Tam worden/maken
Hallo Allemaal,
Ik heb Axl nu z'n 3 maanden en ben heel rustig bezig heb/haar gewent te maken aan mij. Als ik iets in het terarium aan het doen ben schiet hij naar het hoogste plekje helemaal aan de kant het verste van mij vandaan. Daar gaat hij rustig zitten kijken wat ik aan het doen ben.
Als ik dan klaar ben en even weg loop zit hij binnen 10 min. op de plaats waar ik bezig was om te kijken of daar iets lekkers ligt of wat er anders is...

Ben net ook twee weken op vakantie geweest, dus Axl moet zo wie zo nu weer extra wennen aan mijn aanwezigheid. En wat is hij al weer gegrooid. Wat gaat dat snel zeg!

Ik weet dan ik heel veel geduld moet hebben en dat het soms wel 1 1/2 jaar kan duren voor hij echt "tam" is. Daar ga ik helemaal voor. geduld heb ik wel aardig...al zeg ik het zelf.

Wat ik nu eigenlijk wilde weten is hoe hebben jullie dat nou gedaan. Hoe lang duurde het bij jullie. Gewoon wat leuke verhalen en misschien zelfs wat tips...
Axl is voor mij mijn eerste Leguaan en buiten een hamster en wat vissen heb ik verder geen huisdieren. In mijn omgeving is ook niemand met een leguaan waar ik mijn verhalen mee kan delen of vergelijken. Lang leven dit Forum!!!

groetjes Jeppy
Reply
Ik denk dat je al goed op weg bent,ik ben er zelf zo`n anderhalf jaar mee bezig geweest om Kiwi zo ver te krijgen,steeds een stapje vooruit en soms ook wel een stapje terug dat zul je ook merken als je op vakantie bent geweest, net als nu.

Ze is nu ruim 3jaar en het gaat hartstikke goed ze heeft af en toe haar buien maar als je daar rekening mee houdt dan accepteren ze je ook veel makkelijker.
Het is een kwestie van een lange adem hebben.
Reply
geduld is een schone zaak Idea Wink Wink en vergeet niet dat er ook leguanen zijn die nooit tam worden.
Mijn vrouwtje, die ik nu al weer een paar jaar heb is sinds kort echt aaibaar Wink
voorheen, was ze gelijk weg, zodra de deur open ging en nu blijft ze zitten , ik moet haar wel heel rustig benaderen Idea Wink
Tessoro  en Bimbo (iguana iguana rhinolopha)
een hond, Philos (X border collie / friese stabij)
http://drakieonline.haaralbums.nl/
Reply
geef het gewoon de tijd...het is toch per leguaan verschillend dus je kan er geen tijdstip/data van tam worden aangeven.... Big Grin
Reply
Alvast bedankt voor de reacties.
Toevallig zit ik nu ziek thuis en heb dus extra tijd voor Axl.
Gisteren kwam hij/zij al heel dicht bij, maar koos toen heel bijdehand zijn eten uit zijn bak in plaats van het eten op mijn hand. Big Grin
Moest er erg om lachen!
Reply
Lekker warm water sproeien met de plantenspuit. Ze sluiten dan de ogen en dan kan jij mooi even van de gelegenheid gebruik maken om hem onder zijn kin of over zijn keelwam te kriebelen. Je zal zien dat dat gewaardeerd wordt en dat ze het op een gegeven moment zelfs toelaten zonder dat er een plantenspuit aan te pas komt. Kriebelze! Wink
Zoet fruit uit de hand voeren helpt meestal ook wel om een leguaan 'tam' te krijgen.
Succes.
Reply
grappig dat je juist die twee dingen noemt. Van water moet axl niets hebben en fruit eet hij niet. Maar ik zal het proberen met de dingen die hij wel eet. Big Grin
Reply
heb je wel eens manderijn of b.v meloen geprobeert ook aardbeien vinden ze vaak erg lekker
Reply
mijn tesso zwemt graag maar sproeien :evil: ze kiest dan snel het hazen of leguanenpad Big Grin Tongue Wink
banaan vinden ze vaak erg lekker Idea Wink
Tessoro  en Bimbo (iguana iguana rhinolopha)
een hond, Philos (X border collie / friese stabij)
http://drakieonline.haaralbums.nl/
Reply
als je zo thuis bent kan je ze extra in de gaten houden. Confusedhock:
Had vandaag banaan gegeven en normaal moet hij daar echt niets van hebben, maar zag net dat hij daar een hap van nam. Big Grin Dus die kan ook bij het lijstje van dingen die hij uit mijn hand kan gaan leren eten.
Ga vanmiddag weer even oefenen!! :!:
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)