Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)
Energie besparende warmte lampen - Printable Version

+- Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk) (https://sdgl.org/forum)
+-- Forum: Verzorging (NL) (https://sdgl.org/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: UV & Verlichting (https://sdgl.org/forum/forumdisplay.php?fid=37)
+--- Thread: Energie besparende warmte lampen (/showthread.php?tid=3717)

Energie besparende warmte lampen - lecerated - 18-01-2014

Hallo, ik vroeg mij af of iemand weet of der energie besparende warmte lampen bestaan?
Ik ga volgend jaar namelijk verhuizen en ben van plan een groot terrarium te bouwen.

Of heeft iemand enige tips om een terrarium op temperatuur te houden ipv alleen maar met lampen

Groetjes lesley

RE: Energie besparende warmte lampen - frans - 19-01-2014

Warmte is energie en die moet je kopen.

RE: Energie besparende warmte lampen - Evert - 19-01-2014

Infrarood warmtepanelen. Deze worden al jaren zeer effectief gebruikt in dierenverblijven.

RE: Energie besparende warmte lampen - frans - 20-01-2014

ja, maar dat bespaart geen energie/geld. Een paneel van 500 Watt geeft wel een meer verdeelde warmte en een gevoel van behaaglijkheid, maar dieren hebben daarmee geen warme plaats/warmteplaats omdat de straling te zeer wordt verspreid en de temperatuur te laag is. Mensen met kleding aan voelen zich al behaaglijk bij 20 graden, maar reptielen hebben zeker 30 graden nodig en dat haal je dus niet met warmtepanelen.
5 warmtelampen van 100 Watt geven dan een baskingplaats met veel meer comfort.

Op warmte kan je niet besparen, je kunt tegenwoordig wel meer licht uit een kilowatt krijgen dan in het verleden.

RE: Energie besparende warmte lampen - Eddy - 20-01-2014

Het ligt er dus aan wat voor formaat terrarium je maakt.
Bij ons op de kamer werkt de combinatie van 2 panelen en 2 lampen heel goed.

Maar als je wil besparen op de energiekosten denk ik dat je aan isolatie moet gaan denken.
Dit is dé manier om kosten te drukken.

RE: Energie besparende warmte lampen - frans - 21-01-2014

Hoeveel vermogen gebruiken jullie op welk vloeroppervlak? En zit daar nog CV of zoiets bij?

RE: Energie besparende warmte lampen - Yoni van Uden - 21-01-2014

940 watt (2x 400 watt warmtepanelen en 2 x 70 watt solar raptor) Er is ook een centrale verwarming op de kamer, maar die zal het hoogstens naar de 18 graden brengen. De kamer is 12m² en 27-28 graden.
Verder is de kamer in zijn geheel geisoleerd met piepschuimplaten van ik denk zo'n 4 cm dik en de ramen zijn voorzien van dubbelglas.

RE: Energie besparende warmte lampen - Eddy - 21-01-2014

De warmtepanelen zijn overigens aangesloten op een thermocontrol pro, dus niet continu aan.

RE: Energie besparende warmte lampen - frans - 22-01-2014

Super geïsoleerd dus, dat spaart geld.
Voor een gewoon terrarium, dus geen kamer, moet je rekenen op 200 Watt per vierkante meter vloeroppervlak. let wel, dat is een gemiddelde, er zijn dieren die met minder genoegen nemen maar je hebt echt ook echt koukleumen.