Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: helemaal nieuw
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4
Beste noorderburen,

Ik ben Bernard uit België ,
ik zou me willen wagen aan het houden van een groene Leguaan .
Maar voor ik zo'n dier in huis haal , wil ik mij voldoende inlichten over dit dier .
Ik ben reeds bezig aan mijn terrarium , kan mij iemand vertellen waar ik zeker rekening moet mee houden , de afmetingen van het terrarium zijn 2m70 breed 2m50 hoog en 0m,50 diep . Het is gemaakt uit OSB platen en veiligheids glas van 6mm.
Ik wil hier een foto plaatsen van mijn constructie maar weet niet hoe je dit hier doet .
tot zover mn eerste topic

groene groeten
Beste Bernard,

Goed van je dat je je eerst voldoende wilt inlichten voordat je je groene vriend in huis haalt.
Allereerst welkom op ons forum!

Ik kan zo een aantal dingetjes noemen waar je rekening mee moet houden vwb het bouwen van je terrarium. Heb je nog mogelijkheid om de diepte aan te passen? 50 cm is erg weinig. Als het een opgroeiterrarium is, is het niet zo'n probleem, maar een volwassen leguaan zal hier met moeite zichzelf in kunnen draaien.
Hoe groot worden de ruiten van je terrarium? 6 mm is voor grote ruiten niet zo heel erg dik, Je hebt kans dat ze door het formaat wat gammel worden. Maar dat is echt afhankelijk van de grootte van de ruiten.
Osb platen zul je moeten bewerken, zodat ze zichzelf niet vol gaan zuigen met vocht uit je terrarium.

Probeer zoveel mogelijk klimmogelijkheden in je terrarium te maken en zorg ervoor dat de UV-warmtespots niet bereikbaar zijn voor je diertje. Kies dus een kap die afgeschermd kan worden. Deze vaak zwaar wattage lampen zul je in een keramieken of porseleinen fitting moeten steken.
Qua warmte en dergelijke zal het een kwestie zijn van proefdraaien. Kijken of je terrarium temperatuur is verschillende delen van je bak voldoende is, maar dat is van latere zorg.
Ga je ook een waterbak in het terrarium bouwen, of kies je voor een waterbak die je er steeds uit kan halen om te verversen?

Voor het plaatsen van foto's, kan je hier kijken: Klik hier voor het topic: hoe plaats ik een foto
Van harte welkom hier op ons forum, natuurlijk vindt hier voldoende informatie over bv het bouwen van het terrarium, waar je rekening mee moet houden, kosten etc etc.

Super dat je eerst info opzoekt

veel plezier hier
welkom hier op ons forum, info genoeg te vinden hoor, leef je uit
:woot::welcome:
Edit Yoni: Foto zichtbaar gemaakt

[Image: 2014-04-13183306_zpscaaae97a.jpg]

HAHA
ik denk dat het gelukt is , zie hier mijn terrarium (in opbouw zonder het glas)

-kan je wat meer uitleg geven over "gammel " wij gebruiken dit woord niet
-DE OSB platen heb ik vernist met harde parket vernis , en de naden opgespoten met silicone
- wat bedoeld u met opgroeiterrarium?
- voor de waterbak had ik gedacht aan een watervalletje
- zou ik mss beter een kleinere soort houden ?

zijn er beurzen in België waar ik ideeën en info kan opdoen
hier vind je info over beurzen
https://sdgl.org/forum/forumdisplay.php?fid=65
het woord gammel betekent dat iets niet erg stevig /soliede isIdea
Ik denk dat het inderdaad verstandiger is om voor een kleinere soort te kiezen.
50 cm is echt te klein voor een volwassen groene leguaan. Maar er zijn natuurlijk nog genoeg andere diersoorten die in je mooie terrarium te houden zijn. Het is net waar je voorkeur naar uitgaat. Wil je oerwoud-tropisch of vind je een woestijnachtige bak ook leuk?

