Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)
Deze lieverdjes mogen niet meer - Printable Version

+- Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk) (https://sdgl.org/forum)
+-- Forum: Algemene subfora (NL) (https://sdgl.org/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: Nieuws uit de media (https://sdgl.org/forum/forumdisplay.php?fid=88)
+--- Thread: Deze lieverdjes mogen niet meer (/showthread.php?tid=3818)

Deze lieverdjes mogen niet meer - Yoni van Uden - 10-04-2014

Bron

De Amerikaanse brulkikker, de pallas-eekhoorn, de rosse stekelstaarteend en de grote waternavelplant. Door lang aandringen van het kabinet komt er volgend jaar een Europese verkoop- en houdverbod voor deze en andere schadelijke exotische beesten en planten.

De soortenlijst wordt komende maanden opgesteld door de Europese Commissie en moet per 1 januari 2015 in werking treden. Voor Nederland komen in ieder geval een achttal dieren en enkele planten op de lijst te staan: de sier- en de roodwangschildpad, de Amerikaanse brulkikker, de rosse stekelstaart (eend). Verder betreft het vier soorten eekhoorns: de pallas-eekhoorn, de grijze-, zwarte- en de voseekhoorn.

Allen vormen ze een ernstige bedreiging voor onze eigen inheemse rode eekhoorn. De pallas-eekhoorn - eind jaren negentig ontsnapten er waarschijnlijk enkele exemplaren uit een dierenhandel - zorgt met zijn continue geknaag bovendien voor veel schade aan huizen, pvc-buizen en elektriciteitskabels. Planten die de oorlog worden verklaard zijn de grote waternavelplant, de kleine waterteunisbloem en de Hydrilla.

Dweilen met de kraan open
Volgens staatssecretaris Dijksma (EZ) wordt een Europese zwarte lijst hoog tijd. 'Wij bestrijden al jaren exotische planten en dieren die schade veroorzaken,' zegt de bewindsvrouw. 'Als ieder land dat anders aanpakt, blijft het dweilen met de kraan open. Nu kunnen we samen optrekken.'

Een notering betekent dat flora en fauna niet meer ingevoerd, gehouden en gefokt mogen worden. Wel komt er een overgangstermijn voor winkeliers en particulieren. Dierenwinkels mogen invasieve soorten die zij al op voorraad hebben nog enkele maanden houden. Particulieren mogen dieren blijven houden tot ze een natuurlijke dood sterven. Ze mogen echter niet meer fokken. De lijst wordt bewust niet té groot, stelt Dijksma. 'We willen ons beperken tot soorten die nog niet of slechts beperkt voorkomen in Nederland. Je wilt er geen nieuwe soorten bij hebben.'

De inzet van Dijksma is begrijpelijk: met wereldwijde handelsknoopunten als de Rotterdamse haven en Schiphol komt Nederland relatief vaak in aanraking met invasieve exoten. Ze worden ingevoerd en ontsnappen of worden expres losgelaten. Of ze liften als verstekeling mee op schepen. Zo komt de Aziatische tijgermug ons land binnen via partijen geïmporteerde autobanden. Het insect, dat dengue (knokkelkoorts) kan veroorzaken, moest vorig jaar zomer bij zeven verschillende bandenbedrijven worden bestreden.

De bestrijding van schadelijke dieren en planten wordt pas vrij recent serieus wordt opgepakt. Al heel wat exoten hebben zich hierdoor voorgoed weten te vestigen. Eén van de meest bekende voorbeeld is de muskusrat, die ruim een eeuw geleden vanuit Noord-Amerika in Europa terechtkwam nadat een Tsjechische landheer een paartje had uitgezet. Het knaagdier ondermijnt inmiddels vrijwel overal in Nederland dijken met zijn onuitputtelijke gegraaf. Het kost het overheden jaarlijks tientallen miljoenen euro's om het beest te bestrijden.

Ander voorbeeld is de in 1967 gearriveerde Nijlgans, waarvan er inmiddels tienduizenden resideren. De halsbandparkiet is in grote steden ook al lang niet meer alleen in een kooi te vinden. En de in de jaren '90 in Brabant opgedoken eikenprocessierups vormt een ware plaag in heel Nederland.

