Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Wat nog te doen met mijn ex-verwaardeloosde leguaan?
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2
Hallo allemaal,

Wij hebben eind oktober 07 een uitgemergelde leguaan opgenomen. Hij of zij (Kermit) zag er echt slecht uit, en ik heb 'm in het begin min of meer gedwongen te eten. Inmiddels gaat het voor mijn gevoel ontzettend goed. Hij is van 48 gram op 31 oktober (63 cm) naar vandaag 298 gram gegaan (67 cm). Hij begint er nu goed "rond" uit te zien. Ook heeft hij overal een eigen mening over. Mijn vraag is echter hoe groot deze leguaan nu nog kan worden. De vorige eigenaar had 'm ongeveer 4 jaar, en in die tijd is hij niet echt gegroeid. We snappen wel dat Kermit een enorme groeiachterstand heeft... maar wat kunnen we verwachten? Bij een zoogdier zou ik geen groei meer verwachten, en bij een vis juist wel afhankelijk van de grootte van het aquarium... maar geen idee hoe dat bij reptielen zit. We willen dat graag weten omdat we een nieuw terrarium voor Kermit willen bouwen, maar liefst zo dat het niet binnen de kortste tijd weer te klein is. En misschien zijn er nog andere dingen die we moeten doen om alles goed geregeld te krijgen? Z'n herkomst moet ik nog zien te traceren, maar hij heeft al een terrarium met badje, wc, drinkbak, voederbak, bladeren die aan takken worden gebonden, schuilplaats, UVb-lamp en warmtelamp... pffff was dat schrijven.. Ook gaat hij dagelijks onder de douche, en minstens 1x per week in een groter bad. Verder hebben we een kamerhoge ficus benjamina waarboven een warmtelamp hangt en waar hij een paar keer per week gymnastische oefeningen in doet. Maar wat nog meer?? Alle opmerkingen zijn welkom! Enne.. de foto's volgen nog.. maar de eerste foto's zijn noodgedwongen door glas genomen omdat hij zo zwak was en niets gewend.. dus ik wil er eerst mooie foto's bij hebben voordat ik die andere laat zien :? Groetjes,

Merel
Ik zou niet afwijken van de minimale maten voor huisvesting.
Deze zijn zoals je wellicht al lang weet: 2m breed 2 meter hoog en 1 m diep.
Ok....ehh.. dan ga ik meteen maar weer verder met het uitmesten van ons huis! De ruimte moet toch ergens vandaan komen Cry .... Bedankt, en als je nog meer tips hebt hoor ik ze graag want we weten nog niet zoveel. Zijn pas sinds we Kermit kregen alles gaan uitzoeken. Dat was namelijk een beetje een spontane actie. :oops: We hadden 'm eerst naar de dierenbescherming willen brengen, maar dat ging allemaal nogal vaag. Van kastje naar de muur gestuurd, iedereen zei dat we ergens anders moesten zijn, maar niemand durfde het arme dier op te nemen. Idea Dus toen hebben we dat zelf maar gedaan. En tot nu toe met succes gelukkig! Big Grin Big Grin Big Grin Overigens moet niemand nu proberen 'm nu nog af te pakken :evil: want we zijn inmiddels erg aan 'm gehecht geraakt. Grtz.

Merel
jeetje, wat is hij gegroeit dan!! goed joh.
als de vorige eigenaar heb inderdaad al 4 jaar heeft gehad, zou ik niet echt meer verwachten dat er nog een kleine metertje bij groeit. helemaal zeker weet ik dit niet. ben benieuw wat anderen erover zeggen.

ook al blijft hij misschien kleiner als de gemiddelde leguaan, dan zou ik toch wel een terrarium maken van minimaal 2x1x2. dan weet je zeker dat hij lekker de ruimte heeft en kan doen wat hij wil in zijn grote terrarium. als jullie toch deze ruimte kunnen geven/maken, waarom dan kleiner??

groetjes iguandy
hoi merel
mijn iggy heeft vijf jaar in een bak gezeten van 120cm H x 40cm D x 60cm B zonder uv lamp.
en mat 108cm toen ze bij mij kwam verder mankeerde ze niks was gezond en mooi van kleur, nu 10 maanden later dat ze bij mij zit woog ze 4kilo enmeet ze135cm is momenteel bezig om haar eerste leg te doen spijtig genoeg nu wel in dieren kliniek van merelbeke
je zal moeten afwachten want ik denk dat het wat tijd nodig zal hebben en zal zeker beteren in een grotere bak Wink
groeten 8)
je dier heeft een enorme achterstand en zal dit nooit meer helemaal inlopen maar met de juiste verzorging zal hij toch nog wel gaan groeien. Maak dus toch maar een lekker groot terrarium met goede lampen, ook uvb en voor de nacht een porceleinen lamp Idea Wink
Bedankt voor de huisvestingstips allemaal! Hij zat inderdaad in een vergelijkbaar kleine bak Ine (of Kaya? Wink ) met 1 tak en een waterbak, verder alleen maar glaswanden. En zo te zien is hij/zij gezond, want bij ons komt ie goed aan. Maar dan kan ik dus nog hopen dat ie nog lekker een stuk groter wordt! Big Grin Die porceleinen lamp voor 's nachts zal ik alvast kopen, nu blijft ie 's nachts op temp door het tropische aquarium naast 'm, maar met een nieuw thuis was dat voor ons ook een vraagteken. Alhoewel ik 'm niet graag naast het aquarium weghaal, want hij vindt de vissen nogal interessant (kijkt ie graag naar als ie op de "wc" zit :roll: Big Grin
Groetjes M
hoi merel hoe groot zit hij nu gehuisvest/

en idd 47 cm in 4 jaar hmmm is niet een beetje groeiachterstand maar heel veel.

ik verheug me op de foto's
Bijna niet te zien op deze foto, maar boven is "voor" en onder "na"... Ofwel.. bovenste foto van van toen we 'm net drie dagen hadden, en onderste foto van eergisteren. Waar kan ik hier ergens grotere foto's kwijt? Of hoe? [/quote]
nee idd niet goed te zien.

Je zou evt foto's kunnen plaatsen in het fotoalbum en anders zou je de foto's op een verzamelsite moeten zetten zoals photobucket.com en dan dmv img hier op zetten
of zet een directe link

ik zou graag wat foto's willen zien van toen en nu

gr
Pages: 1 2