Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: ik stel me even voor
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Ik ben Dave 32 jaar, getrouwd, vader van 2 prachtige dochters (zoontje onderweg).
ik heb sinds zaterdag 2 doornstaart agaamen overgekocht van iemand die ging emigreren naar het buitenland.

Wij hebben de agaamen stekel en prikkel genoemd, ze zijn beide 1 jaar oud ongv.

Nu had ik meteen wat vraagjes over de instructies die ik had gekregen.

- 3 x per week 3 druppels AD3 vitaminen
- 2 x per week 8 sprinkhanen gedipt in calcium poeder los laten in de bak.
- de lampen staan 12 uur per dag aan en zijn aangesloten op een timer.

Op dit moment zitten er 2 lampen in. (links de 13watt uvb 5.0, en rechts 50 watt basking spot)
Moeten deze lampen beide tegelijk branden? of is het de bedoeling dat de een wat minder als de andere brand?

hierbij de foto`s

[Image: stek-prikkel-foto1.jpg]
[Image: stek-prikkel-foto2.jpg]
[Image: stek-prikkel-foto3.jpg]

verder heb ik nog een andere hobbie en dat is mijn aquarium : 

[Image: aquarium-1.jpg]
[Image: aquarium-2.jpg]
vergeten de vraag erbij te stellen over de instructies, maar kloppen deze een beetje?
Hoi Dave, welkom op ons forum!
Allereerst, heeft de persoon waarvan je de diertjes overgekocht hebt aangegeven om welke soort het precies gaat?
Want de diertjes op de foto zijn geen doornstaartagamen (Uromastyx) Ik heb het vermoeden dat het om een Cordylus soort gaat en denk aan cordylus tropidosternum.
Heb geen ervaring met die dieren, maar wat ik zo lees eten deze dieren inderdaad insecten, in tegenstelling tot de Uromastyx soorten die voornamelijk herbivoor zijn (planteneters dus)
Ik denk wel dat je leuke diertjes hebt aangeschaft en ik zou als ik jou was eens het internet afstruinen naar wat meer soortspecifieke informatie. 

Wat betreft voedsel valt er natuurlijk veel meer te variëren dan enkel sprinkhanen. Je zou kunnen afwisselen met bijvoorbeeld krekels, de volwassen krekels maat 8 tjirpen wel, dat kan irritant zijn Wink
Maar ook zo nu en dan wasmotlarven als traktatie zullen ze lekker vinden.
Probeer ook een het zogenoemde weideplankton eens uit. Nu is het een mooie tijd daarvoor. Lekker met de kids op stap en sprinkhanen en andere kriebelbeestjes vangen. Voor meer info, lees dit eens door: Klik

Ik ken de UV behoefte van deze soort niet goed genoeg om iets zinnigs te zeggen over de lampen, maar heb het vermoeden dat de UV-b 5.0 evt vervangen kan worden door de 10.0 variant. 
Of de warmtelamp voldoende is, kan je het beste even de temperatuur onder de zonplek nameten. Je kunt daarvoor je aquariumthermometer gebruiken. Kwestie van even een paar minuten onder de lamp leggen op de plaats waar de dieren ook zouden gaan liggen. Wat ik vind over de temperaturen voor cordylus tropidosternum is het volgende: De omgevingstemperatuur in het terrarium dient 28-35C° liggen en s’ nachts tussen de 18-22C°. Op de zonneplaatsen mag er een temperatuur worden bereikt tussen de 35-45C°.
Kwestie van nameten in verschillende hoeken en dus onder de spot. Mocht de 50 watt lamp het niet redden, dan deze vervangen door een wat hoger wattage. Wel even kijken of er een geschikte fitting in zit, ga je hoger dan 50 watt, dan zou ik er een porseleinen/karamische fitting in zetten. Eventueel kan je ook informeren bij Frans van reptielenlampen wat voor aanbod er is in gecombineerde lampen, dus UV en warmtespot in een. Ik dacht dat er wel lampen waren, deze maken echter wel gebruik van een voorschakelapparaat.

Leuk aquarium heb je staan, ik zie zo snel wat zwaarddragertjes, kardinaaltetra's en roodkopzalmpjes zwemmen. En is de algeneter een Ancistrus temmincki?
(05-07-2016, 07:09 PM)Yoni van Uden Wrote: [ -> ]Hoi Dave, welkom op ons forum!
Allereerst, heeft de persoon waarvan je de diertjes overgekocht hebt aangegeven om welke soort het precies gaat?
Want de diertjes op de foto zijn geen doornstaartagamen (Uromastyx) Ik heb het vermoeden dat het om een Cordylus soort gaat en denk aan cordylus tropidosternum.
Heb geen ervaring met die dieren, maar wat ik zo lees eten deze dieren inderdaad insecten, in tegenstelling tot de Uromastyx soorten die voornamelijk herbivoor zijn (planteneters dus)
Ik denk wel dat je leuke diertjes hebt aangeschaft en ik zou als ik jou was eens het internet afstruinen naar wat meer soortspecifieke informatie. 

