Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Advies voor volwassen leguaan
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Beste iedereen,

Omdat dit forum bezocht wordt door heel wat mensen met heel wat meer kennis dan in de gemiddelde dierenwinkel, posten we (ik en mijn vrouw) dit hier even. Voel jezelf niet verplicht het helemaal te lezen! Maar erg bedankt aan degen die dat wel doen en eventueel wat inzicht kunnen geven... hier is "Spikey's" verhaal in het kort;

Toen ik nog maar 12 was (ben nu 28) heb ik een klein leguaantje gekocht, uit een (achteraf gebleken) louche winkel, waarvan de eigenaar me zei dat hij "niet groter zou worden". Spikey (de leguaan) was toen nog maar een paar weken oud. Nu goed, ik ontdekte vrij snel hoe een leguaan écht gehouden moest worden en heb dan ook alles gedaan om dat te doen. Hij is vrij snel deel van de familie geworden, kerngezond, met het juiste eten, verlichting, temperatuur, enz enz. Op een dag kreeg hij een hersentumor, is geopereerd geweest, en is daar zelfs helemaal bovenop gekomen! Maar... ik ben een tijd geleden getrouwd met een fantastische vrouw (die ook helemaal weg is van Spikey), maar we hadden de financiele mogelijkheid niet om in ons nieuw appartementje meteen een goed terrarium te bouwen. Hij zit nu dus nog bij mijn ouders, die hem verzorgen, en natuurlijk kom ik er ook vaak.

Nu we echter concreet wat plannen maken om een mooi terrarium te maken (want ik mis hem), weten we niet goed wat te doen. Ook heb ik ontdekt dat waar hij nu zit "okay" is, maar het zou beter kunnen (geen geregelde vochtigheid, het terrarium is wat aan de kleine kant, hij zou er hier ook vaker uit kunnen, enz). Voor ons is het extra werk omdat we zelden iets moeilijkers ineen gestoken hebben dan een Ikea kast, en het kostenplaatje is er natuurlijk ook (we willen het deze keer écht goed doen). Daarbij heb ik er niet bij stilgestaan dat Spikey misschien er binnenkort niet meer is (hij is al zo'n 16 jaar oud), en hoe hij zou reageren op de stress van een verhuis. Natuurlijk willen we het beste voor hem. Maar we zijn niet meteen van plan nog een leguaan "na hem" te nemen - we blijven zowizo reptielen houden, maar dat ligt nog een beetje open hoe en wat.

Any and all advice would be welcome!

Jonathan (& Anike)
Hey Spikey, welkom terug , want je was hier toch eerder ook , of heb ik het mis??
Jouw spikey zou best nog wel wat jaartjes meekunnen hoor mijn Tesso is ook al 17 . Mocht je een terrarium willen bouwen dan hoeft dat toch niet zo hele luxe te zijn.Maar gezien de leeftijd , stress en het kostenplaatje  zou ik  er toch even goed over nadenken, hoewel de ruimte ook wel belangrijk is, succes  Rolleyes
Hmm dat is inderdaad een lastig dilemma... maar zoals Thilde zegt, Spikey kan nog wel wat jaartjes mee.
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om een terrarium te maken die je in de toekomst eventueel zou kunnen verbouwen voor een andere soort, beetje afhankelijk natuurlijk wat je leuk vind. 
Het is lastig om je hier echt een goed advies in te geven, jullie weten beter wat je wel en niet kan en wil. 
Qua stress, een verhuizing geeft natuurlijk altijd stress, maar als je leguaan er uiteindelijk wel op vooruit gaat qua huisvesting, aandacht en misschien wel verzorging, dan zou ik het zeker niet daarom laten.