Mazuri brokken
Tsja, hoewel de brokken als snoepjes gegeten werden, heb ik toedertijd ook besloten om ze niet meer te geven en wel om de redenen die hierboven genoemd zijn Tongue .
In ieder geval vonden ze die brokken lekkerder als hun "gemengde salade", maar ondanks dat geef ik het niet meer. (wij mochten als kind toch ook niet altijd snoepen) Tongue
Het zijn en blijven toch wel je "kinderen" niettan?
groetjes geert
kopknikken en vreten!! It's all in a days life of the green iguana (and mine). :p
Reply
Maar nu nog eens even de reden van mijn posting.

Mazuri stelt dat doordat je zelf niet de juiste samenstelling van de soorten van stoffen in je groentes kan bepalen, het waarschijnlijk is dat een aantal elementaire voedingsstoffen voor je leguaan onder- of overgedoseerd worden.
Het resultaat daarvan zou zijn dat je dier niet optimaal gevoed wordt.
Zij stellen dat als je dier voor minimaal 50% hun brokjes krijgt, het in ieder geval alles binnenkrijgt wat het nodig heeft. De resterende groente- en fruithapjes zijn om het dier zijn natuurlijke behoefte aan vreten en vocht te laten bevredigen.

Mijn vraag aan jullie is of die redenatie, die mij goed lijkt, in jullie opinie waar of niet waar is.

Frans
Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply
Na lange tijd ben ik er ook weer eens.

Ik vind de stelling "minimaal 50%" nogal extreem.
Weet nog niet precies wat er allemaal inzit maar zal daar eens op mijn gemak naar kijken.

Maar zelfs dan bestaat er in mijn ogen nog een kans van een teveel of een tekort van bepaalde stoffen.
Als het namelijk zo is dat in 50% alles zit wat een dier nodig heeft dan kan ik voor de rest aanvullen met aarbeien (voornamelijk water) en is er geen probleem...maar als ik 50% aanvul met Papaya (hoog percentage Calcium) dan is er ook niks aan de hand.....en als ik aanvul met wortelen (hoog percentage Vit B ..te hoog zelfs) dan kan dat geen kwaad en als ik sla geef (teveel nitraat) zal mijn dier ook geen problemen hebben.
Dat vind ik een beetje vaag...
Ongeacht de stoffen die er in het verse voer zitten zit je goed zolang je 50% brokken geeft :?:

Ik vind het ietwat vreemd.....50% brokken plus wat dan ook en een bak water en niks kan meer fout ?
Alleen al door het feit dat ze zeggen dat ze het tekort aan Vit D opvangen door gebrek aan UV is raar.
Maar dat is mijn mening.

Het kunnen best goede brokken zijn..ik zal nog ff rondsnuffelen dit weekend voor info maar mij klinkt het iets teveel als wondermiddel.
En zal zeker niet overstappen op wat voor droogvoer dan ook als basis.

Groetjes,

Wendy
Reply
Ik geloof ook niet in die stelling Frans.Wat Wendy zegt klinkt me logischer in de oren.Ik geloof niet dat het kwaad kan als je af en toe die brokken voert maar ik denk ook dat vers het beste is.Ik ga qua voeding gewoon uit van de voedseltabel van de doelgroep en het boek van Gunther Kohler.
Ik denk dat als je voldoende varieert met groente en fruit en af en toe wat bloemen en bladeren voert ze alle stoffen binnenkrijgen die ze nodig hebben.Zeker als je dit nog eens aanvult met een klein deel havervlokken,gistvlokken en tarwekiemen zoals Gunther Kohler aanraadt.
Voor mijn iggies geen massouribrokken enkel vers dus maar ja ik heb dus maar drie hagedissen en ik kan me indenken dat als je net als Rosita een hele hoop hagedissen hebt zitten je af en toe moet schipperen.Hier geven we echt kapitalen uit aan groente en fruit en ik was en snij ook altijd alles netjes.We doen 3 keer in de week boodschappen(vaak ook gaan we ff gauw naar de winkel om groente bij te halen)dus we hebben altijd zat groente in huis.Andijvie,chinese kool en paksoi liggen hier standaard altijd in de koelkast.Meestal hebben we ook wel een of andere krulsla in de koelkast liggen en net zoals nu in de winter hebben we continu boerenkool in de koelkast.Altijd vers dus[Image: smBlijduim.gif]
Reply
Het lijkt mij niet te kunnen kloppen, van die 50 %.

Je zou dan eerder verwachten dat je een bepaald aantal gram van de brokken per kg dier zou moeten voeren om aan de juiste hoeveelheid te komen.
Dit, plus het verhaal van Wendy maakt het, wat mij betreft, twijfelachtig.

Als snack of zo erbij geven lijkt me geen probleem.

8)
Reply
Ja Frans, sorry maar ik vind het heel zinnig wat Wendy zegt, 50 % van wat
van de eiwitten? koolhydraten? vetten? droge stof? vitamines? eiwitten? Ca?
Ik blijf het herhalen, reclame is reclame, dat geloofd toch geen kat.
Iwan maak je geen zorgen hoor ik zoek geen korrels te gaan voeren, maar voor zo een van die dagen in de winter, lekker gemakkelijk (ik eet zelf ook wel eens een kant en klare maaltijd alhoewel ik normaal gezien biologisch eet.... )
maar het blijft op dit ogenblik een vrij theoretische benadering, niemand weet waar je in ons land de Mazuribrokken kan kopen dus....

Koop wel liever een Purina product zoals Mazuri als van die proefdierenbrokken van een vaag merk, of die veredelde konijnenkorrels van Zoomed
But if you tame me, then we shall need each other.
To me, you will be unique in all the world.
To you, I will be unique in all the world...
You will become responsible forever for what you have tamed...

Antoine de Saint-Exupery

WWW.BRACHYLOPHUS.COM - home to the Blue Banded - Fiji iguana
Reply
hallo frans heb je al wat gehoord waar de brokken te krijgen zijn

en verder wou ik even inhaken op iemand die zegt dat leguanen geen dierlijk voedsel tot zich nemen daar zal je nog versteld van staan hoeveel een leguaan naar binnen werkt op een dag in de natuur wat denk je van alle insecten die op de bladeren zitten zoals spinnen rupsen en dergelijke die halen ze er echt niet af dus een beetje dierlijk voedsel kan volgens mij geen kwaad ik ben zelf een voorstander van vers voedsel zoveel mogelijk maar toch zeker eenmaal in de twee weken krijgen ze bij mij een bak vol massouri en ze doen het er goed op :lol: bij iguana in vlissingen krijgen ze een maal in de week katten brokken en dat doen ze al jaren met de vierde kweek al dit jaar als ik het goed begrepen heb '' niet dat ik het zelf voer de katten brokken '' maar toch dus"- Wink wat is waarheid

groetjes henk
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)