Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Bouw nieuw terrarium
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Eindelijk begonnen met de bouw van een nieuw terrarium.
Toch maar besloten om er een kamer voor op te offeren...
De maten zijn ongeveer l2.80xb1.70xh2.20
[Image: Foto-8KVB7JAF.jpg]
[Image: Foto-GHRBRT3Z.jpg]
[Image: Foto-HXRWRYKF.jpg]
Heb ervoor gekozen om aan de raam zijde ook een raam te plaatsen, zodat er genoeg daglicht in de kamer komt.
[Image: Foto-KWWOVBUG.jpg]

Alleen nu zit ik te twijfelen hoe ik de zijwanden ga maken. Zat eerst te denken om het met piepschuim te doen. Maar ytong blokken is ook een idee.. alleen weet niet of dat makkelijk te bewerken is?

[Image: Foto-VVCKK7FG.jpg]

En dit is het terrarium waar die nu in zit

[Image: Foto-AHXIHLYQ.jpg]
Spannend, hé, je nieuwe terra!
Mooie afmetingen, ik hoop snel weer foto's te zien... ;-)

Lennart Wrote:Alleen nu zit ik te twijfelen hoe ik de zijwanden ga maken. Zat eerst te denken om het met piepschuim te doen. Maar ytong blokken is ook een idee.. alleen weet niet of dat makkelijk te bewerken is?
Ik begrijp niet goed wat je wil zeggen?
Ga je eerst betonplex wanden maken en die bekleden met piepschuim?
Waarom zou je Ytongblokken gebruiken? Dan wordt je terra toch ineens veel kleiner?
Dit kan je toch niet bewerken?
Ik ga het helemaal in betonplex maken en bekleden met styrofoon platen.
deze kan je makkelijk bewerken zoals piepschuim...
ik heb bij mijn petrosaurus ytong gebruikt... en vanaf nu gebruik ik enkel nog ytong. :d
ik heb de blokken van 5 dik gebruikt, maar je zou nog mooiere effecten kunnen hebben met verschillende diktes... als je gewoon de hele wand op elkaar lijmt en daarna met een haakse slijper er groeven uit schijft, dan heb je al een zeer mooie structuur. je kunt ook de ligplaatsen voorzien door er ytong blokken plat tussen te plakken. met een grove rasp, een hamer en een bijtel kun je stukken afslaan, waardoor alles wat natuurlijker wordt. fijn laagje tegellijm er over. bij mijn petros heb ik dit dan allemaal nog ingewreven met een mengeling van watervaste houtlijm en water. dan nog wat zand van verschillende kleurtjes daar tegen, wat mooi bleef plakken in die mengeling. als alles droog is nog een laagje van diezelfde mengeling en ik garandeer je dat zelfs een volwassen leguaan dit niet meer kan slopen (wat met piepschuim wel het geval is.
voordeel van ytong is dat je eigenlijk geen houtplaten meer langs de wanden moet doen. als je wil kan je langs de buitenkant met gyproc of lichte mdf afwerken, zodat je het geheel nog een mooi kleurtje kan geven....

edit: als je gaat schijven, stop eerst de ramen en deuren in de bak. dat beperkt het stof :d en draag bescherming, want er komt veeeeeeeel stof van.

greetz rigor
dat wordt zeker een mooie maat bak :o
je kan net zo goed heel de kamer nemen of niet ?

Ytong is ook goed te gebruiken en mooi te bewerken met veel geduld, nadeel is idd die stof zeg maar. Wij hebben gekozen voor piepschuim omdat het makkelijker te bewerken is en vanwege het watergedeelte.

suc6 alvast en we blijven je volgen leuk Wink
Dank jullie voor de reactie's Smile

Quote:Ik begrijp niet goed wat je wil zeggen?
Ga je eerst betonplex wanden maken en die bekleden met piepschuim?
Waarom zou je Ytongblokken gebruiken? Dan wordt je terra toch ineens veel kleiner?
Dit kan je toch niet bewerken?

Ik ga het net zoals rigor mortis het omschrijft maken.
moet je trouwens witte tegellijm gebruiken en waar smeer je het ermee op?

Dus ben nu een stuk verder ben al bezig met de ytong wanden aan het opzetten.
Kwam er alleen achter dat er 1 wand scheef staat.. maar denk dat ik dat aan buitenzijde ga oplossen met een hoekprofiel of iets.

