Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)
vraagje over verlichting - Printable Version

+- Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk) (https://sdgl.org/forum)
+-- Forum: Verzorging (NL) (https://sdgl.org/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: UV & Verlichting (https://sdgl.org/forum/forumdisplay.php?fid=37)
+--- Thread: vraagje over verlichting (/showthread.php?tid=3996)

Pages: 1 2

vraagje over verlichting - smileytjuh - 02-11-2014

Ik heb een vraag over de verlichting van mijn terrarium
Ik heb een terraium van 100x100x50
daar zaten al 3 lichtpunten in toen ik deze kocht
maar zonder afschreming of iets dergelijks.
Nu zou ik graag een lichtbak maken wat bovenop mijn terra
staat zeg maar. (zie foto 1)
Met oog op afscherming zo dat kadavertje zich niet
kan verbranden.

Er zitten momenteel de volgende lampen in:
1x Jbl Uv Spot 100W
1x Exo Terra Daylight Basking Spot 50W
1x Exo Terra Night Heat Lamp 50W
De Uv lamp is zo'n hele grote zeg maar(zie foto2) en die wil ik graag
vervangen voor een kleiner model.
Wat raden jullie mij aan om hiervoor te nemen.
Ook heb ik zitten kijken naar een keramische warmte lamp.
Zijn die beter of juist niet?
De temp in het terrarium is nu boven in rond de 27 graden
en onderin rond de 22 graden.
Als ik de grote uv vervang door een kleinere verlies ik dan geen warmte
want die grote geeft ook een hoop warmte af.
Ik hoop dat jullie kijk hier op en kennis mij verder kunnen helpen.

Foto 1
[Image: 9635102302111lampen.jpg]

Foto 2
[Image: 2051726311110Terra1.jpg]

RE: vraagje over verlichting - Yoni van Uden - 03-11-2014

Het principe dat je getekend hebt is een zeer goede optie. Dit hebben wij zelf ook meerdere malen bij terraria gedaan. Je kunt er dan zelfs nog voor kiezen om de binnenkant van deze constructie te voorzien van aluminiumfolie of bijvoorbeeld radiatorfolie, zodat alle warmte naar beneden gericht wordt.
Zo te zien heb je een brede ventilatierand boven in je terrarium zitten, dus deze optie is erg goed mogelijk.
Voordeel is dan ook dat je zelf ook niet recht tegen het licht in zit te kijken.

Ik vind keramische lampen erg prettig. Alle energie gaat naar het produceren van warmte, en niet ook nog naar het maken van licht. Zijn lampen die over het algemeen ook erg lang meegaan.

De temperaturen in het terrarium zijn prima in orde. Heb je de temperatuur onder de spot ook wel eens gemeten?

RE: vraagje over verlichting - smileytjuh - 03-11-2014

Dankje voor het advies Yoni, ik zal de temp onder de spot eens meten dat had ik nog niet gedaan.
Ga morgen gelijk een keramische lamp bestellen, en ook een nieuwe uv lamp.
een kleiner model dan er nu in hangt zodat die beter in de koof past. Ik maak de koof van
aluminium heb hier nog een hele grote plaat liggen die zich daar vast voor wil laten gebruiken.
Daar boor ik dan ook nog wat gaatjes in voor ventilatie en scherm de onderkant af met kippengaas.
Welke uv adviseren jullie?

RE: vraagje over verlichting - Yoni van Uden - 03-11-2014

Ik ben persoonlijk erg tevreden met de Solar raptor lampen. We hebben bij onze leguaan de 70 watt met voorschakelapparaat en bij de schildpadden 100 watt zonder voorschakel.
Ik weet alleen niet of ze qua formaat nou zoveel verschillen met de lamp die je nu hebt.

Houdt er wel rekening mee dat aluminium ook warm wordt aan de buitenkant.
Je kan ook van hout gemakkelijk een constructie maken en de binnenkant met alu bekleden.

RE: vraagje over verlichting - smileytjuh - 03-11-2014

Okee, is mss ook wel beter eentje van hout maken, dat slingert hier ook nog wel zat rond.
En heb even gekeken naar de solar raptor lampen maar idd die zijn net zo groot als die er nu in hangt.
Zelf dacht ik dat er ook kleinere waren heb namelijk bij mn baartjes een kleinere hangen, maar dan kom ik
waarschijnlijk niet weg met het vermogen dat is een exo terra uvb100 25w. Ik ga morgen wel even stoeien
met een zaag en wat hout mss kan ik de koof breed genoeg maken voor de uv lamp.

RE: vraagje over verlichting - Yoni van Uden - 04-11-2014

Het is ook geen ramp als de koof net iets breder valt over de verluchtingsstrook. Gebruik trouwens alleen porseleinen/keramische fittingen (ivm hoge wattages en warmte die zich kan verzamelen in de kap)

RE: vraagje over verlichting - Eddy - 04-11-2014

Zo'n kap is een uitstekend idee. Het geeft meer leefruimte en de leguaan kan zich niet meer branden. Toevoeging op Yoni: Pas ook op met snoeren die kunnen smelten in zo'n kap!

RE: vraagje over verlichting - smileytjuh - 04-11-2014

Er zitten porseleinen fittingen in die ga ik gewoon her gebruiken.
en wat de kabels betreft, dankje voor de tip probeer ze zo veel mogelijk
buiten de koof te laten lopen.

Heb trouwens van daag de temp gemeten onder de spots onder de warmte
lamp is het 35 graden en onder de uv lamp 40graden. Is dat normaal dat de uv lamp
meer warmte geeft?

RE: vraagje over verlichting - Yoni van Uden - 04-11-2014

Je Uv lamp heeft 50 watt meer vermogen, dus ja dat is normaal dat deze meer warmte afgeeft.

RE: vraagje over verlichting - smileytjuh - 04-11-2014

Ja dat is idd logisch. Ben vandaag begonnen aan de lichtbak voor boven op t terrarium hopelijk kan ik deze t weekend plaatsen. Dan naar het volgende project een waterval maken.