Wat betreft voedsel valt er natuurlijk veel meer te variëren dan enkel sprinkhanen. Je zou kunnen afwisselen met bijvoorbeeld krekels, de volwassen krekels maat 8 tjirpen wel, dat kan irritant zijn Wink
Maar ook zo nu en dan wasmotlarven als traktatie zullen ze lekker vinden.
Probeer ook een het zogenoemde weideplankton eens uit. Nu is het een mooie tijd daarvoor. Lekker met de kids op stap en sprinkhanen en andere kriebelbeestjes vangen. Voor meer info, lees dit eens door: Klik

Ik ken de UV behoefte van deze soort niet goed genoeg om iets zinnigs te zeggen over de lampen, maar heb het vermoeden dat de UV-b 5.0 evt vervangen kan worden door de 10.0 variant. 
Of de warmtelamp voldoende is, kan je het beste even de temperatuur onder de zonplek nameten. Je kunt daarvoor je aquariumthermometer gebruiken. Kwestie van even een paar minuten onder de lamp leggen op de plaats waar de dieren ook zouden gaan liggen. Wat ik vind over de temperaturen voor cordylus tropidosternum is het volgende: De omgevingstemperatuur in het terrarium dient 28-35C° liggen en s’ nachts tussen de 18-22C°. Op de zonneplaatsen mag er een temperatuur worden bereikt tussen de 35-45C°.
Kwestie van nameten in verschillende hoeken en dus onder de spot. Mocht de 50 watt lamp het niet redden, dan deze vervangen door een wat hoger wattage. Wel even kijken of er een geschikte fitting in zit, ga je hoger dan 50 watt, dan zou ik er een porseleinen/karamische fitting in zetten. Eventueel kan je ook informeren bij Frans van reptielenlampen wat voor aanbod er is in gecombineerde lampen, dus UV en warmtespot in een. Ik dacht dat er wel lampen waren, deze maken echter wel gebruik van een voorschakelapparaat.

Leuk aquarium heb je staan, ik zie zo snel wat zwaarddragertjes, kardinaaltetra's en roodkopzalmpjes zwemmen. En is de algeneter een Ancistrus temmincki?

Hoi ja inderdaad de "cordylus tropidosternum" lijkt er veel meer op, ik kan nu inderdaad wat meer informatie vinden over deze prachtige beestjes.
Nu is het zo dat ze niet onder de lampen gaan liggen, alleen bij de uvb lamp gaat er eentje langs liggen maar nooit direct eronder.
zou het dan kwa warmte toch wel goed zijn?
ik zal straks een meten met de termometer wat het gemiddeld is.
het is namelijk zo dat de lampen op bijna dezelfe hoogte zitten als de platforms en ze dus vrij dicht bij de lampen liggen.

Zit er verder verschil tussen sprinkhanen en krekels? ze krijgen nu namelijk krekels te eten, en de bak staat bij ons op de slaapkamer. (ik vindt het "camping" gevoel wel leuk maar mijn vrouw niet zo.)

alvast bedankt voor de reactie.
ik zie dat je niet kunt editen maar ik had nog een vraag
wat betekend : Wetgeving: Cites B
Je kan gerust sprinkhanen geven, die zijn niet zo lawaaierig. Of je moet kiezen voor een maatje 6 krekels oid. Die maken nog geen geluid.
Wat de lampen betreft is het echt even een kwestie van nameten. Kijk ook even of dat de dieren niet bij de lampen kunnen komen, als in ze aanraken. Lampen kunnen lelijke brandwonden veroorzaken.

Cites is een internationale overeenkomst tussen landen met afspraken over de handel in oa dieren. Er zijn verschillende bijlagen zowel internationaal als op europees niveau, EU bijlage B gaat voornamelijk om Cites bijlage II. 
Meestal voldoet een overdrachtsovereenkomst, een papiertje waarop staat wanneer en van wie naar wie een bepaald dier is overgegaan.
welkom hier met je mooie dieren en zo ook de bakken .ik kan hier helaas ook niet veel over zeggen maar dat heeft Yoni al gedaan, in ieder gev al veel plezier met je aanwinsten  Idea Smile
welkom en veel plezier hier!!