Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Verbouwing terrarium groene leguaan
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2
goed idee
Ik denk dat een laag uitgeharde polyester er wel tegen moet kunnen, maar navragen is altijd verstandig.
Hieronder de mail die ik stuurde naar enkele polyester-verkopende bedrijven. Ik zal hun antwoorden hier ook posten, zo is iedereen op de hoogte van wat 'de specialisten' zeggen Wink ...

Hallo,

Ik zou graag in mijn terrarium (voor een groene leguaan) een redelijk groot (2x1,4x1,2 meter) vijver/waterelement maken in polyester (of epoxy). Ik had echter een aantal vraagjes ivm dit project.
1. Is het beter polyester of epoxy (of nog iets anders?) te gebruiken, en waarom?
2. Hoe bestand is polyester (of epoxy), eens uitgehard, tegen krassen of klappen? Een groene leguaan heeft scherpe nagels, is (relatief) speels en durft zijn omgeving al 's te testen. Het dier weegt (volwassen) tot 5 kg. Wat is de verwachte levensduur van een polyester constructie?
3. Heeft het zin, naar levensduur toe, om extra lagen toe te voegen?
4. Met welke materialen kan ik de bak (waarin ik de vijver wil maken) best bouwen. Zelf dacht ik aan betonplex (omdat dit goed tegen vochtigheid kan), gecombineerd met Pur-schuim voor de vormgeving (plateau's, schuin oplopende vlakken,...). Is dit een goede combinatie om daarna te polyesteren, of raad u hierbij andere materialen aan?
5. Ik heb gelezen dat polyester krimpt bij het uitharden. Is dit een probleem voor de houtconstructie waarin ik de vijver wil maken?

Alvast bedankt voor uw antwoorden,
Bij deze de antwoorden (bold) (en mijn extra vragen in italic) van een eerste firma (polyestershoppen.nl):

Hallo Gert,
De keus voor epoxy of polyester wordt mede gemaakt vanwege de reuk (polyester stinkt behoorlijk tijdens verwerking). Epoxy is mooier in transparante toepassingen.
Met polyester zijn makkelijker grillige vormen te maken. Met polyester kan je glasmat gebruiken wat in elke vorm is te draperen. Met epoxy kan je alleen glasweefsels gebruiken, deze zijn minder plooibaar.
Met beide producten is een goede bak te maken. Beide zijn bestand tegen klappen en redelijk krasvast. De levensduur is moeilijk in te schatten maar vaak is afdanken meer te wijten aan andere inzichten of cosmetische defecten dan aan de kwaliteit van het materiaal zelf. Overigens zijn beide materialen vrij eenvoudig van een nieuwe coating te voorzien mocht dat een keer nodig zijn.
Betonplex (let op, er zijn zeer veel kwaliteiten, er wordt nu veel betonplex van vuren aangeboden ipv berken) en PUR schuim zijn beide materialen welke goed mogelijk zijn.
De krimp is geen probleem.
Bij het gebruik van polyester dient wel een hechtprimer op het hout te worden gebruikt (G4 primer). Het betonplex dient opgeschuurd te worden alvorens met harsen wordt gewerkt.
Verder is het een leuk project en ik hoop er een keer wat fotos van te zien. Als u een leuke fotoserie van de bouw kunt toesturen, dan kan ik u een korting van 25% aanbieden op de materialen, welke achteraf wordt teruggestort op uw bankrekening.


Hallo,
Bedankt voor uw vlotte antwoord. Uiteraard wil ik u op de hoogte houden met foto’s.
Toch nog vlug enkele vraagjes:
Als ik de betonplex opschuur, verliest deze dan geen van zijn vochtwerende functie? Is er eventueel geen korrelsubstantie die ik op de betonplex kan aanbrengen (zodat ik de beschermlaag zeker niet beschadig)?
Als ik het verder zo hoor, lijkt me polyester door zijn vormbaarheid het mooiste resultaat te zullen leveren voor een waterelement in het terrarium. Ik moet wel de bak maken in het terrarium (omdat de opening van de deur niet volstaat om het vehikel binnen te krijgen). Bestaan er speciale maskers of dergelijke om de stank beter te verduren? Droogt Polyester sneller/beter door de temperatuur op te voeren (mijn lampen en verwarming van het terrarium aanleggen; dan wordt het 30° ongeveer?
Heeft het enige zin om meerdere lagen dan normaal te gebruiken naar duurzaamheid toe, of helpt extra dikte hier niet aan?
Ik stel voor dat ik in eerste instantie de betonplex bak al ’s helemaal maak en monteer in het terrarium om daarna contact op te nemen (met foto’s en exacte maten), om te bepalen welke producten (en hoeveel) ik juist nodig heb. Alvast bedankt voor uw interesse in dit project en het antwoord op mijn vragen. 


