Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Verbouwing terrarium groene leguaan
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2
Na een goede 15 jaar is onze groene leguaan, J.Aak de Waakdraak dit weekend komen te sterven. Dit opent weer de mogelijkheid om de inrichting van ons terrarium te herbekijken en te verbeteren. Indien jullie goede tips of ideeën zouden kunnen delen zijn deze meer dan welkom!

Ik schets even wat er momenteel aanwezig is. Tijdens onze verbouwingen hebben we een terrarium laten inbouwen in een voorkamer die aansluit op onze living. Het betreft een terrarium met 1 lange zijde (3 meter) en een halfrond (eigenlijk een 5-hoek) gemetst muurtje van 50 cm hoog, waarop glazen wanden zijn gemonteerd tot tegen het (valse) plafond. 1 van deze 5 glazen panelen is de deur. De grootste afstand (in het midden dus) van de lange zijde naar de glaspartij is 1,40 meter; de hoogte 2,40 meter. Tegen de lange zijde heb ik een halve boom gemetst (op advies van een inrichter van dierentuin-terrariums) met cement, glasvezel en kleurstof. In deze constructie zijn de stammetjes van enkele boompjes bevestigd als 'takken' om te dienen als rustplaats voor onze leguaan (met de nodige spots, tl en pl voor uv). 

Op de bodem had ik oorspronkelijk 2 vijverelementen, die werden ondersteund door rotsblokken. 1 van deze vijverelementen is kapot gegaan (leguanen zijn echte slopers) en hebben we moeten opvullen. De ruimte rond de vijverelementen was ook opgevuld met rotsblokken. In het terrarium heb ik zowel watertoevoer, als een afvoer, maar deze kon ik niet gebruiken door de rotsblokken en vijverelementen die in de weg staan. Ik wil dan ook de bodem van het terrarium minstens herwerken zodat dit praktischer wordt om te onderhouden.
Mijn initiële idee nu is de bodem volledig leeg en vrij te maken en hier een (zit-)badkuip te installeren (met de afvoer aangesloten) in een houtconstructie. De randen van de badkuip zou ik vervolgens willen afwerken tot tegen de rand van het terrarium met betontriplex, zodat er een vlak ontstaat dat kan worden verwijderd indien er problemen zijn met de afloop of dergelijke, maar waar geen vuil (of een kleine leguaan) zich tussen kan verstoppen. Dit is maar een initiëel idee en betere suggesties zijn welkom. Heeft er iemand enig idee hoe ik de eventuele betonplex kan afwerken zodat er een minder gladde (en uiteraard mooie) ondergrond bestaat die past in een regenwoud/boom type terrarium?

Ik vraag mij ook af of ik in mijn vernieuwde terrarium een regen/nevel-installatie zou bouwen? Heeft iemand hier ervaring mee? De vochtigheid werd nu geregeld door het vijverwater te verwarmen, een mistmakertje op de vijver en regelmatig sproeien met de handsproeier, maar ik geraakte eigenlijk niet helemaal aan de vereiste % (toch niet met maar 1 vijverelement)...

Er zullen ongetwijfeld nog meer vragen volgen, maar bij deze lanceer ik reeds de topic om jullie ideeën op een propere lei te kunnen verwerken tot een prachtige nieuwe woonst voor onze volgende groene leguaan. Alvast bedankt voor de tips en het mee-denken.
Edit Yoni: Foto's zichtbaar gemaakt. Als je rechtermuisknop op de foto: afbeeldingsurl kopiëren gebruikt, dan werkt je methode wel Smile

[Image: HQanm8yW3NYitDNERYwvmoR0wZ_OrSNEiqq6jFLC...ize_mode=2]
[Image: 1WQAduCKhj6DQAzsO8tgOE6Hpz0_jya8JjHDXmu1...ize_mode=2]
[Image: bbzcW7HBEbPBVr5w0OkKDXjcON_4O6AAXIxFMKA_...ize_mode=2]
Dat is echt een onwijs toffe bak Smile
Ik lees vanavond even je tekst door en zal eens meedenken.
Hmm op de een of andere manier zijn de foto's weer onzichtbaar geworden, krijg ik zo niet opgelost.

