Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: terrarium groot genoeg?
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2
[Image: 1448476260_6nufhQRDtV17tAO.png]
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben aan het uitzoeken of een leguaan een geschikt huisdier is voor mij.
Ik heb geen extreem grote kamer dus vandaar dat ik een beetje een appart hok ontwerp heb.
Omdat ik geen ervaring heb met leguanen vraag ik mensen die er meer verstand van hebben of de leguaan(en) dit net zon leuk plan zullen vinden als ik.
ik denk dat een terrarium van 1 bij 1 en ruim 2 meter hoog te klein is voor een volgroeide leguaan klopt dat?
Hier is mijn ontwerp.
is het ook mogelijk om 1 leguaan te houden? of is dat zielig?
De minimale maat is 200 x 100 x 200, en liever nog groter (250x125x200 volgens de duitse huisvestingseisen volgensmij).
Dus uw verblijf lijkt me niet geschikt.

Nick
Hoi Boris, slim om eerst te checken of een groene leguaan mogelijk is voor je.
De maten die je noemt zijn inderdaad te klein voor een volwassen groene leguaan.
Ik begrijp het lange lage stuk aan de rechterkant ook niet helemaal. 
Als dit de maximale maten zijn die je hebt, zou ik kijken naar een andere diersoort.
Een groene leguaan kan alleen gehouden worden.
Bedankt voor de [color=rgba(0, 0, 0, 0.701961)] reactie's. 
Een groene leguaan is dan niet het idiaale dier voor mij.
zijn er nog andere leguanen soorten die je ook tam kunt maken en los laten lopen die wat kleiner zijn?[/color]
Bedankt voor de reactie's. 
Een groene leguaan is dan niet het idiaale dier voor mij.
zijn er nog andere leguanen soorten die je ook tam kunt maken en los laten lopen die wat kleiner zijn?[
Je zou eens kunnen kijken naar Uromastyx of Sauromalus. Komen wel uit een ander biotoop, maar blijven wat kleiner.
Deze dieren kunnen ook handtam worden.
En er is ook nog de Fiji leguaan die een stuk kleiner blijft.
als je gaat kijken naar bv uromastyx dan hoef je die hoogte niet aan te houden. Maar ik lees je vraagt naar soorten wel "tam" te maken zijn?? dan komt bij mij meteen de vraag wat waren/ zijn je verwachtingen van een groene Leguaan? Wat wil je voor biotoop...tropisch of woestijnachtig of?

Welkom overigens hier

gr
Bedankt voor jullie reactie's,
ik ben op zoek naar een tropisch dier. Het lijkt me gaaf om een heel mooi tropisch terrarium te gaan bouwen.
het lijkt me leuk als het dier het hok uit kan en buiten het hok rond kan lopen. En dat hij er geen grote hekel aan heeft om op gepakt te worden. Ik had niet de verwachting van de groene leguaan dat hij even lekker naast de poes bij me op schoot kruipt..
Het is belangrijk dat je verwachtingen reëel zijn, vandaar de vraag van Leroy. Een leguaan is inderdaad niet te vergelijken met een hond, kat of konijn.

Het is wel lastig wat je graag wilt. Bij een groene leguaan moet het terrarium veelal hufterproof worden ingericht en blijft er niet heel erg veel over voor decoreren. Uiteraard zijn er genoeg mooie groene leguanen terrariums, maar je moet niet verwachten dat het er uit komt te zien als bijvoorbeeld een paludarium Wink

Fiji-leguanen die Eddy noemt vind ik persoonlijk niet geschikt voor beginners. Deze dieren zijn toch wat stressgevoeliger en daarnaast ook behoorlijk kostbaar.

Ik denk dat het lastig wordt om een dier te vinden dat in een tropische omgeving leeft, op dat formaat en met de wensen die je hebt.

De meeste kleiner blijvende soorten die aardig handtam kunnen worden zitten toch voornamelijk richting het woestijn klimaat.
Pages: 1 2