Paring Ctenosaura melanosterna
Vanmorgen hebben er weer een paring plaats gevonden bij mijn koppel Ctenosaura melanosterna. Een vroege paring dit keer. Normaal vinden de paringen plaats rond februari/maart en rond juli/augustus.
Het kan zo zijn dat de paring is opgewekt door de terugkomst van de man uit Blijdorp in augustus.
Dit is wel het eerste bewijs dat een man kan wisselen van vrouwen/locaties. Zo is het dus mogelijk om op verschillende locaties vrouwen te hebben die door één en dezelfde man gedekt worden. Dit is een voordeel, als je te maken hebt met vrouwen die elkaar onderling in één ruimte niet kunnen verdragen . Deze situatie maak je bij dit soort nog wel regelmatig mee.

Met een beetje geluk in januari 2009 eieren en met nog meer geluk rond april de jongen. Wordt weer een lekker druk begin van het nieuwe jaar.

Groet,
René Gaal,
Studbookkeeper Ctenosaura melanosterna E.S.F.,
Coordinator Assurance Colony
Ctenosaura melanosterna Project
Stamboekhouder Ctenosaura melanosterna
Concervation Officer
Reply
Big Grin We wachten met spanning af Wink
Houd ons op de hoogte Smile
We zullen duimen en hopen dat ze hier ook zin krijgen :oops: Tongue
Reply
Schitterend Rene, dat zal zeker goed zijn voor je melanosterna project! en kan de man weer terug naar Blijdorp om daar zijn werk weer te doen Tongue

Ik had nog wel een vraagje hoeveel founder bloedlijnen zijn er momenteel van de melanosterna?

gr. Kamiel

www.agamen.nl
Reply
Zeker mooi. De man gaat niet meer terug naar Blijdorp, aangezien de vrouw van Blijdorp met een ander vrouw en een jong mannetje naar Wenen gaat.

Wij beschikken ongeveer over zo'n 7 founder bloedlijen, maar het probleem op dit moment zit hem in de verhouding van de geslachten. Wij hebben maar twee mannen binnen de groep en de rest zijn vrouwen.
Vanuit de VS kunnen wij in de toekomst nog andere onafhankelijke bloedlijnen verkrijgen. In Europa ben ik nog aan het speuren en heb nog wat pijlen op mijn boog. Ik hoop dat probleem dus in de komende tijd te gaan oplossen, maar eerst vragen de twee zoos wat meer tijd.

Groet,
René Gaal,
Concervation Officer
Reply
spannend,gefeliciteerd en we gaan weer flink duimen dat alles goed verloopt Wink

en dan hier de actie foto's Tongue Wink

[Image: texelnov2008097td0.jpg]
[Image: texelnov2008098mp1.jpg]
Reply
Thilde bedankt voor het plaatsen van de foto's, het staat er weer mooi op.

Groet,
René Gaal,
Concervation Officer
Reply
Super René! Ik hoop met je mee voor een goede uitkomst van de eieren!
Reply
ik hoop dat het goed komt met de eggs....
super foto's trouwens..
Big Grin

houd ons op de hoogte
Reply
ZO...... :o :o Big Grin

ben even wat minder online geweest en er is een hoop gebeurd en gedaan afgelopen tijd (door mens en dier).

Hartstikke mooi en geweldig

Gefeliciteerd met de 2e Zoo en duimen op de uitkomst van de nieuwe eieren.
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)