Met opgroeiterrarium bedoelde ik een terrarium dat gebruikt wordt voor de fase waarin het diertje nog erg klein is. Dit is vaak een tijdelijke bak. Maar als ik zo kijk naar je indrukwekkende bouwwerk, dan ziet dit er absoluut niet tijdelijk uit!
Knap in elkaar gezet hoor!
Worden de twee ruimtes links ook als terrariumruimte gebruikt, of ik het alleen het gedeelte onder de televisie?
Idd een heel mooi ontwerp!!
Hou er wel rekening mee . Als osb met vocht in contact kont komen er giftige stoffen vrij!
Inderdaad is 50 cm veel te ondiep voor een leguaan. Daarbij is de kans dat het decor dat je waarschijnlijk maakt kapot word gemaakt ( omdat ze hem dan gaan gebruiken om te draaien) en als hier nog een decoratie wand af moet dan kom je snel op 45 cm diep uit. Een leguaan heeft flinke takken nodig ( dik) als je deze horizontaal plaatst ( zo zont de leguaan het liefst) dan heb je onder in de bak bijna geen licht.
Vind het ontwerp echt super maar ik zou kijken of je nog wat dieper kan . Minimaal maat voor leguaan is 2/2/1 maar ondat je breder en hoger gaat . Houd niet in dat je van de diepte af mag halen

Heelveel succes . Dit word een mooie bak dat kan je nu al zien

Meschien is wateragaam of helmbasilisk wel heel gaaf voor deze bak .
Is het voor het mooie nog wel iets te ondiep maar zal net aan gaan.
Zijn dan wel insecte eters . Maar het zijn wel hele levendige dieren en mooi om te zien. Wel is hier weer een grote waterpartij voor nodig
(15-04-2014, 07:05 AM)Yoni van Uden Wrote: [ -> ]Ik denk dat het inderdaad verstandiger is om voor een kleinere soort te kiezen.
50 cm is echt te klein voor een volwassen groene leguaan. Maar er zijn natuurlijk nog genoeg andere diersoorten die in je mooie terrarium te houden zijn. Het is net waar je voorkeur naar uitgaat. Wil je oerwoud-tropisch of vind je een woestijnachtige bak ook leuk?

Met opgroeiterrarium bedoelde ik een terrarium dat gebruikt wordt voor de fase waarin het diertje nog erg klein is. Dit is vaak een tijdelijke bak. Maar als ik zo kijk naar je indrukwekkende bouwwerk, dan ziet dit er absoluut niet tijdelijk uit!
Knap in elkaar gezet hoor!
Worden de twee ruimtes links ook als terrariumruimte gebruikt, of ik het alleen het gedeelte onder de televisie?

nee de twee ruimtes zijn mijn bar-kas en de andere ruimte is voor modelbouw en foto's ,enz alles zal duidelijker worden met het glas erin

ja mss zal ik een kleinere soort houden , ik hou van een oerwoud terrarium, groen en water
enig idee wat voor soorten hier in aanmerking komen ? en welke soort mag bij elkaar zitten?

(15-04-2014, 09:49 AM)arjankassenberg Wrote: [ -> ]Idd een heel mooi ontwerp!!
Hou er wel rekening mee . Als osb met vocht in contact kont komen er giftige stoffen vrij!
Inderdaad is 50 cm veel te ondiep voor een leguaan. Daarbij is de kans dat het decor dat je waarschijnlijk maakt kapot word gemaakt ( omdat ze hem dan gaan gebruiken om te draaien) en als hier nog een decoratie wand af moet dan kom je snel op 45 cm diep uit. Een leguaan heeft flinke takken nodig ( dik) als je deze horizontaal plaatst ( zo zont de leguaan het liefst) dan heb je onder in de bak bijna geen licht.
Vind het ontwerp echt super maar ik zou kijken of je nog wat dieper kan . Minimaal maat voor leguaan is 2/2/1 maar ondat je breder en hoger gaat . Houd niet in dat je van de diepte af mag halen

.
Heelveel succes . Dit word een mooie bak dat kan je nu al zien

Meschien is wateragaam of helmbasilisk wel heel gaaf voor deze bak .
Is het voor het mooie nog wel iets te ondiep maar zal net aan gaan.
Zijn dan wel insecte eters . Maar het zijn wel hele levendige dieren en mooi om te zien. Wel is hier weer een grote waterpartij voor nodig

ik heb de osb platen , 4 lagen krasvrije parket/trappen vernis gegeven en de naden dit gemaakt met speciale silicone

ik kan de diepte niet meer veranderen,
ik zal een geschikte soort reptiel zoeken, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan
alvast bedankt voor jullie nuttige info
:welcome:
Pages: 1 2 3 4