Ook exotische planten richten schade aan. Neem de cabomba, ook wel waterwaaier genoemd, die dankzij aquariumbezitters waarschijnlijk in sloten en meren is terechtgekomen. De cabomba richtte vijf jaar geleden veel schade aan in de Loosdrechtse plassen en overwoekerde de inheemse waterplanten. Het kost waterschappen een vermogen om exotische waterflora op te ruimen. Om schadelijke exotische dieren en planten te bestrijden richtte het toenmalige ministerie van Landbouw in 2009 het Team Invasieve Exoten (TIE) op. Het is inmiddels ondergebracht bij voedsel- en warenautoriteit NVWA.

RE: Deze lieverdjes mogen niet meer - Montes - 10-04-2014

de roodwangschildpad is mag hier in belgie al een tijdje niet meer verkocht worden

RE: Deze lieverdjes mogen niet meer - leroy - 11-04-2014

de sier/roodwang schildpadden zijn zo erg gekruist laatste jaren dus ik vermoed dat dit een moeilijke opgave wordt.

RE: Deze lieverdjes mogen niet meer - Yoni van Uden - 11-04-2014

De roodwang mag hier in Nederland ook al sinds 1997 niet meer ingevoerd worden. Naar mijn weten mochten dieren die hier al waren wel nagekweekt worden.
Ik begrijp enerzijds wel het probleem, ik wordt er ook niet vrolijk van als ik de zoveelste (in dit geval vaak) geelwang en geelbuik in het kanaal zie zwemmen. Maar aan de andere kant denk ik dat ze hierbij de grootste exoot vergeten. Namelijk de huiskat die veel mensen buiten rond laten lopen. Daar zou wat mij betreft een betere regelgeving op mogen komen, zodat katten alleen nog op eigen terrein mogen komen. Zo krijgen vogels en andere kleine dieren, zoals kikkers ook betere kansen.
Was toevallig vorige week bij vrienden barbecueën, toen een van hun katten een merel ving. Ik kan daar echt niet tegen, maar helaas snapt niet iedereen het probleem. Er wordt dan gezegd: dat is de natuur.. nee het is de aard van het beestje, geen natuur.

Maar goed ik dwaal weer af Smile

RE: Deze lieverdjes mogen niet meer - michael-hoogvliet - 11-04-2014

vind dat van die Aziatische tijgermug maar onzin
die kan ook via andere wegen hier komen en wat is er zo erg aan de roodwang schildpad
denk dat mens wel na wat dit betekend voor mensen die reptielen houden?

maar betekend dit dat je helemaal niks meer mag houden of word die zwarte lijst voor maar een bepaald aantal dieren? want neem aan zoals de leguaan dat je die gewoon mag houden omdat die onder de cites regelement valt en een bedreigd diersoort is?

vind het ook maar een kontverhaal dat die vossen schade toebrengen? sorry hoor maar ik heb meer last van muizen en ratten dan van een vos laat ze lekker betere dingen doen dan zo onbenulig lijstje aan te maken

RE: Deze lieverdjes mogen niet meer - leroy - 11-04-2014

heel veel dingen zijn overdreven en misschien helemaal uit de pan geschoten...anderzijds ben ik het wel met Yoni eens en horen ze gewoon niet thuis hier en tasten ze onze inheemse dieren aan.
Yoni noemde al huiskat......wat is dat tegenwoordig aangezien deze zo vaak gekruist zijn valt vrijwel alles onder huiskat en deze word dan ineens gezien als inheems........nou ik heb huisleguanen hahaha

RE: Deze lieverdjes mogen niet meer - Evert - 11-04-2014

Als je roodwangen wil dan haalje ze hier gewoon uit de stad. De Amstel zit er vol mee.

RE: Deze lieverdjes mogen niet meer - Montes - 11-04-2014

ewel yoni proficiat, ge zijt echt van hetzelfde gedacht dan ik. Ik ben het ook al meer dan beu dat katten zomaar op straat lopen. Hier bij ons is het vergeven van de zwerfkatten. Ik ben liefhebber in hart en nieren maar katten moet ik echt niet.

RE: Deze lieverdjes mogen niet meer - DutchSnake - 12-04-2014

Katten is ook het grootste probleem met daarnaast honden, vee en het algemene problemen waarin ookal zeker 1 dode per jaar vallen in NL.
Exoten geven weinig problemen, maar omdat het exoten zijn... daarom mogen ze niet.

Jammer en teleurstellend dat de homosapien politicus niet op de negatieflijst staan..... die veroorzaken de meeste problemen van allemaal.