Solar Raptor lampen
(07-11-2011, 09:53 AM)renske Wrote: Daarnaast denk ik dat de powersun nog steeds een erg goede lamp is. Probleem was dat je voor sommige dieren het terrarium zo een stuk groter moest maken om er een powersun in te hangen.

Oordeel zelf maar of je powersun een erg goede lamp vindt.

[Image: Foto-FO8NM6BX-D.jpg]
bron: Bull. Chicago Herp. Soc. 43(4):57-62, 2008

Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Hey Roland,
Dan heb jij je collectie met meters aardig compleet..!!
Nou kan je echt alles meten.......
Of heb je nog meer op je verlanglijstje staan?
Rustig aan,

Groetjes Gossé.
Reply
Het is inderdaad goed dat deze discussie word geopend.
@ roland bedankt voor je berichtje.
Ik denk dat ik het inderdaad voorlopig bij mijn jungle lampen hou.
We praten daar nog wel eens over als het zover is.

Groetjes cliff
Met vriendelijke groet :

Cliff Vaessens
Reply
(07-11-2011, 12:25 PM)Gosse Wrote: Hey Roland,
Dan heb jij je collectie met meters aardig compleet..!!
Nou kan je echt alles meten.......
Of heb je nog meer op je verlanglijstje staan?

Compleet is wat anders maar dit zijn wel de belangrijkste meters.
Uiteraard heb ik nog wat op me verlanglijstje staan maar dit komt tzt.

Deze discussie komt jou wel bekend voor neem ik aan en dit is de reden waarom je niet direct kon starten met je SR 70w flood lamp.

Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
(07-11-2011, 12:19 PM)AQUALINGEN Wrote:
(07-11-2011, 09:53 AM)renske Wrote: Daarnaast denk ik dat de powersun nog steeds een erg goede lamp is. Probleem was dat je voor sommige dieren het terrarium zo een stuk groter moest maken om er een powersun in te hangen.

Het is amper leesbaar, maar wil je zeggen dat het slecht. Spreek je dan uit ervaring of puur door alleen een paar metingen van een ander? Ik heb zelf deze lamp 7 jaar gebruikt en de dieren deden het prachtig op. Zelfs veel beter dan op de Bright sun uv. Nu vind ik de solar raptor echt heel fijn en wil ik niks anders meer. Dieren doen het er duidelijk erg goed op. Maar de powersun was zeker geen slechte lamp.
Reply
(07-11-2011, 04:22 PM)renske Wrote:
(07-11-2011, 12:19 PM)AQUALINGEN Wrote:

Het is amper leesbaar, maar wil je zeggen dat het slecht. Spreek je dan uit ervaring of puur door alleen een paar metingen van een ander? Ik heb zelf deze lamp 7 jaar gebruikt en de dieren deden het prachtig op. Zelfs veel beter dan op de Bright sun uv. Nu vind ik de solar raptor echt heel fijn en wil ik niks anders meer. Dieren doen het er duidelijk erg goed op. Maar de powersun was zeker geen slechte lamp.

De powersun is geen slechte lamp dat heb ik niet gezegd.

Echter jij gaf aan dat het een erg goede lamp is en daar verschillen de meningen.

Mocht je interesse hebben in de geloofwaardigheid van de metingen en werkwijze dan kan je op de bron google-en deze heb ik er bewust bij gezet.

Wellicht zal UVguide ook eerdaags met vernieuwingen komen.
Reply
Oke, daar had ik even overheen gelezen. Mijn erving met deze lamp is gewoon mega goed. Al mijn dieren die ik van jongs af aan heb opgegroeid zijn rachitis vrij en kern gezond. Waaronder mijn baardagaam van bijna 9 jaar oud, wateragaam van 7 jaar oud en mijn teju van 3 jaar oud. Deze hebben een bloedtest en runge foto´s gehad. Allemaal goede bloedwaarden en geen vergroeingen of groeiachterstand. Als de lamp echt niet goed genoeg was geweest had je er wel iets van gezien. Al was het maar iets.
Maar goed misschien dat je met deze hoeveelheid dit pas op latere leeftijd van mijn dieren ga merken. Al is dat dan niet echt betrouwbaar meer, want ik gebruik nu voor alle dieren solar raptor.

groetjes renske
Reply
nogmaals powersun is geen slechte lamp echter voor leguanen vindt ik hem tekort doen. Daarnaast vind ik hem te duur voor datgene wat hij levert aan uvb en warmte.
(zie ook de D3 range in tabel)

Er zijn wel meer dieren in het verleden rachitis vrij opgegroeid en deze konden waarschijnlijk toch d3 oraal opnemen. ik heb hier een hydrosaurus zitten die 0 uvb heeft gehad en toch redelijk is ontwikkelt.

De solar raptor lampen moeten met zorgvuldigheid worden ingezet en vraagt gewoon om extra aandacht zeker naar mensen toe met weinig tot geen ervaring of zonder UV meters. Hopende met de onderzoeken dat de lamp verder verbetert kan worden verders ben ik er zelf ook tevreden over maar met kanttekeningen. (inmiddels bekend)
Reply
Een verschil is er in volwassenheid berijken en oud worden. Een baardagaam en ik denk zelfs leguaan kan zelfs met een spaarlamp of tl en een goede voeding op 3 jarige leeftijd er redelijk goed uit zien. Het gaat er vooral om op langer termijn 6 tot 10 jaar. En dan ga je het zien. De kunst is niet om het dier alleen goed de eerste paar jaar door te laten komen, maar vooral hoe ze daarna blijven.
Zo is er ook een onderzoek geweest over de repti glo lamp en d3 opnamen via die lamp en vitamine poeders. Daar kwam uit dat de baardagamen onder de repti glo een goede groei hadden. De baardagamen die alleen vitamine d3 kregen kregen hadden een tekort. Dit is echter maar over 1 jaar geweest en dus is het niet goed bewijs naar mijn mening.
Als je dieren hebt van rond de 10 jaar oud en die zien er nog mega gezond uit. Dan pas kan je echt zien of die lamp en natuurlijk de verzorging het goed gedaan hebben.

Reply
Als we gaan kijken of of de aangeboden UVB voor het dier goed werkt dan dien je te kijken naar de calcidiol waarden. Komt die overeen met die van het soort uit wildsituatie dan kun je stellen dat de gebruikte lamp en de bestralingswijze en intensiteit adequaat is. Je weet dan de benodigde UVB waarden en dat kan je weer doortrekken naar metingen van verschillende lampen. Zo kan je een onderbouwing maken of een lamptype al dan niet geschikt is. Voor onderzoeken met UVB en oraal vitamine D3 is een jaar prima. Overigens duren vele van dit soort onderzoeken maximaal een jaar. Dan heb je namelijk voldoende data verzameld om een conclusie te kunnen trekken. Het is namelijk allemaal meetbaar. Het feit of reptielen er gezond uitzien is een visuele waarneming en kan een indicatie zijn van een gezond dier. Maar dat hoeft absoluut niet. Reptielen zijn meester in het laten lijken er gezond uit te zien. Dat is een overlevingsmechanisme. Zie je er namelijk in het wild niet gezond uit dan brand er automatisch een groot neon verlichtingsbord met de tekst prooidier boven je hoofd Smile Oudere goed ogende dieren hebben met regelmaat klinisch chemische waarden die aantonen dat het dier het niet goed doet terwijl dat qua uiterlijk niet te zien is.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)