Quote:je kan net zo goed heel de kamer nemen of niet ?

dat was ook eerst m'n bedoeling, maar mn vriendin die wilde toch nog het raam zo nu en dan schoonmaken 8)

heb voor de gene die het nog niet weten ook wel een tip.
zeg bij je bouwmarkt dat je aan het verhuizen bent en je krijgt een kortingspas van 10% die je een maand kan gebruiken

zal morgen of vanavond even foto's maken
Tegellijm kan je met alles er op smeren waar jullie voorkeur naar uit gaat.
Let wel op een te dikke laag geeft gegarandeers barsten en de kant en klare tegellijm is ook geen aanrader zie topic van reptile man.

Wij hebben de tegellijm iets dunner aangemaakt dan normaal en met een blokkwast opgebracht, voor de fijne afwerking kan je ook een kleinere kwast nemen.
Tevens is het van belang dat je meteen pigmenten door de tegellijm mengt, indien je kleuren wil laten overvloeien kan je net als met aquarellen te werk gaan door het met een schone kwast en wat water te bewerken.

zeg maar zo oefening baart kunst Wink

@catwomanja...... zou voor jou ook een goede en snelle optie (ytong) zijn gezien je waterval en hoogte verschillen. nadeel moet wel goed waterdicht zijn. voor de rest prima materiaal om mee te werken.

suc6 all Wink
Ik ben gisteren nog redelijk opgeschoten, de wanden zetten gaat sneller dan gedacht.
Waarom er ytong op de vloer ligt wordt straks nog wel duidelijk Wink
[Image: Foto-VGSE83R8.jpg]

In eerste instantie wilde ik met piepschuim gaan werken en had dus al wat platen mdf op maat laten zagen. Dus die platen er toch maar op gezet..
[Image: Foto-U3BLADHB-1.jpg]

[Image: Foto-PMBW3GKN.jpg]
Om de zoveel lagen heb ik het vastgezet met kozijn ankers omdat de muren toch vrij hoog zijn en het maar 5 cm blokken zijn.
[Image: Foto-YGGVVDSS-1.jpg]

[Image: Foto-ZWW6WOYJ.jpg]

Quote:Wij hebben de tegellijm iets dunner aangemaakt dan normaal en met een blokkwast opgebracht, voor de fijne afwerking kan je ook een kleinere kwast nemen.
Tevens is het van belang dat je meteen pigmenten door de tegellijm mengt, indien je kleuren wil laten overvloeien kan je net als met aquarellen te werk gaan door het met een schone kwast en wat water te bewerken.

Dat is goed om te weten,ik had bijna een laag tegelijm er opgesmeerd..
Ik ga het wel eerst op een proefstukje proberen en kijken wat het mooiste effect wordt.
Sow schiet aardig op.....

ja idd een proefstukje is wel wenselijk ook met kleuren opzetten etc.

Wat ik me afvraag is het volgende, ik zie dat je rechte muren maak maar waarom zet je her en der niet een bredere Ytong blok (5,7,10cm) tussen om diepte en wat meer diversiteit te creeeren. Met name bij het raam gedeelte daar waar de zon binnenkomt. Maar misschien is het wel de bedoeling dat het rechte muren worden ik weet het niet denk alleen even met je mee.

Voor de pigmenten kan je gewoon de tubes kopen bij de doe het zelf markten.

edit; ow ja waarvoor dienen de blokken nou voor op de vloer, dacht aan water en electra. Zelf heb ik bedacht als de kleine jongen uit huis is (kamertje ombouwen :lol: )om ook zoiets te maken met een aflopende vloer waar ik een waterputje in maak welke meteen op het riool is aangesloten. De rest afwerken met natuurtegels om te schrobben.
Jij mag niet meer raden :evil:

Op die muur is het inderdaad niet de bedoeling om er dieptes in te maken.
De muur aan de andere kant komen dan wel dieptes in en onder het raam ook.
Waarschijnlijk ga ik daar wat blokken tussen uit halen..
Je moet bezig blijven heWink
Ja dat zeggen we hier ook elke dag whahaha we bouwen maar door....

leuk we blijven je volgen en zijn zeer benieuwd.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13