Hallo Gert,
De betonplex zal nauwelijks iets aan watervastheid verliezen. Het is in ieder geval het beste het hout rondom goed te beschermen. De polyester zal de betonplex tegen water beschermen.
Wat sterkte betreft: dikker is altijd beter. Echter een laag van 2mm dikte zou meer dan voldoende moeten zijn. dat zijn 2 lagen glasvezel 450 gr/m2.
Om met polyester te werken kunnen deze maskers worden gebruikt:
https://polyestershoppen.nl/persoonlijke...er-95.html
Na uitharding kan de temperatuur naar 30 graden worden gebracht, waardoor de polyester sneller zal doorharden. Tijdens het werken met polyester zelf zou ik de temperatuur niet hoger dan 20 graden laten worden.
Ik hoor graag wanneer u zo ver bent, dan stellen we een bootschappenlijstje samen.


Hallo,
Toch nog een laatste vraagje: ik zou graag een afvoer in het waterelement inbouwen (er is afvoer voorzien in het terra). Kan dit, en is hier iets speciaal voor nodig? De afvoerbuis gaat door de vloer naar de kelder, waar ik er een kraan en een filter wil op monteren (om de vijver gemakkelijk te kunnen leegmaken en poetsen). Is het voldoende om een gat in de betonplex te voorzien waar de pvc afvoerbuis doorkomt en hier rond te polysteren (en achteraf de buis af te zagen tegen het polyester?
Je spreekt ook van verschillende kwaliteiten betonplex. Hoe weet ik welke kwaliteit ik te pakken heb?
Thx,


Hallo Gert,
Wat betonplex betreft: We gebruiken het zelf als werktafel, en de versie welke we bij de bouwgroothandel hebben gekocht is beduidend harder en zwaarder dan de versie welke bij de bouwmarkt vandaan komt.
Bij de bouwgroothandel is er vaak keus in kwaliteit. De bouwmarkt zal altijd op (inkoop)prijs kijken en derhalve goedkoop vurenhout bevatten.
De buis: Deze kan inderdaad gewoon ingepolyesterd worden. Wel vooraf goed grof opschuren, polyester hecht niet heel goed aan PVC. Aan de bovenkant zou ik de pijp vlak afzagen, en dan nog eens een laag polyester aanbrengen welke tot in de pijp loopt. Zo wordt lekkage voorkomen, zelfs als de hechting niet 100% is.
Dat zijn mooie duidelijke antwoorden!
Dat zijn zeker duidelijke antwoorden. Zeker ook interessante materie om te lezen. 
Bedankt voor het plaatsen van de teksten!

Overigens kun je ook eens kijken naar het bouwtopic van Gossé, deze heeft een bak laten maken van betonplex met daarin weer glas gekit. 
Nadeel is dan dat je geen extra vormen met pur e.d. kunt maken.
Ik heb dit project weer terug opgenomen (even weinig tijd gehad wegens druk op het werk). Ondertussen heb ik weer een aantal reacties gehad van andere firma's. De antwoorden liggen toch weer iets anders, dus ik ben er nog niet helemaal uit hoe we het allemaal gaan uitvoeren. De meeste reacties schuiven toch Epoxyhars naar voren als beste oplossing, maar dat kunnen jullie dadelijk hieronder allemaal lezen. Ik zou eigenlijk vooral zekerheid willen over de stevigheid en duurzaamheid van de oplossing die ik kies, maar een echt concreet antwoord heb ik nog niet gekregen. Ervaringen van mensen die al een dergelijke constructie hebben zouden een grote plus zijn (vooral in die grootte; veel mensen hebben kleinere constructies en vivariums in Epoxy, maar dat is moelijk te vergelijken met een bak van 500+ liter water (druk, oppervlaktespanning,...)). Ik post hieronder de communicatie met de andere firma's hieromtrent.
Een bak in betonplex met gekit glas heb ik in mijn tussenin-opgroei terrarium vroeger al gehad (ik had daar dan ook nog vijverdoek in gemonteerd voor het uiterlijk). Ik woonde toen nog op een appartement en mijn onderbuurvrouw heeft op een bepaald moment de inhoud van de vijver door haar plafond zien sijpelen. 1 van de seals had het begeven en het vijverzeil was geruïneerd door de scherpe nageltjes. Daarom dat ik dit idee niet nog's wil uitvoeren. Ik wil geen honderden liters in mijn wijnkelder (of over mijn elektriciteitskast) zien sijpelen (die eronder ligt).
Reactie van polyestergigant.nl:

Beste Heer Nelen.