Het idee van een zit badkuip is slim. Deze kunnen namelijk wel zonder problemen de druk van het water aan, in tegenstelling tot een vijverbak die ondersteund moet worden.

Je kunt de betonplex platen eerst afwerken met betocontact, dit is een voorstrijkmiddel met allemaal kleine korreltjes, waardoor het oppervlak ruwer wordt. Deze kan je dan vervolgens weer afwerken op de manier zoals je met de boom gedaan hebt.
Maar misschien dat kunstgras ook een optie kan zijn?

Een vernevelingsinstallatie kan handig zijn, gebruik bij mijn denticulata een juwelspray. 
Maar een mistmaker in de vijver geeft ook plaatselijk een mooie luchtvochtigheid. Het is lastig om dat in zo'n formaat bak geheel op hoogte te brengen.
Bij deze nog 's een poging om de foto's zichtbaar te maken:

[Image: 20150820_112131_zpsbog9ie4d.jpg]
[Image: 20150820_112112_zpshavavubu.jpg]
[Image: 20150820_112020_zpsumb62nhf.jpg]
De foto's zijn weer zichtbaar.
Ik heb een bijkomende moeilijkheid ontdekt bij het gebruiken van een zit-of ligbad. Mijn deur van het terrarium kan er niet zomaar uit gehaald worden en kan ook niet volledig open. In het terrarium zijn er ook vele obstakels om het vehikel binnen te manouvreren. De vijverelementen zijn erin/eruit gegaan omdat die een beetje flexibel zijn... Ik vrees dus dat ik ofwel een heel klein bad moet zetten, ofwel het idee moet afblazen...
Een ander idee dat een vriend van me gisteren opperde was om zelf een waterpartij te maken met polyester. Ik ben hier een beetje over gaan opzoeken en gezien dit in het terrarium kan worden gebouwd is het deur-probleem opgelost. Ik vraag mij af of iemand hier ervaring mee heeft, en of een dergelijke constructie de druk van het water + een actieve leguaan met vlijmscherpe nageltjes aankan? Zoals ik het begrijp wordt er een bak gebouwd in hout/betonplex, vorm gegeven met pur schuim en daarna bekleed met glasvezelmatten die vervolgens worden ingesmeerd met een aantal lagen polyester en dan nog een toplaag.
Een probleem aan deze oplossing lijkt me dat als de constructie ooit het begeeft en moet worden afgebroken, dit niet zo simpel zal zijn? Iemand enig idee of hier handige trukjes voor zouden bestaan?
Het idee om kunstgras te gebruiken lijkt me wel wat, maar is dit hygiënisch? Er kruipt toch altijd een en ander onder/tussen dat je niet weg krijgt?
De mistmaker komt zeker in de vijver terug, al was het maar omdat dit mooi is, maar ik merk weinig verhoging van luchtvochtigheid hiermee. De regen-of nevel installatie zal er zo goed als zeker komen. Enkel nog wat denken over aantal sproeipunten en of ik met een reservoir of met aanzuiging uit de vijver zal gebruiken...
Alleszins bedankt voor de tips en het mee-denken!
super bak hoor wowww . ik heb ook kunstgras tegen de wand en dat bevalt prima
Je kunt heel goed zelf een vijver maken. Zorg ervoor dat de constructie goed in elkaar zit, dan hoef je niet bang te zijn dat deze het vroegtijdig begeeft. Ik zou sowieso iets stevigs over het purschuim doen. Mijn ervaring is dat er snel nagels door purschuim gedrukt worden, in ons geval zitten daar 4 lagen cement overheen (geen vijverbak, maar rotselementen)
Impermax wordt veelal gebruikt bij het maken van vijvers.
Ik dacht dan over de pur schuim polyester te leggen. Beschermt dan de polyester (eens uitgehard) de pur niet? Of vangt de pur de druk op de polyester niet voldoende op? Ik heb gezien dat ze volledige kits verkopen om dit te doen op bv. Polyestershoppen.nl . Ik denk dat ik 's een mailtje ga sturen naar hen om te vragen of het mogelijk is en wat ik net allemaal nodig heb (en kan verwachten naar duurzaamheid toe).
Pages: 1 2