Solar Raptor lampen
Lampen vergelijken is op dit moment erg moeilijk. Powersun heeft de lamp in de afgelopen tijd meerdere malen aangepast. MegaRay wordt als oorspronkelijke lamp al een tijd niet meer gelverd. Daarvoor wordt in Amerika nu de Solar Raptor onder die naam geleverd, maar vermoedelijk door de frequentie van 60 in plaats van 50 Hertz werkt de 100 Watt daar niet (goed) en wordt de 10 Watt vevangen door een nieuw type van 130 Watt. Het zelfde als Mega Ray indertijd stiekum heeft gedaan in Europa.
Ook de specificaties vanTL-lampen in buis en compactvorm veranderen met de dag.
Lampen onderling vergelijken is daarom op dit moment niet zinvol. meten van je huidige lamp natuurlijk altijd wel.
Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply
Volgens mij wordt er in het topic ook niet zozeer lampen onderling vergeleken. Wel wordt er gekeken naar de prestatie van van een type lamp gerelateerd aan zonminnende hagedissen.

Solar Raptor is de handelsnaam van reptielenlampen welke door Stefan Immke worden verkocht. Zijn voornaamste verkoop vindt plaats onder de naam Econlux. Al zijn lampen worden vanuit China naar Duitsland geimporteerd. Zie http://econlux.de/tier_und_pflanzenbeleu...tung:de_de
Deze kwikdamp lamp (SolarRaptor) is bedoelt om de ReptileUV MegaRay te kopieren. Voor een korte tijd werden sommige lampen verkocht met de merknaam "ReptileUV Solar Raptor MegaRay" Deze werden door middel van een handelsovereenkomst met Bob MacCargar van ReptileUV door Stefan Immke ingevoerd. Door een onderling geschil mocht deze naam niet meer gevoerd worden.
Reply
Tja, een bekend probleem dat Robert blijft achtervolgen;
Geen tijd (kunnen) nemen om je product verstandig te verkopen, geen backup in after sales, geen mankracht en niet kunnen waarmaken van je beloftes en ook geen geld. Ook ik krijg nog de waarde van een leuk tweedehands autootje van hem. Jammer hoor, maar dan gaat het wel weer mis.

Gelukkig heb ik goede afspraken met Econlux over de verkoop in Nederland en nog beter is dat zij wel goede en betrouwbare lampen produceren.
Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply
(07-11-2011, 11:11 PM)renske Wrote: Een verschil is er in volwassenheid bereiken en oud worden. Een baardagaam en ik denk zelfs leguaan kan zelfs met een spaarlamp of tl en een goede voeding op 3 jarige leeftijd er redelijk goed uit zien. Het gaat er vooral om op langer termijn 6 tot 10 jaar. En dan ga je het zien. De kunst is niet om het dier alleen goed de eerste paar jaar door te laten komen, maar vooral hoe ze daarna blijven.

Persoonlijk denk ik dat je de plank hier volkomen mis slaat met betrekking op een leguaan. Een leguaan kan je niet met dit soort lampen laten opgroeien en zeker niet zonder voldoende warmte te verstrekken. Wat betreft termijnen is geen discussie ten alle tijden is het een kunst om het dier gezond te houden.

(07-11-2011, 11:11 PM)renske Wrote: Zo is er ook een onderzoek geweest over de repti glo lamp en d3 opnamen via die lamp en vitamine poeders. Daar kwam uit dat de baardagamen onder de repti glo een goede groei hadden. De baardagamen die alleen vitamine d3 kregen hadden een tekort. Dit is echter maar over 1 jaar geweest en dus is het niet goed bewijs naar mijn mening.

Dit onderzoek ken ik niet dus kan daar verders weinig over zeggen, afhankelijk van de werkwijze had dit misschien wel langer gemogen. Het gepubliceerde artikel in Iguana Varia Nr. 92 betreffende UV-B en vitamine D3 metabolisme bij jonge komodovaranen vindt ik wel interessant omdat hier echt bloedsamples zijn genomen en dieren zijn aangestraald met UVB dit alles heeft ook een bepaalde tijd geduurd met meerde samples in deze periode.

(07-11-2011, 11:11 PM)renske Wrote: Als je dieren hebt van rond de 10 jaar oud en die zien er nog mega gezond uit. Dan pas kan je echt zien of die lamp en natuurlijk de verzorging het goed gedaan hebben.

Ik denk dat je tussentijds best wel met behulp van een reptielenarts kan vaststellen of je dier gezond is en op de goede weg zit met of zonder bloedanalyse en fotoapparatuur, hier hoef je niet 10 jaar voor te wachten. Helaas bestaat de solar raptor lamp nog niet zolang en zijn er vele veranderingen gaande (zoals Frans ook aangeeft) dus moeten we tussentijds alles in de gaten houden en vooral blijven meten (UVB&UVI) en de dieren goed blijven observeren.

Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
(06-11-2011, 06:58 PM)renske Wrote:
Quote:De 100 watt lamp produceerde ongeveer de helft van de opgegeven output.

