Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: nieuw terra
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3

bomvis

hallo t is dan zo ver ben begonnen met de bouw van een nieuw terra voor mijn leguanen

fotos volgen nog vandeweek terra is nog niet klaar

nu is de vraag hij word 120breed x120 lang x 150 diep x 180 hoog

welke lampen kan ik t best der in hangen en welke uvb lamp wil t nu ff goed voor elkaar maken

bomvis

niemand die me kan helpen??????
Hoi Bomvis,

Ik zou kiezen voor 2 Megaray of Osram uktravitalux lampen en vervolgens met licht bijverwarmen. Zelf gebruik ik Halogeen bouwlampen 2 stuks a 150 watt. Deze combinatie zorgt voor een goede temp in mijn situatie. Het voordell van 2 UVB lampen en de halogeen is dat beide dieren zo hun eigen ligplaats kunnen uitkiezen.
hoi bomvis je bent er nog was ff bang dat je niet meer terug zou komen na dat je wat kritiek had gekregen maar gelukkig ben je er nog(moet dat ook niet zien als iets negatiefs maar meer als positieve kritiek) maar goed ook kan je over wegen om een daglicht tl in je terarium te hangen zodat je leguaan dingen kan zien zoals hij het hoort te zien .volgens mij las ik hier laatst een berichtje over van catwomanja en moet zeggen dat ik het wel met haar eens was over het geen wat ze daar bij te vermelden had.dus mischien een goede optie voor je nieuwe terrarium. Wink
peter Wrote:hoi bomvis je bent er nog was ff bang dat je niet meer terug zou komen na dat je wat kritiek had gekregen maar gelukkig ben je er nog(moet dat ook niet zien als iets negatiefs maar meer als positieve kritiek) maar goed ook kan je over wegen om een daglicht tl in je terarium te hangen zodat je leguaan dingen kan zien zoals hij het hoort te zien .volgens mij las ik hier laatst een berichtje over van catwomanja en moet zeggen dat ik het wel met haar eens was over het geen wat ze daar bij te vermelden had.dus mischien een goede optie voor je nieuwe terrarium. Wink

;-))))
Wij zijn hier toch op het forum om elkaar te helpen, niet?
Als ik begin aan mijn terra zal ik ook foto's plaatsen en hoop ik dat iedereen hier mij ook in goede banen kan leiden.... ;-)
Ik ben van plan om in mijn terra enkele T5's te hangen die super veel licht geven, zodat mijn draakjes ook het hele terra kunnen zien...

@ Bomvis: heel veel succes met het bouwen en wij wachten alvast de foto's af!!! ;-)

Greetzzzz, Anja
bomvis Wrote:hallo t is dan zo ver ben begonnen met de bouw van een nieuw terra voor mijn leguanen

fotos volgen nog vandeweek terra is nog niet klaar

nu is de vraag hij word 120breed x120 lang x 150 diep x 180 hoog

welke lampen kan ik t best der in hangen en welke uvb lamp wil t nu ff goed voor elkaar maken

Alles is weer afhankelijk van je situatie, omgevingswarmte, lichtinval , inrichting, etc etc. Recentelijk zijn er best goede topic's ontstaan over de diverse lampen en mijn advies is dan ook om daar eens op te zoeken. gaande weg kom je er wel achter wat veel gebruikt wordt en waar de plus en minpunten liggen. Hiermee kan je een voorstel doen en zoals je al gemerkt hebt zullen de meeste mensen oprecht hun mening weerleggen en eventueel elkaar aanvullen daar waar nodig.

Uit eigen ervaring geef ik de voorkeur aan LR Sunbright's gecombineerd met megaray. in mijn geval gebruik ik de zoological. Reden waarom zoological; de sunbright's geven minder uvb af dan ik me dieren wil geven en compenseer dit met zoological op een grotere afstand. Waarom dan toch de sunbright; zeer hoge lichtopbrengst (heel natuurlijk) en gemiddeld warmte en uvb.

In de toekomst wil ik ook de megaray met externe vsa gaan beproefen voor de leguaanbak en indien dit niet voldoende is gaat hij naar 1 van me andere bakken met dieren.

zoek en gij zult vinden.

