaat.
Met de vorige 160 watt versies weinig tot geen problemen gehad dus ik verwacht dat ook deze zijn tijd meegaat.
@Frans....snel opgestuurd zeg

Hoe zijn je bevindingen? Doet hij het nog?
Reply
tot heden geen problemen...niet uitvallen oid.

groet,
Reply
(10-03-2013, 11:23 PM)Iwan Wrote:
(07-06-2010, 09:19 PM)AQUALINGEN Wrote: voor een pdf bestand met info klik hier

Helaas werkt het linkje niet meer, jammer.

Bij deze een nieuwe link

(07-06-2010, 10:01 PM)AQUALINGEN Wrote: De lichtintensiteit is hoog wat wij al gewend zijn van de bright sun lampen.

Heb je een link voor me voor wat betreft de bright sun lampen?

Verder wordt er gesproken over digitale thermometers met laser en infraroodthermometers. Wat meet je daar nou precies mee, wat niet met een gewone thermometer te meten is dan? Lichaamstemperatuur?

Ik heb geen Link voor de bright sun lampen en gebruik deze ook niet meer ivm lage uv waarde voor de leguanen.

De infrarood thermogun gebruik ik idd voor lichaamstemperatuur en bepaal deze onder de buik en richting de cloaca.

(06-11-2011, 10:34 PM)AQUALINGEN Wrote: Hoi Cliff de bright sun lampen zijn zeer veilig betreft UVI en UVB door de lagere UVI mag het dier redelijk dicht op de lamp komen waardoor de warmtestraling efficient benut kan worden. Alle HQI Solar raptor lampen zitten behoorlijk hoog in UVB wat gunstig lijkt te zijn echter als men dan UVI gaat meten is dit te hoog en kan schadelijk zijn voor het dier.

Hoeveel zou dan de afstand tussen een solar raptor 160W en het dier moeten bedragen, zodat de UVI waarde niet meer schadelijk is?
En hoeveel de afstand tussen een solar raptor 100W en het dier?
Hoe meet je de UVI van een lamp eigenlijk?

De veilige afstand is moeilijk zo zonder meten op te geven omdat elke lamp weer een andere waarde heeft met behoorlijke verschillen uit dezelfde serie. Daarnaast is het ook van belang in hoeverre je dier al wat gewend is. De oudere dieren krijgen hier veel meer dan de jonkies. Testen met jonge dieren zijn negatief uitgevallen, deze wilde de tweede dag niet meer onder de lamp. na uitwisselen van de lamp ging alles weer goed. Indien men geen meter heeft kan men het beste een veilige afstand aanhouden zoals op de doos omschreven en de dieren goed in de gaten te houden(observeren).

UVIndex wordt net als UVB met een solar meter bepaald na het inbranden van de lamp. Er bestaan diverse meters om dit te controleren en evt. met korting via SDGL bestelbaar (mailje sturen naar Leroy voor beschikbaarheid). Voor info meters zie
link UV meters

gr,Roland
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Bedankt voor de linkjes! Zelf heb ik ook een solarmeter 6.2 maar ik van UVI had ik nog niet gehoord, dat meet je dus met de 6.5 Ik dacht eigenlijk dat het voor UVintensiteit stond. Wat is eigelijk een UVIndex?? Waar staat dat voor? En ik zag op foto's dat jij ook de 6.4 hebt. Het is me duidelijk dat het over Vit. D3 gaat wat je daarmee kan meten maar wat meet je nou precies? De eenheden Vit D3 die de lamp per minuut afgeeft of begrijp ik dat verkeerd?
Wat betreft de bright sun ik zag later ergens lucky reptile bij staan dus dan is het niet meer zo moeilijk zoeken, dus bij deze: http://www.luckyreptile.com/products/145...ducts.html
Klopt het dat ze van deze lampen geen hogere Wattages hebben dan 70W??
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 3 Guest(s)