Dit was mij ook al opgevallen met mijn eerste 100watt solar raptor lamp. Toen kreeg ik een 2dehands 100watt solar raptor lamp van iemand die 1 maand had gebrand. Deze gaf wel de aangegeven uvb af. Ik denk dat er in de 100watt misschien vaak fabrieksfoutjes in zitten. De meeste HQI lampen lijken wel gewoon goed te zijn.

groetjes renske

Gisteren heb ik een bak opgeknapt en nieuwe lampen geplaatst waaronder de Solar raptor 100 watt (en 2 x 50w). Na twee uur inbranden ben ik gaan meten en kwam tot de conclusie dat deze lamp een matige output had.
30cm UVB 102 / UVI 1.8
45cm UVB 36 / UVI 0.5

Deze lamp heb ik gewisseld met een lamp uit dezelfde doos dus theoretisch moet dit dezelfde productie zijn. Deze lamp geeft veel meer af waarvan ik de waarden nog even schuldig moet blijven omdat de lamp zojuist uit is gegaan op de timer.
Deze lamp liet ook een hele smalle straal zien met een UVI van meer dan 20 op 30 cm afstand. De exacte waarden komen later. Ik heb een aantal lampen uit 1 doos die ik allemaal eens zal meten om de verschillen te zien. Dit gaat wel even duren aangezien ik elke lamp 2 uur moet laten inbranden. Gezien de de grote verschillen die ik al met de 100 watt heb gezien afgelopen 10 maanden zou het wel eens zo kunnen zijn dat Renske gelijk heeft betreft fabrieksfoutjes/ onstabiel productieproces.

De vraag die dan hieruit kan ontstaan is hoe test de fabriek zijn lampen voordat ze verscheept worden. Wordt dit eigenlijk wel getest ?

Van Frans weet ik dat hij zijn lampen test alvorens te verkopen.
@Frans, waar test jij eigenlijk je lampen op en heb je zelf ook al bovenstaande waarnemingen ervaren.

Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply

Ik heb een vraag wat betreft de solar reptor lampen.

Ik heb 3 lampen van 70 watt bij Frans gekocht. Deze lampen heb ik vandaag eindelijk ingebouwd in mijn terra's

tijdens het inbranden merkte ik al dat het voorschakel apparaat erg warm wordt.
Ik mijn huidige opstelling heb ik de voorschakelapparaten op mijn terra liggen. mijn terra's zijn van MDF dus ik maak me een beetje zorgen over de warmte ontwikkeling.

Hebben meer mensen hier "last" van?
en waar hebben jullie je voorschakel apperaat liggen / hangen?

groeten Daan
Reply
Hoi Daan,

Wij hebben totaal 11 van deze setjes in gebruik en nog 2 testsetjes deze worden allen erg warm. Of ze nu van Lucky reptile, Solar raptor of Osram zijn maakt onderling niet zoveel uit qua warmte. Wij hebben ze hier op verschillende manieren geplaatst over het algemeen buiten het verblijf en dan op het dak/plafond of aan de zijkant van de bak (afhankelijk van de situatie). In de leguaankamer zijn ze in een holle ruimte verwerkt zodat we gebruik kunnen maken van de warmte. Dit heeft ook te maken met de maximale draadafstand van VSA tot aan de lamp. In deze ruimte heb ik de VSA's op een soort plateau geplaatst van fijn kippengaas (verluchtingsrooster) zodanig dat ze in de lucht hangen en niet op de (mdf)plaat. Hierdoor zal er minder warmte overdracht zijn naar je mdf plaat.

Verders nooit problemen gehad met oververhitting op deze wijze.
Zolang ze maar niet in een afgesloten ruimte(kastje) zitten kan er weinig gebeuren.
Reply
Er zijn nogal wat factoren welke van invloed kunnen zijn op de output van een lamp. Denk hierbij aan het type gebruikte glas waar de ontladingsbuis van is vervaardigd en de lamp zelf natuurlijk. De precieze dikte en samenstelling van de intern aangebrachte coating met daarbij de exacte postite van de reflector en ontladingbuis in de lamp. Bij de 100 watt maar ook 160 watt Solar Raptor tref je aanwijzingen aan betreffende voornoemde foutjes. Het probleem is dat een lamp prijstechnisch verkoopbaar moet zijn en marktconform. Dit is direct van invloed op de kwaliteit van de lamp.
Reply
(09-11-2011, 10:58 PM)AQUALINGEN Wrote: In deze ruimte heb ik de VSA's op een soort plateau geplaatst van fijn kippengaas (verluchtingsrooster) zodanig dat ze in de lucht hangen en niet op de (mdf)plaat. Hierdoor zal er minder warmte overdracht zijn naar je mdf plaat.

Heel erg bruikbare tip Idea
Ik ga gelijk een kippengaas verhogign maken. Bedankt :bier:

groeten,

Reply
(10-11-2011, 09:27 AM)Evert Wrote: Er zijn nogal wat factoren welke van invloed kunnen zijn op de output van een lamp. Denk hierbij aan het type gebruikte glas waar de ontladingsbuis van is vervaardigd en de lamp zelf natuurlijk. De precieze dikte en samenstelling van de intern aangebrachte coating met daarbij de exacte postite van de reflector en ontladingbuis in de lamp. Bij de 100 watt maar ook 160 watt Solar Raptor tref je aanwijzingen aan betreffende voornoemde foutjes. Het probleem is dat een lamp prijstechnisch verkoopbaar moet zijn en marktconform. Dit is direct van invloed op de kwaliteit van de lamp.

Gezien de grotere verschillen bij de kwikdamplampen in vergelijking met de HQI denk ik persoonlijk aan de interne reflector en/of het glas van de lamp zelfe. Daarnaast zullen er altijd wat verschillen zijn maar binnen een bepaalde marge moet dat mogen maar niet datgene wat ik recentelijk heb gezien.
Als ik alle 10 de 100 watt lampen heb gemeten zal ik hier een verslag van uitbrengen met meetwaarden en bevindingen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)