Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)
Chagerijnige leguaan - Printable Version

+- Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk) (https://sdgl.org/forum)
+-- Forum: Species in our Foundation (NL & International) (https://sdgl.org/forum/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Iguana iguana (https://sdgl.org/forum/forumdisplay.php?fid=16)
+--- Thread: Chagerijnige leguaan (/showthread.php?tid=3583)

Chagerijnige leguaan - Daveverdaas - 22-09-2013

Beste allemaal,

Vraagje, ik heb nu een paar maanden een super leguaan. Hij is vanaf het begin al een perfect beestje. Geen problemen met eten, super tam, en makkelijk te hanteren. Nu heeft ie sinds een week een rare bui. Hij is heel schrikkerig en kruipt weg zodra ik voor zijn bak ga staan. Hij eet nog wel maar niet meer zo gretig als eerst. Hij zit continu op allerlei plekjes verstopt en zodra hij mij ziet gaat hij zelf achter een tak hangen. Wat kan dit zijn? En hoe los ik dit op? Ik maak me nogal zorgen om mijn kleine grote vriend!

Alvast bedankt!

Gr. Dave en johaan( de leguaan ) :haha:

Op de foto zie hem helemaal bovenaan in de plant hangen. Als ik dichterbij ga staan dan kruipt ie meteen naar de andere kant van de plant.

RE: Chagerijnige leguaan - Yoni van Uden - 23-09-2013

Allereerst welkom op het forum Smile
Zijn er recent misschien dingen veranderd in de omgeving? En zijn de temperaturen/luchtvochtigheid hetzelfde als voorheen?
Hoe oud is hij en hoelang heb je hem precies?

RE: Chagerijnige leguaan - Daveverdaas - 23-09-2013

Dank je wel!

Ik heb zijn bak iets veranderd. Daar leek hij in het begin geen problemen mee te hebben. Verder is er weinig veranderd, er staan wat manden op zijn bak om de lichtbevochtiger weg te werken. Ik heb hem sinds begin juli, en gok dat hij zo een 4-5 maanden oud is. Verder is het buiten wat kouder geworden dus in zijn bak ook een beetje. Luchtvochtigheid is hetzelfde als voorheen.

Zo angstig kijkt ie me aan. Zie foto.

Het kan best zijn dat hij aan de nieuwe situatie moet wennen. Het temperatuurverschil van buiten kan er inderdaad mee te maken hebben dat het nu in zijn terrarium iets kouder is. Daarom vind het gebruik van thermostaten ook altijd zo fijn, dan zit je niet met temperatuursverschillen te kijken. Deze kan je overigens beter niet op je uv-spot aansluiten, daar dit niet goed is voor de lamp, maar op een andere verwarmingsbron, bijvoorbeeld een keramische warmtelamp.
Ik zou het nog even aankijken, je hebt het diertje nog niet zo lang. Zolang hij goed eet en zont zou ik me niet te druk maken. En vooral niks forceren. Probeer het diertje te lokken met wat lekkers. De sdgl-brokken zijn bij veel leguanen favoriet.

RE: Chagerijnige leguaan - Daveverdaas - 23-09-2013

Ik ga er nog een lamp in hangen. Na een meting gedaan te hebben blijkt het maar 29graden te zijn. Veel te laag lijkt me. Ik ga het in de gaten houden!
Tnx voor je advies!

Gr. Dave

Voor de algemene temperatuur is dat prima. Maar voor onder de spot is dat te laag.