niet tam te krijgen
hallo
ik heb een groene leguaan van nu ongeveer 7 of 8 maanden. Ik heb deze al twee maanden maar hij wil niet tam worden. Ik pak hem er elke dag uit maar hij blijft wegrennen en met zijn staart slaan.
Inmiddels ben ik er moedeloos van geworden en denk erover om hem weg te doen. Ik wil het niet maar dit beestje verdient dan een beter leven.
de laatste tijd wil hij ook niet meer rustig worden als ik hem vastheb.
Wat kan ik doen?
Dino <3
Reply
nou...gun hem /haar tijd...sommige leguanen zijn in 2 weken handtam andere naar een paar jaar en weer andere nooit.
Om hem hiervoor weg te doen vind ik eigenlijk een beetje raar want je koopt een exotisch dier waarvan je weet dat tam krijgen altijd de vraag is....

maar indien je er bang voor begint te worden of iets dergelijks snap ik je gedachtegang
Reply
Ik heb er 2 jaar over gedaan om haar "tam"te krijgen.Iedere keer een stapje vooruit en dan weer 2 achteruit.Ik wil je niet ontmoedigen, maar je zult enorm veel geduld moeten hebben.
Reply
mijn leguaan is nu 5 jaar... heb hem zeker 3 jaar niet kunnen aanraken in zijn bak. het was echt steeeds jagen om hem te pakken te krijgen. in het begin beet hij dan ook nog als ik hem vast had...

ik vind het inderdaad erg dat je zegt het na 2 maanden op te geven... had je je wel deftig ingelezen over deze dieren? dan had je geweten dat ze niet allemaal tam worden. dat de echte grote tamme loebassen eerder zeldzaam zijn. sommigen staren zich echt blind op het feit dat sommige super tam zijn, en worden blind voor de andere gevallen, waar ze een echt monster in huis hebben.

waarom moet je je dier perse kunnen uithalen? er gewoon naar kijken is toch even aangenaam? de mijne is nu eindelijk tam, naar mij toe, en sommige mensen die geen angst tonen laat hij ook doen. maar van het moment dat hij voelt dat iemand er bang van is, dan wordt hij opeens weer mister alpha... maar ik haal hem er eigenlijk enkel uit voor meet en weegwerk... anders laat ik hem rustig zijn gang gaan... wil ie er uit dan laat hij het wel weten door te krabben aan ramen en deuren...

met rust laten en tijd gunnen, dat moet je doen. niet je dier in de stress jagen.

greetz rigor
Reply
Sorry, dat ik het zeg maar ik vind het schandelijk dat je het nu al wilt opgeven!!!
Het houden van een leguaan is al niet gemakkelijk laat staan het handtam krijgen van zo'n groen ding.

Het heeft mij ook flink wat tijd gekost eer onze groene dame enigszins handtam was en dan heb ik het niet over een paar maanden maar over een paar jaar.
Realiseer wel dat niet iedere leguaan handtam wordt.
Het beste wat je kunt doen is om hem/haar zoveel mogelijk met rust te laten.

Waarom moet je je iggy oppakken of uit zijn/haar omgeving weghalen, laat het beestje eerst even aan zijn omgevingen wennen en aan de routines, je moet gewoon heel veel geduld hebben.
Reply
ik ben het wel een beetje met stephanie eens hoor! ikzelf heb 3 leguanen. 1 daarvan is al aardig tam en klimt zo op me. de 2e begint steeds meer tam te worden en nummer 3 is totaal niet tam en zal ook niet snel tam worden. deze leguaan heeft het gewoon niet in zich. prima, en daarom laat ik deze ook vooral lekker zijn gang gaan. je moet gewoon geluk hebben.

dat je het diertje er iedere keer uitpakt is ook niet bevorderend. in tegendeel. dit ervaart hij op ten duur als 'slecht'. al bedoel jij het nog zo goed.
je kan hem/haar beter even een maand met rust laten en alleen eten, drinken en schoon maken. ook niet echt aankijken wil ook wel eens helpen. zo komt hij tot rust en kan je na die maand proberen om hem/haar te lokken met wat eten. gewoon eten in je hand houden en hopen dat hij/zij erop af komt. dit zal hij/zij misschien niet meteen gaan doen. misschien 2 weken later al of misschien wel 6 maanden later. laat het vooral uit hem/haar komen.
wij zijn er wel aan toe, maar hij/zij moet dat natuurlijk ook zijn!
wie weet klimt hij/zij dan na een paar maanden wel zo op je arm of hij wil alleen nog maar uit je hand eten. zo kan je stap voor stap verder gaan.
maar alles op zijn/haar tempo!! dat is erg belangrijk.

succes!!! en vergeet vooral niet dat dit een leguaan is (oorspronkelijk een wild dier en dit zal die altijd weten en af en toe zo gedragen) en geen hond of kat die je lekker kan knuffelen wanneer jij het wel.

groetjes cindy
Reply
Iguandy Wrote:en kan je na die maand proberen om hem/haar te lokken met wat eten. gewoon eten in je hand houden en hopen dat hij/zij erop af komt. dit zal hij/zij misschien niet meteen gaan doen. misschien 2 weken later al of misschien wel 6 maanden later. laat het vooral uit hem/haar komen.
wie weet klimt hij/zij dan na een paar maanden wel zo op je arm of hij wil alleen nog maar uit je hand eten. zo kan je stap voor stap verder gaan.