Excuses voor de late reactie.
Epoxy heeft hier absoluut de voorkeur.
Absoluut waterbestendig en goed slijtvast. Tevens flexibeler.
Polyester op langere termijn is niet geheel waterbestendig.
Tevens tast polyesterhars PUR schuim aan.
Betreffende krimp. Dit is te verwaarlozen daar dit maar ongeveer 0.5% is.
Qua hout maakt het niet veel uit, ik zou gewoon multiplex nemen.
Aangezien u het geheel gaat bekleden met glasweefsel en epoxyhars.
Dit maakt het geheel sterk en waterbestendig.
Tevens kunt u met epoxy rechtstreeks op Pur werken. 
3lagen glasweefsel 290grams is zeer sterk en reeds zelfdragend.
U zou zelfs uw landschap van draadgaas (kippengaas) kunnen maken en dit met weefsel bekleden.
Is gemakkelijker naar wens te vormen en tevens goedkoper dan PUR.
Algemeen weet ik zeker dat uw leguaan zeer veel moeite zal moeten doen om schade aan te brengen bij 
gebruik van epoxy EP12N hars ism enkele lagen glasweefsel van 290gram/m2.
1 laag resulteert in ongeveer 0.5mm dikte.

Heeft u nog opmerkingen of vragen ,laat het even weten.


Beste Frank,

Bedankt voor uw antwoord.

U geeft aan dat epoxy de voorkeur wegdraagt, maar u vermeldt als pluspunt dat het flexibeler is. Wilt dit dan niet zeggen dat het (door de beweging) meer kans heeft op slijten/scheuren?
U geeft ook aan dat polyester niet geheel waterbestendig is. Nu ben ik op internet op zoek gegaan naar informatie hieromtrent en kan ik hier niets van vinden. Ik lees vooral dat het waterdicht is (ze bouwen er boten, vijvers en zwembaden mee). Kunt u hier iets over uitwijden?
U stelt voor multiplex te nemen als basis constructie. Heeft deze constructie (na het uitharden) nog enige dragende (en drukafvoerende) functie (er zal veel water in zitten)? Gezien de luchtvochtigheid ’s nachts kan oplopen tot 90%, en de bak alleen langs boven zal gecoat worden met hars, vrees ik dat multiplex snel zal gaan rotten (het vocht kan langs de zijkanten en de onderkant indringen). Vandaar mijn initieel idee om betonplex te gebruiken. Graag ook hierover nog bijkomend advies?
Het voorstel met kippengaas interesseert me ook. Dit impliceert inderdaad dat er geen dragende constructie nodig zou zijn voor het afvoeren van druk? Zal dit de levensduur niet nadelig beïnvloeden? Als ik een bak bouw in kippengaas en dit bekleed met glasweefsel en vervolgens bestrijk met Epoxy hars, zal dit hier dan niet doordringen (en aan de tegelvloer gaan kleven?)? Mijn excuses voor mijn onwetendheid, maar ik heb nog nooit met noch polyester noch epoxy gewerkt en heb ook nog geen voorbeelden kunnen zien hiervan (behalve kleine vivariums op internet; dit is toch iets anders dan een bak met honderden liters water)
U schrijft dat 1 laag resulteert in 0,5mm dikte...? Ik vermoed dat dit 5mm moet zijn?
Ook zou ik graag een afvoer monteren in het waterelement. Kan ik gewoon een pvc buis laten doorsteken tijdens het uitharsen en daarna afzagen? Of zijn er andere ideeën of tips die u hierover kan geven?

Alvast bedankt voor het meedenken en het advies!


Beste Heer Nelen.