uiteraaard zullen we je vragen beantwoorden zo goed als we kunnen, suc6 en ehhh foto's zien we graag tegemoed.
De knuppel maar even in het hoenderhok. Er wordt tegenwoordig geroepen aan de hand van onderzoeken dat reptielen de wereld visueel anders waarnemen in kunstlicht. Het motto wat verkondigd wordt is dan ook daglicht lampen te gebruiken. Nu is wel onomstootbaar bewezen dat daglicht zo wel voor de mens als voor fauna en flora gunstige, gezonde en positieve effecten teweeg brengt. Het toepassen van daglichtlampen in een terrarium heeft zeker zijn nut in deze. Echter wordt er ook gesteld dat reptielen door het gebruik van kunstlicht kleur anders hun omgeving dan wel wereld kunnen waarnemen. Hier is precies het punt van discussie. Hoe is te onderzoeken wat een dier daadwerkelijk visueel waarneemt? Is wat het dier waarneemt stressverhogend daardoor? Stel de kleur van voeding wordt anders waargenomen. Laten we zeggen dat in geval van herbivore hagedissen bladgroen dan bijvoorbeeld rood van kleur is geworden. Een hagedis/reptiel combineert haar waarneming tezamen met geur. Zorgt de combinatie van kleur en geur dan of het dier kan gaan consumeren? Waarschijnlijk wel want vele onderzoeken wijzen in die richting. In ieder geval levert dit kennelijk geen aanwijsbare stress op daar dieren gewoon hun dieet op eten in welke kleursamenstelling van licht dan ook.
Stressmetingen van dieren in kunstlicht ten opzichte van die in daglicht. Hoe heeft men deze vorm van stress kunnen isoleren van samenhangende stressfactoren? Is wat wij als mens waarnemen wel de kleur als van origine? Misschien zien wij de wereld ook niet in de kleurstelling van oorsprong. In ieder geval kan niet gezegd worden dat het ontbreken van natuurlijk daglicht en dus toedienen van kunstlicht dit een stressverhogende factor is voor reptielen. Dit is namelijk in geen enkel onderzoek tot op heden gefundeerd. Ook het veranderen van gedrag onder daglicht omstandigheden ten aanzien van kunstlicht is nog veel te prematuur om daar een conclusie uit te trekken.

Neem bijvoorbeeld iemand die kleurenblind is. Er kan wat mis zijn met de kegeltjes, staafjes en/of fotopigmenten, signalen komen niet in de hersenen aan of de beeldvorming gaat mis. Vreemd is het dan ook niet dat er vele verschillende redenen voor afwijkingen in het zien van kleuren zijn. Spectrumgevoeligheid van de drie kegeltjes is gebaseerd op de lichtabsorptie curven van de drie pigmenten van de kegeltjes. Al het zichtbare (met uitzondering van rood, groen en blauw) is het resultaat van gecombineerde stimulatie van de kegeltjes door twee, of meer kleuren. Gelijktijdige en even grote stimulatie van roodgevoelige, blauwgevoelige en groengevoelige kegeltjes wordt geïnterpreteerd als wit licht. Wanneer een bepaald type kegeltje niet in de retina voorkomt, kunnen sommige kleuren niet onderscheiden worden. Rood-groen kleurenblindheid is een genetisch defect wat bijna alleen bij mannen voorkomt. Vrouwen dus in het voordeel Big Grin Is iemand die kleurenblind is in zekere mate gehandicapt dan wel onder invloed van stress en of onderhevig aan depressie? Iemand met dit soort defecten is prima in staat normaal te kunnen functioneren. Reptielen hebben daar nog een (infrarood)receptor bij en zien dus vier kleuren. Hoe zit het met kleurenblindheid bij reptielen? Hoe komen deze signalen in de hersenen aan en op welke wijze ontstaat de beeldvorming? Welnu voor zover bekend weten we dit nog niet en gaan we uit van aannames. Voor de duidelijkheid, dit is geen betoog om geen gebruik te maken van daglichtlampen. Deze hebben zeker meer dan bewezen nut voor mens en dier. Echter gaat men net nog even een te stap te ver met het trekken van conclusies getuige de vragen welke wetenschappers stellen ten aanzien van de tot op heden gehouden onderzoeken.
In de winter is het minder licht buiten (ik heb ramen naar buiten in de terra's) en het is me opgevallen dat mijn dieren minder actief werden en minder gingen eten. Ik vond ze een beetje depressief. De temperatuur was nog steeds hetzelfde.
Nu heb ik halogeen verlichting er bij gezet en de dieren fleurden zichtbaar op.
Dus bij mij is licht zeker een factor tot een beter leven voor mijn Ctenosaura.

Groetjes Diana
Klopt, licht in welke vorm dan ook wel. Dit is niet alleen voorbehouden aan daglicht of daglicht simulatie.
oké dan zeer duidelijk evert. maar stel dat je leguaan altijd zonder daglicht lampen heet gezeten,en je gaat dat nu wel doen.zou dat dan wel de eetlust beinvloeden of stress op leveren voor je dier.omdat hij/zij dan de kleur van een bepaald voeding product dan anders zou gaan zien maar de geur wel over een komt met het geen wat hij gewent is :?:
Pages: 1 2 3