Ik denk dat dit een goede tip is. Op deze manier heb ik bijvoorbeeld ook mijn uromastyx en laudakia's tam gekregen. In het begin schoten die alle kanten op als ik met mn hand in het terrarium kwam. Met heel veel geduld wilden ze uiteindelijk wel eten uit mn hand komen halen (dan wel alleen voer waar ze echt gek op zijn). Het stapje daarna was dat als ik in het terra bezig was, ze toch even bij mn hand kwamen kijken of er geen eten te vinden was. Nu is het inmiddels zo erg, dat ik ze letterlijk aan de kant moet duwen als ik het terra schoon wil maken.
Reply
Stee Wrote:
Iguandy Wrote:en kan je na die maand proberen om hem/haar te lokken met wat eten. gewoon eten in je hand houden en hopen dat hij/zij erop af komt. dit zal hij/zij misschien niet meteen gaan doen. misschien 2 weken later al of misschien wel 6 maanden later. laat het vooral uit hem/haar komen.

Ik denk dat dit een goede tip is. Op deze manier heb ik bijvoorbeeld ook mijn uromastyx en laudakia's tam gekregen. In het begin schoten die alle kanten op als ik met mn hand in het terrarium kwam. Met heel veel geduld wilden ze uiteindelijk wel eten uit mn hand komen halen (dan wel alleen voer waar ze echt gek op zijn). Het stapje daarna was dat als ik in het terra bezig was, ze toch even bij mn hand kwamen kijken of er geen eten te vinden was. Nu is het inmiddels zo erg, dat ik ze letterlijk aan de kant moet duwen als ik het terra schoon wil maken.
Maar daar klaag je niet over neem ik aan Big Grin
1.0.0 iguana iguana

Jup, ik breng teveel tijd door op dit forum. Wink
Reply
lordofdreads Wrote:Maar daar klaag je niet over neem ik aan Big Grin

Klagen doe ik zeker niet, al is het niet altijd even handig. De laudakia's bijvoorbeeld zijn niet zo groot (SVL=+/-9cm), maar wel vlug als water. Het is dus al een paar keer gebeurd, dat ze via mn arm op mn borst (of hoofd) springen en zie ze dan maar eens te pakken... :? Dan is het toch even een hoop gefoeter, maar achteraf moet ik er altijd weer om lachen dat ze me weer te snel af waren... Big Grin
Reply
Hey,

Mijn leguaan Spike is ongeveer een jaar oud. Nou ik kan hem niet pakken hoor. Oke ik heb wat achterstand denk ik vanwege een inbraak. Maar toch, hij eet alleen nog maar paksoi uit mijn hand. Ik denk omdat hij dat super lekker vind en het een lang blad is, dus niet zo dicht bij mijn hand hoeft te komen. Ik heb hem nu zelf zo'n maand of 10. Volgens mij maakt hij er ook een spelletje van. Als hij 2 hapjes heeft genomen van het blad probeer ik eerst voorzichtig onder zijn kin te kietelen met het blad en dan zie je zijn ogen dicht gaan (meneer zit gewoon te genieten) en dan ga ik het steeds wilder en harder doen en meneer blijft gewoon zitten en dan verschuif ik mijn hand en kietel hem met een vinger en als ie dan zijn ogen open doet en ziet wat ik doe, schrikt ie zich kapot en schiet er tussen uit. :roll: :roll: Maar Lieske is de volhouder hoor, ik hoop dat ie ooit nog echt zelf naar me toe komt. Nu komt wel naar me toe als het terra aan het schoonmaken ben, maar nog steeds op een cm of 10 afstand en ga ik er naar toe dan is tie weg.
Volhouden en zeker niet weg doen. Ik ben een super film kijker, maar als Spike sávonds aan de gang gaat mis ik echt de film. Hij is trouwens sinds ik het nieuwe terra heb veel meer in beweging echt soms niet normaal meer. Super om te zien.
GEDULT HEBBEN!!!!!! HEEEEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEL heb je dat niet, dan had je niet aan een leguaan moeten beginnen. SUCCES
Gr Lieske
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)