eerste leguanen
Ik krijg deze week mijn eerste leguanen (beide 3 jaar oud), maar ik zou wat meer informatie willen hebben over de hoeveelheid voedsel die ze per week moeten krijgen, ik heb op deze site gelezen dat ze ongeveer 3 á 4 keer per week voedsel moeten krijgen. Hoeveel is dat ongeveer per keer en hoeveel dierlijk voedsel mag dat zijn?

Gr. Timon.
-----
Reply
Hoe dierlijk het voedsel mag zijn dat is heel simpel.
Totaal niet dierlijk. Leguanen zijn vegetariers. Het voeren van dierlijk voedsel kan op de lange duur erg schadelijk voor de leguanen zijn.
hou het dus op groentes en fruit.

Mijn leguanen krijgen elke dag te eten. En ze eten ook elke dag hun bakje leeg. Als het op is geef ik ze nog wat. blijft het liggen dan haal ik het weg want dan hebben ze genoeg gegeten. en de dag erna precies hetzelfde ritueel.

Groetjes Richard
Reply
okey bedankt Big Grin
-----
Reply
Hallo Timon,

Alvast geluk gewenst met je aanschaf.
En welkom op het forum. Onze meningen lopen (soms) nogal uiteen hier, maar een ieder van ons zal zijn best doen je van goed advies te dienen.

Wat voeren betreft: ook wij voeren onze 5 leguanen dagelijks. Soms eten ze veel, soms heel weinig. Dagelijks krijgen ze spitskool, groene kool, soms met andijvie, mandarijn, prei, bruin brood er door.
's Zomers krijgen ze paksoi, raapstelen, paardebloemen, weegbree, druivenblad, wilgenblad e.d. (dat scheelt in de portemonnee en dat heb je weer nodig in het winterseizoen als alles veel duurder is)

Geen dierlijk voedsel!

Veel geluk met ze!
Joke
5 groene leguanen, 5 anolis carolinensis, 1 anolis sagrei, 2 groene boomkikker, 2 helmbasilisk, 2 bruine basilisk, 3 wateragamen, 2 krokodilsalamanders, 2 ribbensalamanders, 2 baardagamen, 2 blauwtongskink, 1 groenendaeler, 3 kippen
Reply
Bambam en Pebbles zijn de twee oudste leguanen die ik heb en ze zijn nu 8 jaar oud.Tijdens hun eerste levensjaar kregen ze bij mij regelmatig(1 à 2 keer in de week) dierlijk voedsel zoals kattevoer en krekels.Ik ben dan ook van mening dat het weinig kwaad kan om jonge leguanen en drachtige vrouwtjes dierlijk voedsel te geven.Het is wel een feit dat leguanen die dit veel te eten krijgen op latere leeftijd problemen met de nieren kunnen krijgen dus altijd oppassen hiermee ! Toen mijn iggies nog klein waren kregen ze ook gewoon dagelijks eten maar tegenwoordig sla ik zonder problemen wel eens een dag over.Meestal echter krijgen ze gewoon dagelijks eten.In de winter kun je minder eten geven dan in de zomer want in de zomer eten ze veel meer.Dat is tenminste bij mij zo.Ze krijgen nu bij mij al jaren geen dierlijk voedsel meer alleen veel groente en wat fruit.Je moet in het begin altijd even aftasten hoeveel ze eten.Het is moeilijk te zeggen hoeveel ze nou echt moeten eten want dat is toch per individu verschillend.De ene eet meer dan de ander en het is mijn ervaring dat het ook helemaal niet de grootste hoeft te zijn die het meeste eet.Iggies zijn soms nogal eigenwijs[Image: smBiggrin.gif]
Reply
Kijk op deIguana-site hoe wij de leguanen voeren.

8)
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)