Standaard polyester hars is dampdoorlatend.
Dat betekend dat hij in zeer geringe mate vocht kan opnemen wat kan resulteren in polyester-rot. Oftewel osmose.
Inderdaad worden er boten van gebouwd , maar er wordt altijd een beschermende toplaag (gelcoat) aangebracht om de onderliggende polyester te beschermen.
Er zijn ook betere kwaliteiten hars die beter bestand zijn tegen vocht, echter die zijn prijstechnisch duurder.
Betreft Epoxy.
Flexibel, betekend in dit geval dat het beter tegen doorbuiging kan zonder te breken. Het is evengoed hard en slijtvast en waterbestendig..
Qua multiplex was ik ervan uit gegaan dat de gehele plaat een coating van hars zou krijgen en zo waterbestendig zou zijn.
Aan de bovenzijde een laag glasweefsel met hars en aan de onderzijde 2 laagjes hars.
Tevens had ik aangenomen dat u op deze grondplaat u de gehele constructie van oneffenheden, (bergjes en dalen) zou maken.
Plaatselijk waar gewenst dus met kippengaas werken.
De plaat zou dus alles over de hele oppervlakte ondersteunen.
En de buis kunt u op de door uw beschreven manier monteren.
Wat betreft de 0.5mm dikte, dit is geen typefout.  1 laag glasweefsel van 290gram geimpregneerd met epoxyhars is ongeveer 0.5mm.
Wilt u een dikte van 5mm bereiken, betekend dit dus dat u 10 lagen weefsel moet leggen en impregneren.
U kunt dus naar wens de dikte opbouwen. (3mm is meer als voldoende sterk voor uw toepassing)
Ik zou in uw geval een proefstuk maken om erachter te komen hoe en wat werkt.
Bijvoorbeeld een kleine vorm van gaas maken en hier een bekleding op aanbrengen.
Eerst 1 laag, deze laten uitharden overnacht en de volgende dag meerdere lagen aanbrengen.
Zo kunt u erachter komen hoe u bepaalde zaken het beste kunt aanpakken.
Gewoon even de kleinste  hoeveelheid Epoxy-hars (EP12N) bestellen en 1m2 glasweefsel / 290grams.
Dit is maar een klein kostenplaatje.


Dag Frank,
Ik heb dit project even laten liggen wegens te druk op het werk. Alleszins bedankt voor uw advies.
Wat betreft de constructie dacht ik dus in hout een bak te maken (niet alleen met een onderkant, maar ook met zijkanten) en deze (eventueel) vorm te geven met pur (of kippegaas, zoals u zegt). De harsbekleding zou enkel langs de binnenkant (en een stukje de bovenkant, uiteraard) van de bak komen. De zijkanten en onderkant van de bak zijn dus onbeschermd. Ik moet (wegens plaatsgebrek en een kleine deuropening) het waterelement in het terrarium zelf bouwen. Vandaar dat het onmogelijk zal zijn om de onderkant en zijkanten ook langs buiten van een harslaag te voorzien. Is voor deze constructie dan betonplex de beste oplossing (wegens de waterbestendigheid), of stelt u toch voor multiplex te gebruiken (wat zal gaan rotten op termijn)? Als ik dan in betonplex moet werken, moet dit dan worden opgeschuurd (langs binnen) of is een hechting met de dragende constructie niet echt nodig?
Als ik in bijvoorbeeld kippegaas relief ga maken in de bak, zorgt dit dan niet voor zwakke(re) punten in de constructie? Er is dan immers geen onderliggend materiaal om de druk of een klap op te vangen...?
Ik ben ondertussen redelijk overtuigd van het gebruik van Epoxyhars, maar vraag mij af (ik wil mijn opties open houden) of een polyester-constructie (met een beschermende gelcoat, zoals bij de boten) een optie blijft? Moet deze beschermende coat regelmatig worden vernieuwd, of is dit een duurzame oplossing?
U spreekt van betere kwaliteiten van hars die beter bestand zijn tegen vocht. Kunt u even aangeven welke u hiermee bedoelt en wat concreet de voordelen hiervan zijn. Prijs is uiteraard een belangrijke factor in de beslissing, maar duurzaamheid is het belangrijkste gezien ik de constructie liefst voor de rest van mijn leven zou laten staan waar ie staat...
Een bak van slechts 3 mm lijkt me zeer dun. Dit is natuurlijk het gevoel dat spreekt en ben er mij van bewust dat het gaat om de chemische en mechanische eigenschappen van de constructie en dat dikte hierbij van weinig belang is. Ik zal uw raad opvolgen hieromtrent; dit betekent dan 6 lagen glasweefsel?
Ik denk inderdaad dat een proefconstructie geen slecht idee is. Ik zal dit uitvoeren zodra ik de finale beslissingen heb genomen ivm welk materiaal/hars ik zal gebruiken om het proefstuk zo dicht mogelijk bij het reële eindproduct te laten komen.
Nogmaals veel dank voor uw advies en het mee-denken. 
Reactie van VossChemie:

Bedankt voor uw mail en uw interesse in onze producten.
Wij raden u aan om voor deze toepassing te werken met een epoxy hars idpv een polyester hars.
Beide harsen zijn na uitharding fysiologisch neutraal, maar epoxy’s zijn waterbestendiger, harder en dus krasvaster.
Een epoxy kan zowel met als zonder versterkend glasweefsel aangebracht worden, maar met oog op stevigheid en dus duurzaamheid is het aangeraden om hierin een glasweefsel te verwerken.
Met epoxy kan er op allerlei ondergronden gewerkt worden, dit hoeft geen betonplex te zijn, maar mag ook multiplex zijn. Op pu schuim kan ook rechtstreeks gewerkt worden.
In bijlage kan u onze technische fiche van de epoxy vinden, onderstaande enkele prijzen:

VCB Epoxy bk A+B 0,5kg:             € 26,96 incl btw
VCB Epoxy bk A+B 1kg:                 € 41,67 incl btw
Glasweefsel 160gr 1m²:               € 11,23 incl btw
Glasweefsel 160gr 5m²:               € 34,12 incl btw

Het verbruik van de epoxy zit op +/- 400 gr per m².


Hallo,

Alvast bedankt voor uw snelle antwoord.
Toch nog enkele vraagjes. U zegt dat de dragende constructie ook in multiplex mag worden gemaakt. Gezien de luchtvochtigheid in het terrarium ’s nacht oploopt tot 90% stel ik mij vragen bij de duurzaamheid van dit hout. Ik zou toch graag de constructie voor 20 jaar (of langer) kunnen laten staan. Kan dit ook met multiplex? Als ik toch betonplex gebruik, moet dit dan eerst worden opgeschuurd voor extra grip (of een product/primer worden aangebracht)?
Uiteraard denk ik met glasweefsel te werken voor de stevigheid. Biedt het extra stevigheid door meerdere lagen glasweefsel te zetten?
Ik stel voor dat ik eerst de constructie bouw en dan de exacte maten (en evt. een foto) doorstuur. Kunt u dan inschatten welke hoeveelheden van welke producten ik nodig heb? (ik ben geen chemicus)
Ook is er een afloop voorzien in het terrarium. Kan ik gewoon een pvc buis laten opsteken, dit rondom afwerken met het hars en daarna de buis afzagen op de bodem? Of moet ik met andere zaken rekening houden?


Wanneer de multiplex volledig behandeld wordt met epoxy, dan gaat deze niet in contact komen met het vocht, de epoxy zorgt hier voor een verzegeling. Betonplex is moeilijk om hechting op te krijgen, deze zal dus inderdaad stevig opgeschuurd moeten worden.
We raden steeds aan om twee lagen glasweefsel te gebruiken, dit om zeker geen stukken over te slaan.
Met epoxy heb je hechting om PVC, dus hier kan je mooi aanwerken.

Stuur me gerust de oppervlakte etc even door, dan bereken wij dit even voor u.
Reactie van Harjon BV:

Geachte heer,
Wij danken u voor uw mail.
In principe kan zowel polyester als epoxy gebruikt worden. Epoxy kan niet in combinatie met een glasvezelmat, polyester wel.
Een polyester- of epoxylaminaat werk je af met een ingedikte hars (topcoat). Indien er toch zwaar gekrast gaat worden zal dit wel enigszins zichtbaar worden in de toplaag. U kunt de toplaag ook aanpassen door er bijvoorbeeld wat zand doorheen te mengen. Dan krijg je een hardere laag.
De verwachtte levensduur is lastig te bepalen. Hangt van veel omstandigheden af, maar over het algemeen gaat een kunstharslaminaat jarenlang mee.
Extra lagen bewapening verlengen niet zozeer de levensduur, maar geven meer sterkte/stevigheid. Het ligt aan de ondergrond, belasting e.d. hoe dik een laminaat moet worden.
Uw constructie is op zich iets wat vaak wordt gebruikt. De vloeibare PUR schuim die wij leveren kan in iedere gewenste vorm gegoten worden en heeft gesloten cellen, zodat het de polyesterhars niet opzuigt.
Polyester heeft inderdaad een iets krimp, maar dit is nagenoeg niet merkbaar bij laminaten, maar meer met gietstukken.
Voor verdere vragen staan wij gaarne tot uw dienst.
Pages: 1 2