Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Terrarium bouwen
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Hallo allemaal!

ik ben zelf verhuist naar een nieuw huis en daarom mochen mijn leguanen ook natuurlijk een nieuw verblijf
mijn vorige terrarium bestond uit een grote houten kast met schuifdeuren.
nu vraag ik mijn een aantal dingen af.

ik wil graag een onderkast met daarboven op het terrarium, alleen vraag ik mij af hoe kan ik dit het mooist bouwen,
zal ik het verblijf voorledig van glas maken of de zijkant en achterkant van hout?

ik woon zelf in noord-holland en ik vroeg me af of iemand misschien in die regio een glasboer kent met leuke prijzen voor glas

groetjes lesley
Het is voor de leguaan prettiger als er wat dichte kanten in het terrarium zitten. Ik zou dus alleen de voorkant en misschien 1 of 2 zijkanten van glas maken.
ik zelf heb ook alleen de voorkant glas Idea
Oke ja ik ga inderdaad alleen voor voorkant glas, en dan de rest betonplex, hebben jullie gewoon 2 grote platen glas ramen of hebben jullie wat anders?

ik hoorde namelijk dat je ook een 2e hands schuifpui kan gebruike
Er zijn meerdere mogelijkheden om een terrarium te bouwen. Vaak wordt er gekozen voor een houten frame met daartegen houten platen (eventueel betonplex maar dat is niet perse nodig). Als je er voor kiest om een achterwand erin te maken van bijvoorbeeld piepschuim met daarover meerdere lagen tegellijm, dan heb je de achterwand gelijk dicht zitten en hoef je niet perse voor betonplex te kiezen. Je kan dan gewoon multiplex of ander hout gebruiken.

Voor de voorkant kan je kiezen om schuiframen te gebruiken maar een schuifpui of iets in die richting is ook goed mogelijk. Ik zelf heb altijd schuiframen gebruikt en vond dit lastig schoonmaken. Heb nu twee losse ramen in een raamkozijn gebruikt als voorkant, zo kan ik ieder raam afzonderlijk openen en makkelijk schoonmaken.

Kijk maar eens bij verslagen op het forum. En dan bij de bouw van Brian en Gossè. Daar staat stap voor stap hoe ik en gossè zijn terrarium hebben gemaakt. Ik met die gewone ramen Gossè met schuiframen in profielen. Ook zijn daar twee totaal verschillende achterwanden gebruikt.